درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش
پنج‌شنبه 24 اسفند 1402

اگر بخواهیم یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازیم، فرقی نمی‌کنه در چه بستری مثال یک وبسایت فروشگاهی یا خدماتی داریم، یک کانال تلگرامی یا حتی یک پیج اینستاگرامی، داشتن یک درگاه پرداخت از مهم‌ترین مواردی است که باید داشته باشیم. میگید چرا؟

  1. برای مدیریت بهتر تراکنش‌های مالی
  2. جلب اعتماد مشتری (داشتن درگاه پرداخت صرافاً با احراز هویت انجام میشه!)
  3. آسودگی و تسریع در فرایند پرداخت

درگاه‌ها ارتباطات بین فروشنده، مشتری و بانک را ساده کرده و اطلاعات پرداخت را به صورت رمزگذاری شده و امن ارسال می‌کنند. استفاده از درگاه پرداخت باعث افزایش اعتماد مشتریان، سهولت در پرداخت و کاهش ریسک‌های امنیتی مرتبط با دیگر روش‌های پرداخت‌های آنلاین می‌شود. از آنجایی که برای راه اندازی فروشگاه خودتان باید بدانید درگاه پرداخت چیست و چگونه کار می‌کند، در ادامه اطلاعات لازم را تشریح کرده‌ایم.

منظور از درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG، یک سرویس است که عملیات پردازش پرداخت‌های اینترنتی را انجام می‌دهد. در اصل به ما این امکان را می‌دهد که به صورت مستقیم و امن اقدام به خرید اینترنتی کنیم. شما احتمالا از این نوع درگاه‌ها هنگام خرید از سایت‌ها معتبر یا استفاده از برنامه‌های موبایلی مانند اسنپ و تپسی استفاده کرده‌اید. این درگاه‌ها شامل یک صفحه است که در آن اطلاعات مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 و رمز امنیتی را وارد می‌کنید تا پرداخت انجام شود.

بدون استفاده از بهترین درگاه پرداخت، انجام عملیات دریافت هزینه از مشتریان ممکن است بسیار دشوار باشد. این فرایند نه تنها زمان‌بر است، بلکه نیازمند انتقال اطلاعات حساسی مثل شماره کارت به مشتری است. اما با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی، تمام این عملیات به صورت خودکار و امن انجام می‌شود. این امر از بهترین روش‌های دریافت وجه از مشتری به شمار می‌رود.

انواع درگاه پرداخت چیست؟

به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی باید بدانید که دریافت درگاه چه روند دارد. اما قبل از آن باید با انواع درگاه هم آشنا شوید تا روند دریافت لینک پرداخت را متوجه شوید. برای بررسی این مسئله دو روش اصلی :

  • درگاه پرداخت مستقیم 
  • درگاه غیرمستقیم

 را در ادامه مرور می‌کنیم. 

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه‌های پرداخت مستقیم توسط بانک‌ها مستقیما به مشاغل اینترنتی ارائه می‌شوند. در این حالت، کاربران برای پرداخت، به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که توسط بانک فراهم شده و بدون واسطه‌ فعالیت می‌کند. این درگاه‌ها به عنوان درگاه پرداخت مستقیم یا PSP شناخته می‌شوند. PSPها شرکت‌هایی هستند که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و به طراحی صفحات پرداخت می‌پردازند. 

برای درک بهتر سؤال درگاه پرداخت چیست باید بدانید از جمله PSP معروف در ایران می‌توان به سامانه پرداخت اینترنتی «شاپرک» اشاره کرد. از جمله مزایای استفاده از درگاه مستقیم هم اعتبار بالا نسبت به درگاه‌های واسطه‌ای است. البته زمان فعال‌سازی طولانی مدت و پشتیبانی کم از جمله معایب آن محسوب می‌شوند. همچنین، امکانات و خدمات متفاوتی بسته به بانک ارائه می‌شوند و برای استفاده از این درگاه‌ها نیاز به دانش فنی دارید.

چطور درگاه پرداخت مستقیم بگیریم؟

برای استفاده از درگاه پرداخت مستقیم بانکی، نیاز به تکمیل چند مرحله مهم دارید که بسته به نوع بانک ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، برای داشتن درگاه پرداخت مستقیم بانکی، وب‌سایت و فروشگاه آنلاین شما باید فعال و کامل باشد و باید دارای مجوز‌های لازم از مراجع رسمی باشید. همچنین، نماد اعتماد الکترونیک نیز باید در وب‌سایت شما حضور داشته باشد و قوانین تجارت الکترونیک کشور را رعایت کنید.

 

چه مدت زمان می‌برد دریافت درگاه پرداخت مستقیم؟

دریافت درگاه پرداخت مستقیم به طور میانگین بین 1 الی 3 هفته زمان خواهد برد، البته که روند دریافت رفته رفته تسریع یافته و اکنون مشاهده شده است که در مدت 1 هفته نیز صادر گردیده است.

البته در نظر داشته باشید مدارک درخواستی در صورتی که از قبل تهیه شده باشد همچون کد اقتصادی و اینماد می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند.

