چگونه در آپدیت جدید اینستاگرام بیشتر دیده شویم؟

چگونه در آپدیت جدید اینستاگرام بیشتر دیده شویم؟
چهارشنبه 4 بهمن 1402

از سئو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم‌ها هستند که تعیین می‌کنند چه کسی محتوای شما را ببیند. منظور از الگوریتم، همان هوش مصنوعی پشت این شبکه‌ی اجتماعی است. از آن‌جایی که الگوریتم‌ها هرچند وقت یک بار تغییر می‌کنند، روش‌های قبلی بازاریابی در شرایط جدید تأثیرشان را از دست می‌دهند. بنابراین، باید استراتژی‌های شما نیز به مرور تکامل پیدا کنند.

مثلاً در اینستاگرام، انتشار پست در فواصل زمانی مشخص، حتی با استفاده از هشتگ‌های مناسب، تضمین نمی‌کند که محتوا توسط مخاطب مدنظرمان دیده شود. به این دلیل نیاز است که با الگوریتم جدید اینستاگرام همراه شده و تغییراتی در رویکرد بازاریابی اینستاگرامی‌مان ایجاد کنیم.

الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

این موضوع را در سه بخش بررسی می‌کنیم:

  • فید (خانه)
  • استوری
  • ریلز و آی‌جی‌تی‌وی

فید (Feed) اینستاگرام

الگوریتم جدید اینستاگرام ترتیب نمایش پست‌ها در فید هر کاربر را مشخص می‌کند. اینستاگرام براساس نشانه‌های مختلفی که از کاربر دریافت می‌کند، پست‌هایی را که مناسب او هستند، اولویت داده و در بالای فید کاربر قرار می‌دهد تا حتماً دیده شوند؛ در حالی که پست‌های دیگر در اولویت‌های بعدی و پایین‌تر نمایش داده می‌شوند. طبیعتاً صفحات مختلف، به‌دنبال جذب مخاطب بیشتر و باکیفیت‌تر هستند؛ این موضوع در صفحاتی که به‌دنبال فروش مستقیم از طریق اینستاگرام باشند، ملموس‌تر است. به این دلیل، توجه به عواملی که باعث می‌شود محتوای شما در بالاتر نمایش داده شود، تأثیر مستقیمی بر میزان درآمد خواهد داشت.

با وجود این‌که الگوریتم‌ها دائماً در حال تغییر هستند، اما سه عامل زیر هم‌چنان مؤثر بر استراتژی اینستاگرامی کسب و کارها هستند:

  • ایجاد و حفظ رابطه با مخاطب: اگر یک کاربر خاص تعامل زیادی با محتواهای قبلی شما داشته است، احتمال این‌که پست‌های آینده‌ی شما را هم ببیند، زیاد است. این موضوع به‌صورت پیوسته اتفاق می‌افتد؛ هرچه تعاملات کاربران با پست‌های کسب و کار بیشتر شود، به برند وفادارتر می‌شوند.
  • همراهی مخاطب با علایق مشابه: در این مورد، اگر کاربری با پست‌هایی شبیه به محتواهای شما تعامل داشته باشد، احتمالاً پست‌های شما را نیز خواهد دید.
  • مربوط بودن پست: الگوریتم اینستاگرام براساس علایق و سوابق هر کاربر، تشخیص می‌دهد که هر محتوا چقدر مورد پسند کاربر خواهد بود و به این شیوه، قرارگیری پست‌ها را در فید کاربر اولویت‌بندی می‌کند.

به‌جز موارد اصلی بالا، نکات عمومی دیگری نیز هستند که باید به آن‌ها توجه کرد؛ به‌عنوان مثال:

  • اگر مخاطبان شما، پیج‌های زیادی را دنبال می‌کنند (فالویینگ بالا دارند)، برای دیده شدن محتواهای‌تان رقابت سخت‌تری در پیش دارید.
  • اگر جامعه‌ی مخاطب مدنظر شما، آن‌هایی هستند که زمان کمی را در اینستاگرام می‌گذرانند یا دیر به دیر به این اپلیکیشن سر می‌زنند، شانس شما برای دیده شدن توسط آن‌ها پایین می‌آید؛ چرا که الگوریتم تلاش می‌کند بهترین و مرتبط‌ترین‌ها را به کاربر نمایش دهد تا او را در اپلیکیشن حفظ کند.
  • حساب‌های تجاری در اینستاگرام از نظر دسترسی ارگانیک به مخاطبان، ضعیف‌تر از حساب‌های شخصی نیستند.

