16 مهارت مورد نیاز برای فروش اینترنتی

16 مهارت مورد نیاز برای فروش اینترنتی
چهارشنبه 4 بهمن 1402

اگر به فکر این هستید که کسب و کار فعلی خود را آنلاین کنید و بتوانید به‌صورت اینترنتی هم فروش داشته باشید و یا می‌خواهید یک کسب و کار آنلاین را از صفر شروع کنید، باید بدانید که به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارید.

توانایی و تجربه‌ی شما در شغل کنونی‌تان مانند فروش، آشنایی با بازار، مدیریت موجودی‌ها، حسابداری و ... همگی در فضای آنلاین هم پشتوانه و اساس کسب و کار شما هستند؛ مواردی که باید از این به بعد بدانید این است که ایجاد فروشگاه اینترنتی چه نیازهایی دارد و چه چیزهایی را باید یاد بگیرید.

با کلیک بر روی هر یک از عناوین، به بخش مورد نظر خود بروید:

مهارت‌های لازم برای فروش اینترنتی کدام هستند؟

به‌طور کلی مهارت‌های موردنیاز برای ایجاد کسب و کار اینترنتی، به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) مهارت‌های عمومی و اصلی

ب) مهارت‌های تخصصی و پیشرفته

در ابتدا برای آشنایی با ماهیت این دو دسته، به جدول مقایسه‌ای زیر دقت کنید:

مهارت های عمومی و تخصصی فروش اینترنتی

الف) مهارت‌های عمومی

به‌طور خلاصه، تجربه‌ی استفاده از کامپیوتر و یا گوشی موبایل برای انجام کارها، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت، پشتوانه‌ی یادگیری این نوع مهارت‌هاست. در ادامه به‌طور دقیق‌تر این دسته از مهارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

1- ایجاد فروشگاه اینترنتی

طبیعتاً گام اول فروش اینترنتی، ایجاد فروشگاه آنلاین است. در گذشته این مهارت، عمومی و ساده به‌نظر نمی‌رسید. اما در حال حاضر و با به میدان آمدن فروشگاه‌سازها، این موضوع بسیار ساده‌تر از گذشته شده است. به‌عنوان مثال، در فروشگاه‌ساز سپهر، ایجاد فروشگاه آنلاین با چند کلیک اتفاق می‌افتد و پس از آن مدیریت تمامی بخش‌های فروشگاه از طریق پنل کاربری انجام می‌شود. به این ترتیب برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، نیازی به اطلاع و تهیه‌ی هاست، برنامه‌نویسی و یا نصب افزونه‌های متعدد نیست.

ایجاد فروشگاه اینترنتی

2- کار با پنل کاربری فروشگاه‌ساز

پنل کاربری فروشگاه ساز

فروشگاه‌ساز دارای یک پنل کاربری است که کار با بخش‌های مختلف فروشگاه را ساده کرده است. همان‌طور که می‌بینید، بخش‌های فروشگاه و وارد کردن محصولات، مالی، محتوا و مقالات، مدیریت ارسال اسمس، مدیریت مشتریان و ... در این پنل در دسترس هستند. اگر کمی تجربه‌ی گشتن و عضویت در وب‌سایت‌های مختلف را داشته باشید، حتماً یک پنل مدیریتی به چشم‌تان خورده است. در غیر این‌صورت هم، این مهارت را می‌توانید با کمی کار کردن با آن، به سرعت به‌دست آورید. برای مشاهده پنل کاربری فروشگاه‌ساز سپهر و امتحان رایگان، یک حساب بسازید.