برخی از بهترین درگاه‌های پرداخت مستقیم و شرکت‌های معتبر که خدمات درگاه پرداخت شاپرک را ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • درگاه پرداخت الکترونیک پارسیان
  • درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  • شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  • شرکت پرداخت الکترونیک سپه
  • شرکت بِه پرداخت ملت
  • درگاه پرداخت الکترونیک ایران کیش
  • شرکت فن آوا کارت
  • شرکت آسان پرداخت پرشین
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، می‌توانید از این درگاه‌ها و شرکت‌های پرداخت برای پرداخت‌های غیرمستقیم هم استفاده کنید.

درگاه پرداخت غیر مستقیم

درگاه پرداخت واسط، صورت دیگری از درگاه‌های پرداخت هستند که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به مجوزهای کمتری دارید. 

اگر یک کسب‌وکار شخصی دارید، می‌توانید به راحتی یک درگاه پرداخت واسط داشته باشید. برخلاف درگاه‌های مستقیم، درگاه‌های پرداخت واسط در زمان کوتاه‌تری آماده استفاده هستند و ممکن است حتی تا 24 ساعت زمان نیاز داشته باشند. 

برای اینکه بدانید مزیت این نوع درگاه پرداخت چیست در نظر داشته باشید که این درگاه‌ها به دلیل پشتیبانی فوق العاده خود، بسیار محبوب هستند و روی اکثر بسترهای وب‌سایتی مانند وردپرس، جوملا و asp.net به خوبی جواب می‌دهند. از آن جایی که درگاه‌های پرداخت واسط موفقیت زیادی داشته‌اند، همواره خدمات با کیفیت و پشتیبانی عالی به مشتریان ارائه می‌دهند. این درگاه‌ها نیز به مدت 24 ساعت کاری مبلغ تراکنش شما را به حساب مورد نظر منتقل می‌کنند.

مزیت درگاه‌های پرداخت غیر مستقیم چیست؟

درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم بر خلاف مستقیم از چندین پورت ارتباطی استفاده می‌کنند، به این صورت که اگر در درگاه پرداخت مستقیم سامانه دچار اختلال شود، امکان پرداخت و تراکنش کلا مختل خواهد بود تا زمانی که مجدد سامانه متصل گردد اما در درگاه پرداخت غیرمستقیم این مشکل وجود ندارد!

در درگاههای پرداخت غیر مستقیم از چندین پورت یا مسیر استفاده می‌شود که در صورت قعطی یکی از آنها دیگری جایگزین خواهد شد و شما به ندرت شاهد قعطی خواهید شد.

چطور درگاه پرداخت با لینک بگیریم؟

با اجرای مراحل مرتبط و احراز هویت در سایت درگاه پرداخت مورد نظر، می‌توانید درگاه خود را فعال کنید و از آن بهره‌مند شوید. یکی از مهم‌ترین مراحل این فرایند استفاده از کد مرچند است که یک کد یکتا با 36 کاراکتری به شمار می‌رود و به شما داده می‌شود تا هر درخواست درگاه پرداخت به پایگاه داده سایت پذیرنده اختصاص پیدا کند.

با دانلود و نصب افزونه درگاه پرداخت مورد نظر، می‌توانید به درگاه پرداخت خود وصل شوید و مشتریان خود را برای انجام تراکنش‌های آنلاین یاری کنید. از جمله درگاه‌های پرداخت واسط معروف می‌توان به زرین پال و پی پینگ اشاره کرد. ضمن اینکه برنامه‌هایی مانند اسنپ پی، دیجی پی و نکست پی هم عملکرد خوبی دارند.

البته، یکی از چالش‌های این نوع درگاه‌ها این است که در هر تراکنش، درصدی از مبلغ به عنوان کارمزد به درگاه پرداخت واسط منتقل می‌شود که می‌تواند بین 1 تا 2.5 درصد متغیر باشد.

کدام یک بهتر است؟ درگاه مستقیم یا غیر مستقیم؟

با توجه به تفاوت درگاه مستقیم و غیرمستقیم، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از حداقل دو درگاه پرداخت را در نظر داشته باشید. زیرا برای همه فروشندگان فواید زیادی دارد. برای درک این نکته مهم در روند بررسی درگاه پرداخت چیست، پیشنهاد می‌کنیم اولین درگاه مستقیم باشد، به عنوان مثال می‌توانید به بررسی درگاه سرویس بانک سپه پرداخته و این درگاه را انتخاب کنید. اما دومین درگاه بهتر است یک درگاه غیرمستقیم مانند زرین پال باشد. 