استوری اینستاگرام

در اینستاگرام، استوری‌هایی در ابتدای صف نمایش داده می‌شوند که کاربر تعامل بیشتری با آن حساب‌ها داشته است. کامنت، لایک و پیام‌های خصوصی، عوامل نشان‌دهنده‌ی میزان تعامل کاربر با هر حساب هستند. هم‌چنین، استوری‌ها براساس موقعیت مکانی مشابه با کاربر نیز اولویت‌بندی می‌شوند؛ به‌همین دلیل هم هست که اخیراً انتشار استوری‌هایی که دارای هشتگ‌های موقعیت مکانی هستند، رایج‌تر شده است.

هرچه افراد بیشتری از طریق استوری‌های‌تان با شما تعامل کنند، احتمال دیده شدن محتواهای جدید شما در اینستاگرام بالاتر می‌رود. به این ترتیب، با انتشار منظم استوری می‌توانید پیش از سایرین به چشم مخاطبان بیایید.

ریلز (Reels) و آی‌جی‌تی‌وی (IGTV)

الگوریتم اینستاگرام برای محتواهای ویدیویی مثل ریلز و آی‌جی‌تی‌وی، مشابه فید است. محتوای شما به افرادی که تعامل بیشتری با حساب شما دارند، نشان داده خواهد شد. برای افزایش بازدید ریلز، آن‌ها را در فید خود نیز به اشتراک بگذارید و در کپشن، از هشتگ استفاده کنید. این نکته را هم بدانید که اینستاگرام تمایل دارد که ویژگی‌های جدید اضافه شده را بیشتر حمایت کند تا مورد توجه واقع شوند. بنابراین، تا دیر نشده از ریلز استفاده کنید و این موضوع را برای آپدیت‌های بعدی اینستاگرام نیز در نظر داشته باشید. برای ویدیوهای آی‌جی‌تی‌وی هم حتماً پیش‌نمایش آن را به‌عنوان یک پست، به فید اضافه کنید تا بازدید بیشتری بگیرید.

حالا این ویژگی‌ها، چه‌طور استراتژی بازاریابی را در اینستاگرام تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به رویکردهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان مخاطب بیشتری در اینستاگرام جذب کرد.

1- بر برقراری رابطه با مخاطب تمرکز کنید، نه فقط دستیابی به آن‌ها

امروز، وفاداری مخاطبان و تعامل مداوم دنبال‌کنندگان، از همیشه مهم‌تر است؛ به‌خصوص که این موضوع می‌تواند جایگاه‌های بالاتری را در فید نصیب شما کند. چندین راه برای ایجاد رابطه با مخاطب از طریق محتوا وجود دارد:

- محتواهای تولیدشده توسط کاربران را استوری کنید: این محتواها، آن‌هایی هستند که دنبال‌کنندگان درباره‌ی برند شما پست کرده‌اند. استوری کردن آن‌ها نه‌تنها سایر کاربران را نیز ترغیب به تولید این محتواها می‌کند؛ بلکه کاربری که پستش را منتشر کرده‌اید، احتمالاً دوباره شما را در استوری‌هایش تگ خواهد کرد و از این طریق ردپای دیجیتالی شما در اینستاگرام گسترده‌تر خواهد شد.

- ریلز منتشر کنید: ریلز اینستاگرام کوتاه و سرگرم‌کننده است و کسب و کار شما با داشتن کلیپ‌های 15 ثانیه‌ای شامل صدا، افکت و دیگر ابزارهای خلاقانه، بازدیدکنندگان را جذب کرده و دامنه‌ی دنبال‌کنندگان را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین ریلز در فید نیز منتشر شده و می‌تواند در صفحه‌ی جستجو (Explore) اینستاگرام به نمایش دربیاید.

- محتوای ویدیویی آی‌جی‌تی‌وی تولید کنید: آی‌جی‌تی‌وی محتواهای ویدیویی نسبتاً طولانی‌تر هستند که کل صفحه‌ی گوشی مخاطب را فرا گرفته و آن‌ها را مشغول به شما می‌کنند. باز هم امکان دیده شدن این ویدیوها در صفحه جستجو، شانس دستیابی به مخاطبان بیشتر را افزایش می‌دهد.

2- کامنت گذاشتن بر روی پست‌های کاربران و برندهای مشابه

شما می‌توانید، با بازدید از پست‌های کاربران، در فضایی خارج از محتواهای صفحه‌ی خودتان هم با مخاطبان تعامل کنید. به‌عنوان مثال با نوشتن کامنت‌هایی جالب و جذب‌کننده بر روی پست‌های مشتریان بالقوه، اینفلوئنسرها و کسب و کارهای مرتبط، این کار را انجام دهید.