3- مدیریت ظاهر و صفحات فروشگاه اینترنتی

حتماً پیش آمده که به ظاهر ایده‌آل وب‌سایتی فروشگاهی خود و بخش‌های مختلفی که در آن وجود دارد فکر کرده‌اید. عناوین، زیربخش‌ها، آیکون‌ها، دکمه‌ها، محصولات و ... .صفحه‌ساز همان ابزاری است که با آن چینش وب‌سایت خود را تنظیم می‌کنید. نمونه‌های ساخته شده با سپهر از همین طریق ایجاد شده‌اند. در حقیقت پس از انتخاب قالب فروشگاه خود، از طریق پنل کاربری وارد صفحه‌ساز می‌شوید و بدون نگرانی، با کشیدن و رها کردن عنصرهای مختلف، صفحه‌های مختلف فروشگاه‌تان را می‌سازید:

طراحی سایت بدون نیاز به برنامه نویسی

4- خرید دامنه‌ی وب‌سایت و اتصال به فروشگاه

در ابتدای مسیر فروش اینترنتی، نیاز به انتخاب نام فروشگاه و خرید دامنه‌ی اینترنتی دارید. این کار به سادگی و با مراجعه به وب‌سایت‌های هاستینگ انجام می‌شود. در ادامه هم دامنه‌ی خریداری شده را به فروشگاه‌تان متصل می‌کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی را ببینید.

5- جلب اعتماد مخاطب فروشگاه اینترنتی

برای این‌که بتوانید موانعی مثل بی‌اعتمادی مشتری را از سر راه خود کنار بزنید و فروش داشته باشید، می‌بایست از همه‌ی مهارت‌ها و لوازم جلب اعتماد مشتری استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، ارائه‌ی توضیحات صادقانه، قیمت‌های نسبتاً باثبات، پاسخ‌گویی منظم و ارتباط مداوم با مشتری و در نهایت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) می‌توانند خیال مشتری شما را بابت اصالت فروشگاه و محصولات راحت‌تر کند.

مقاله‌ی مرتبط: 8 راه جلب اعتماد برای فروشگاه‌های اینترنتی

6- اتصال درگاه پرداخت به فروشگاه اینترنتی

مورد اساسی دیگر برای فروش اینترنتی، درگاه‌های پرداخت آنلاین هستند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی آن است که مشتری مراحل انتخاب محصول تا ثبت سفارش و پرداخت را به‌صورت کاملاً خودکار طی می‌کند. نیازی نیست به شماره‌ی کارت ارسالی شما پول انتقال دهد و سپس از طریق پیام‌رسان‌ها رسید را ارسال کند و ...

در فروشگاه‌ساز سپهر انواع و اقسام راه‌های پرداختی برای فروشگاه شما در دسترس است:

تمام راه های پرداخت برای فروش اینترنتی

برای طی کردن فرایند اتصال درگاه‌های آنلاین، اولاً می‌بایست برای فروشگاه خود اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی بگیرید. اگر اطلاعاتی در این باره ندارید، این آموزش تصویری را ببینید: چطور اینماد بگیریم؟

پس از گرفتن اینماد، کافیست به وب‌سایت درگاه پرداخت مربوطه مراجعه و فرم داده شده را تکمیل کنید تا برای شما شماره‌ی ترمینال صادر شود. پس از آن، با مراجعه به پنل کاربری سپهر و انتخاب روش‌های پرداخت، درگاه بانکی را به فروشگاه اینترنتی خود متصل کنید. از این به بعد مشتریان می‌توانند به‌صورت آنلاین از شما خرید کنند!

7- استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش اینترنتی

احتمالاً در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی عضو هستید و اکانت فعال هم دارید؛ اما ممکن است به‌عنوان یک کانال بازاریابی و فروش مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده باشید. مهارت استفاده‌ی کافی از فضاهایی مثل تلگرام و اینستاگرام، برای شما لازم است؛ چرا که مشتریان بالقوه و بالفعل شما در این فضاها بسیار فعال هستند. کافی است اصول کلی پست کردن مطلب، ایجاد صفحه‌ی تجاری و روش‌های بیشتر دیده شدن در این فضاها را مرور کنید که در اینترنت بسیار فراوان است. برای شروع، چگونه در آپدیت جدید اینستاگرام بیشتر دیده شویم؟

8- فروش محصول در وب‌سایت‌های ترب و ایمالز

حتماً اسم وب‌سایت‌های ترب و ایمالز به گوش‌تان خورده است. به این سایت‌ها، موتور جستجوی محصول می‌گویند و یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر دیده شدن و افزایش فروش اینترنتی هستند. در حقیقت، آن‌ها اطلاعات محصولات شما را از فروشگاه‌تان استخراج کرده و مشتریان را به سمت صفحه‌ی محصول شما هدایت می‌کنند. اتصال وب‌سایت فروشگاه به این سایت‌ها در فروشگاه‌ساز سپهر با چند کلیک انجام می‌شود. آموزش کامل فروش در سایت ترب را در این مقاله بخوانید.