به یاد بسپارید که استفاده از درگاه پرداخت مستقیم امکان قطعی بیشتر را ارائه می‌دهد. در صورت قطع شدن این درگاه، می‌توان از درگاه غیرمستقیم استفاده کرد. این روش به همه ما اطمینان می‌دهد که هرگونه قطعی در پرداخت‌ها برای فروشنده و مشتریانش تأثیر کمتری داشته باشد. همچنین، این اقدام بهبود اعتماد مشتریان را نسبت به فروشنده فراهم می‌آورد و به افزایش فروش و کسب‌وکار کمک خواهد کرد. با این تفاسیر، استفاده از حداقل دو درگاه پرداخت به فروشندگان کمک می‌کند تا در مواقع ضروری، از گزینه‌های پرداخت دیگری استفاده کنند و امور مالی خود را ثابت نگه دارند.

ساخت درگاه پرداخت زرین پال چگونه است؟

برای ثبت نام در درگاه اینترنتی زرین پال، باید به صفحه اصلی سایت زرین پال بروید. سپس در صفحه زرین پال، بر روی گزینه «ثبت نام» کلیک کرده و اطلاعات خود از جمله نام، نام خانوادگی و شماره تلفنی که قصد دارید درگاه بانکی بسازید، وارد و سپس گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. در مرحله بعد، کد پیامکی 6 رقمی که به شماره همراه شما ارسال شده را وارد کنید. وارد پنل مدیریتی زرین پال من شده و اطلاعات مورد نیاز برای ساخت درگاه پرداخت واسط را پر کنید. این اقدامات به منظور افزایش امنیت حساب کاربری شما و جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به حسابتان است.

در بخش بالای پنل کاربری یک پیام با عنوان «برای استفاده از خدمات و دریافت درگاه پرداخت، ابتدا باید با تأیید هویت و افزودن حساب بانکی حساب خود را فعال کنید» قرار دارد. برای اینکه بدانید نحوه ثبت نام درگاه پرداخت چیست لطفا روی لینک «فعال» کلیک نمایید تا به صفحه مربوطه هدایت شوید.

انتخاب کنید شخص حقیقی هستید یا حقوقی؟ برای شخص حقیقی کافی است کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کنید، اما برای شخص حقوقی باید کد اقتصادی + اینماد، کد رهگیری مالیاتی، تاریخ ثبت شرکت و شماره شناسه ملی شرکت را وارد نمایید.

حالا، مدارک هویتی خود را بارگذاری کنید. برای این منظور، فرم احراز هویت زرین پال را پرینت کنید. اصل کارت ملی را در مکان مشخص شده قرار دهید و با دوربین عکس خود را بگیرید و ارسال کنید. سپس اطلاعات محل سکونت (آدرس، کد پستی و شماره تلفن ثابت.) را ارائه دهید.  

بعد از آن، با وارد کردن شماره شبا بانکی، حساب بانکی خود را فعال کنید. نهایتا، اطلاعات وارد شده توسط شما به پشتیبانی زرین پال ارسال خواهد شد و در صورت صحت اطلاعات، حساب شما به سطح نقره‌ای ارتقا خواهد یافت.

درگاه پرداخت اقساطی چیست؟

به یاد داشته باشید که علاوه بر درگاه پرداخت بین المللی می‌توانید، درگاهی برای پرداخت‌های قسطی هم داشته باشید. درگاه پرداخت اقساط یک ابزار ضروری برای خرید آنلاین و پرداخت اقساط است. به همین دلیل شرکت‌های واسطه‌ای، این امکان را فراهم می‌کنند که با صدور کارت‌های اعتباری ویژه، مشتریان بتوانند از خریدهای اقساطی لذت ببرند. شرکت‌های فعال در زمینه فروش اقساط می‌توانند این درگاه را برای مشتریان خود تهیه کنند و از اتصال کارت اقساط به درگاه پرداخت اختصاصی بهره ببرند.

فروشگاه ساز سپهر و درگاه پرداخت اینترنتی

با توجه به همه موارد ذکر شده، پیشنهاد می‌کنیم از همین امروز روند راه اندازی فروشگاه خودتان را شروع کنید. حالا که می‌دانید درگاه پرداخت چیست و چگونه می‌توان آن را به دست آورد، می‌توانید از امکانات فروشگاه ساز سپهر استفاده کرده و کسب‌وکار خودتان را رونق دهید. 

ما برای سهولت کار شما ااپلیکیشن اختصاصی فروشگاه امکانات مورد نظر خود را گسترش دهید. 

کلام آخر

با توجه به معنی درگاه اینترنتی و نحوه استفاده از آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به این نتیجه می‌رسیم که همه فروشندگان نیازمند این درگاه‌ها هستند تا بتوانند پرداخت‌های مشتریان را دریافت کرده، سریعا و به صورت آنلاین اقدام به پردازش آن‌ها نمایند. با توجه به اینکه متوجه شدید درگاه پرداخت اینترنتی چیست و چه عملکردی دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما دو درگاه پرداخت داشته باشید تا روند خرید مشتریان شما دچار وقفه نشود. 
پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorسحر مهدوی
کلیدواژهstartlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

طراحی لوگو با هوش مصنوعی یکی از ابزارهای محبوب در میان کاربران است. طراحی لوگو با هوش مصنوعی نیاز به دانش و هزینه بالایی نخواهید داشت و بع سادگی می توانید ...
✍🏻 میلاد رضایی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