کامنت گذاشتن بر روی پست‌های صفحات پرمخاطب می‌تواند به دیده شدن شما کمک کند. به صفحاتی که جامعه‌ی مخاطب مشابهی با هدف شما دارند، سر بزنید و به گفتگوهای زیر پست‌ها ملحق شوید. اما توجه داشته باشید، که باید در کامنت‌گذاری، خود واقعی‌تان باشید و چیزی به بحث‌ها اضافه کنید. محض آن‌که زیر یک پست پرمخاطب چیزی نوشته باشید، کامنت نگذارید. مثلاً اگر پست از شما خواسته که لینک موجود در بایو (Bio) را باز کرده و محصول جدیدشان را بررسی کنید، واقعاً این کار را انجام دهید و در مورد آن یک کامنت فکر شده‌ بگذارید. شخصیت برندتان را نشان داده و تلاش کنید یک کار معنادار انجام دهید.

نمونه‌های بسیاری از این فعالیت‌ها را می‌توانید در صفحات شخصیت‌های پرمخاطب ببینید. به‌عنوان نمونه، زیر پست‌های سلبریتی‌های ایرانی، معمولاً کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیاری در حال اظهار نظر واقعی در مورد موضوع مورد بحث هستند و در صورتی که مخاطب مشابه را هدف‌گیری کرده باشند، می‌تواند به بیشتر دیده‌شدن آن‌ها کمک کند.

یک اقدام مؤثر در این مورد، این است که به صفحات پرمخاطبی که در نظر دارید مراجعه کرده و انتخاب کنید که در صورت انتشار پست و/ یا استوری، اینستاگرام به شما اطلاع دهد. به این ترتیب می‌توانید هرچه سریع‌تر کامنت بگذارید و شانس خود را افزایش دهید. برای این کار، اولاً باید دنبال‌کننده‌ی آن حساب باشید. سپس طبق تصویر، با مراجعه به پروفایل مدنظر، علامت زنگوله‌ی بالای صفحه را انتخاب نمایید و از منوی باز شده پست، استوری، آی‌جی‌تی‌وی و یا لایو را انتخاب کنید.

به‌غیر از صفحات مرتبط، چند هشتگ مشخص را نیز که به شما مربوط می‌شود، دنبال کنید و با پست‌هایی که دارای این هشتگ‌ها هستند، تعامل داشته باشید. این مورد نیز یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید از طریق آن، نرخ تعامل خود را بهبود دهید.

3- در زمان اوج فعالیت مخاطبان، محتوا منتشر کنید

به‌موقع بودن یک عامل تأثیرگذار بر قرارگیری محتوای‌تان در فید کاربران است؛ بنابراین از این موضوع به خوبی استفاده کنید. وقتی پستی منتشر می‌کنید که در فاصله‌ی نسبتاً کوتاه، موجی از تعاملات (لایک، کامنت، ذخیره و ارسال) را به خود می‌‌بیند، اینستاگرام می‌فهمد که این محتوا، چیزی است که اکثر دنبال‌کنندگان شما می‌پسندند.

برای این منظور، می‌بایست زمان اوج حضور مخاطبان را پیدا کنید. این موضوع بعضاً با آزمون و خطا به‌دست می‌آید؛ اما یک نقطه‌ی شروع خوب، استفاده از گزارش‌های تحلیلی اینستاگرام در حساب‌های تجاری است. اگر در بخش Insight، گزینه‌ی مخاطبان شما (Your Audience) را انتخاب کرده و به پایین صفحه بیایید، مطابق تصویر نموداری را می‌بینید که در آن، زمان آنلاین بودن دنبال‌کنندگان شما به تفکیک روز هفته و ساعت شبانه‌روز نشان داده شده است.

4- به کامنت‌های جدید کاربران در اسرع وقت واکنش نشان دهید

حتماً بعضی از صفحات تجاری را دیده‌اید که تا جایی که می‌توانند به کامنت‌های زیر هر پست پاسخ می‌دهند. این کار باعث می‌شود که هم مجموع تعداد نظرات بیشتر شود و هم مخاطبان بیشتری به اظهار نظر و پاسخ مجدد ترغیب گردند. این اتفاق نرخ تعامل پست شما را افزایش می‌دهد و به اوج دستیابی به مخاطبان جدید، نزدیک می‌کند. واکنش به کامنت‌ها حتی می‌تواند پاسخی کوتاه به تشکر یک مخاطب باشد. صفحه‌ی رسمی شرکت خودروسازی بی‌ام‌و، به پاسخ‌گویی سریع، کامل و دقیق به کامنت‌های مخاطبان در اینستاگرام مشهور است.