فروش اینترنتی در سایت ترب

جدول مقایسه‌ی سختی و زمان یادگیری

مهارت‌های عمومی گفته شده برای شروع یک فروش اینترنتی موفق کافی هستند. اگر ذهنیت دقیقی از آن‌ها ندارید، در جدول زیر، درجه‌ی سختی، زمان و پیش‌نیاز هرکدام را بررسی کنید:

مقایسه سختی و زمان یادگیری مهارت های فروش اینترنتی

ب) مهارت‌های تخصصی

همان‌طور که در جدول ابتدای مقاله مشاهده کردید، مهارت‌های تخصصی فروش اینترنتی به آن‌هایی گفته می‌شود که:

  • نیاز به صرف زمان و یادگیری عمیق دارد.

  • به تقویت فروش اینترنتی کمک می‌کند.

  • افرادی هستند که به‌طور تخصصی این فعالیت‌ها را برای شما انجام می‌دهند.

1- بازاریابی اینترنتی (بازاریابی دیجیتال)

بازاریابی دیجیتال برای فروش اینترنتی

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه‌ی ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات در فضای دیجیتال (اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازاریابی دیجیتال زیربخش‌های مهمی دارد:

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بنری
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش
  • و ...

هرکدام از این زیربخش‌ها روش‌ها و مفاهیم مربوط به خودش را دارد. ممکن است در مواردی نیازی به استفاده از آن‌ها نداشته باشید و یا تنها چند مورد را که در فروش اینترنتی شما تأثیرگذار است، انتخاب کنید. در صورتی که زمان کافی برای یادگیری را داشته باشید، از منابع متعدد موجود در اینترنت می‌توانید به رایگان یاد بگیرید؛ اگرچه این امکان نیز وجود دارد که انجام این فعالیت‌ها را به افراد و یا آژانس‌هایی که متخصص هستند، بسپارید.

2- تبلیغ‌نویسی یا کپی‌رایتینگ

کپی رایتینگ

کپی‌رایتینگ به این معنی است که محتوای تبلیغاتی خود را در عین انتقال اطلاعات، قانع‌کننده و ترغیب‌کننده بنویسید. طبیعتاً بدون نوشتن محتوا نمی‌توانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و از همه مهم‌تر، ارائه‌ی یک محتوای خوب و قانع‌کننده، می‌تواند به بهترین شکل محصولات و خدمات شما را به اطلاع مخاطبان برساند و آن‌ها را دعوت به خرید کند. مهارت کپی‌رایتینگ می‌تواند در نوشتن مقاله در وب‌سایت، کپشن اینستاگرام، پست تلگرام، توضیحات محصول در وب‌سایت و ... به‌کار برود.

مقاله‌ی مرتبط: چند راهکار ساده برای نوشتن توضیحات محصولی که منجر به فروش شود

3- طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

توانایی ایجاد طراحی‌های زیبا می‌تواند باعث متمایز شدن فروشگاه شما از رقبا بشود. طراحی شما باید بتواند مخاطبان‌تان را به وب‌سایت و صفحات دیگرتان جذب کرده و وادار به بررسی محصولات کند. طراحان گرافیک حرفه‌ای معمولاً از ابزارهای تخصصی مانند نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنند؛ اگرچه ابزارهای آنلاین بسیاری مفیدی نیز وجود دارند. این ابزارها از الگوها و طرح‌های متنوعی برخوردار است و برای افرادی که زمان یا تخصص کافی ندارند، گزینه‌ی ایده‌آلی است. چند مورد از این ابزارهای طراحی آنلاین عبارت‌اند از:

4- تولید ویدیو

ضبط ویدیو با گوشی موبایل

یکی از انواع محتواهای پرمخاطب و جذاب برای مخاطبان امروز اینترنت، محتوای ویدیویی است. ویدیوها می‌توانند مجموعه‌ای از تصاویر، آموزش، ارائه‌ی محصول و ... باشند. برخی فروشگاه های اینترنتی بسته به نیازشان با استفاده از تیم‌های حرفه‌ای و صرف هزینه به تولید ویدیو می‌پردازند.

باز هم با توجه به ابزارهای بسیاری که در دنیای اینترنت وجود دارد، شما می‌توانید با گوشی موبایل فیلم‌برداری کرده و به‌سادگی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، ویدیو را ادیت کنید، روی آن صدا یا موسیقی بگذارید، تصویر، لوگوی فروشگاه و افکت‌های جذاب اضافه کنید و در نهایت خروجی بگیرید. این ویدیوها می‌توانند در وب‌سایت و یا شبکه‌های اجتماعی مربوط به فروشگاه شما منتشر شوند. دو نمونه از اپلیکیشن‌های پرمخاطب و مفید ادیت ویدیو:

5- ارتباط مؤثر با مشتری

در فرایندهای فروش، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باعث وفاداری و تکرار خرید مشتری می‌شود، ارتباط مؤثر و با کیفیت با اوست. امروزه مدیریت ارتباط با مشتری در دنیا و ایران، به یک حرفه و تخصص ویژه تبدیل شده است و افراد و شرکت‌هایی در این زمینه‌ها به ارائه مشاوره و یا نرم‌افزارهای ابری می‌پردازند.

 6- حسابداری

حسابداری

حسابداری و مدیریت مالی نیز از مهارت‌های بسیار حائز اهمیت در تمامی کسب و کارهاست. معمولاً افراد سابقه‌ی فروش و مدیریت فروشگاه فیزیکی را دارند، بسته به میزان نیاز و توانایی، خودشان و یا کارمندان‌شان، اسناد حسابداری و مالی را مدیریت کرده‌اند. برای فروشگاه‌های اینترنتی نیز راهکارهایی برای مدیریت هرچه بهتر این موضوع وجود دارد. در فروشگاه‌ساز سپهر امکان یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با نرم افزارهای انبارداری و حسابداری وجود دارد و این فرایند بسیار ساده‌تر شده است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

7- تعیین استراتژی کسب و کار

یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها و مهم‌ترین مهارت‌ها برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، تعریف یک استراتژی است. استراتژی به عبارت ساده یعنی مشخص کردن اهداف کسب و کار و ترسیم مسیر رسیدن به آن‌ها. تعیین استراتژی معمولاً برای طولانی مدت اتفاق می‌افتد؛ اگرچه با توجه به شرایط متغیر بازارها و اتفاقات مختلف، در فواصل زمانی گوناگون (مثلاً یک یا چند ساله) دستخوش تغییر نیز می‌شود. برای تعریف استراتژی معمولاً مواردی چون تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، شناخت مخاطبان و ... انجام می‌شود. برای این مورد نیز در ایران شرکت‌ها و مشاوران بسیاری وجود دارد.

8- خلاقیت

خلاقیت یکی از مهارت‌ها برای شروع و تداوم مسیر فروش اینترنتی است. خلاقیت در نوشتن متن‌های وب‌سایت، ایده‌های جدید برای متمایز کردن ظاهر وب‌سایت و راهکارهای فروش، مؤثر است. حتی حل مشکلاتی که کسب و کار به آن‌ها برمی‌خورد نیازمند خلاقیت است. اگر فعالیت فروشگاه‌ها و کسب و کارهای مخلتف را چه در وب‌سایت و چه در صفحات اینستاگرامی دیده باشید، حتماً به مواردی برخورده‌اید که فروشگاه‌هایی که حتی دنبال‌کنندگان محدودی داشته‌اند، با استفاده از فرصت و یک ایده‌ی خلاقانه، توانسته‌اند محتوای خود را به هزاران نفر نمایش دهند.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorمحمدرضا قاری
کلیدواژهstartlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

طراحی لوگو با هوش مصنوعی یکی از ابزارهای محبوب در میان کاربران است. طراحی لوگو با هوش مصنوعی نیاز به دانش و هزینه بالایی نخواهید داشت و بع سادگی می توانید ...
✍🏻 میلاد رضایی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