5- از هشتگ استفاده کنید تا به چشم کاربران فعال بیایید

هشتگ‌های اینستاگرام می‌توانند از طریق معرفی شما در جستجوهای مرتبط، نرخ دستیابی (Reach) صفحه‌تان را افزایش دهد. برای این که این کار مؤثر باشد، می‌بایست از هشتگ‌هایی استفاده کنید که جامعه‌ی هدف‌تان آن‌ها را جستجو و دنبال می‌کند. هشتگ‌های مورد توجه جامعه‌ی مخاطب شما می‌توانند در اشکال متفاوتی باشند. به‌عنوان مثال:

  • نام عام محصول یا خدمت: #کافی_شاپ، #تی_شرت
  • بخشی از صنعت شما: #عکاسی_سفر
  • جوامع اینستاگرامی محبوب: # bakersOfInstagram#،foodiesOfInstagram
  • رخدادها و مناسبت‌ها: #یلدا، #المپیک_توکیو
  • موقعیت‌های مکانی: #اصفهان، #باغ_گلستان
  • و ...

این راهکار منجر به بازدیدهای واقعی توسط افراد موردنظر شما شده و در نهایت به بازدید از صفحه، دنبال کردن و تعامل با شما منجر خواهد شد. فراموش نکنید که استفاده از این هشتگ‌ها کافی نیست؛ برای نتیجه‌گیری بهتر، خودتان هم هشتگ‌های مرتبط را دنبال کنید و در جوامع آن‌ها فعال باشید.

6- پست‌های قدیمی خود را استوری کنید

اگر می‌خواهید پست‌های‌تان به اندازه‌ی کافی دیده شوند، یک راه مناسب، استوری کردن مجدد آن‌هاست؛ مخصوصاً زمانی که تعداد دنبال‌کنندگان‌تان رشد کرده و بسیاری از اعضای جدید، پست‌های قدیمی را مشاهده نکرده‌اند. اما سعی کنید این کار را با دقت انجام دهید. تکرار این کار در فواصل زمانی کوتاه و برای همه‌ی پست‌های قدیمی، ممکن است مخاطب شما را آزرده کند؛ مخصوصاً که بسیاری از آن‌ها پست‌های پیشین شما را دیده‌اند.

7- مخاطبان را تشویق به تعامل با استوری‌ها نمایید

استوری‌های اینستاگرام توجه بسیاری را به خود جذب می‌نمایند. راه‌های گوناگونی برای دعوت مخاطبان به تعامل با استوری‌ها وجود دارد:

- استیکرها و هشتگ‌های مخصوص برند: اگر هشتگ مخصوصی برای خود دارید، با اضافه کردن آن‌ها در استوری، کاربر تشویق می‌شود آن را بررسی کند. کاربران با انتخاب هشتگ‌های مخصوص هر برند، به صفحه‌ای از پست‌های مربوط به آن منتقل می‌شوند.

- به اشتراک گذاشتن استوری کاربران دیگر: زمانی که یک کاربر آدرس صفحه‌ی شما را در استوری خود می‌نویسد (Mention)، اینستاگرام به شما اطلاع و این امکان را می‌دهد تا استوری مذکور را در استوری‌های خود به اشتراک بگذارید. می‌توانید با انجام این کار، مخاطبان را ترغیب کنید که درباره‌ی برندتان در صفحات شخصی‌شان صحبت کنند و یا پست‌های شما را استوری نمایند.

- ایجاد تعامل از طریق استیکرهای تعاملی: این موارد شامل استیکرهای نظرسنجی (Poll Stickers)، نوار لغزان ایموجی (Emoji Slider) و پرسش چند گزینه‌ای می‌باشد. مثلاً با استیکر پرسش، می‌توانید سؤالی در استوری مطرح کرده و بعداً هرکدام از پاسخ‌ها را به دلخواه در استوری‌های دیگر منتشر کنید. این کار می‌توانید حجم محتوای بیشتری را در اختیارتان قرار دهد؛ مخصوصاً اگر موضوع پرسش، برای اکثر مخاطبان جذاب باشد.

- انتشار پست‌های جدید در استوری: پس از انتشار یک پست جدید، گزینه‌ی افزودن به استوری را، در پست انتخاب کنید. در استوری می‌توانید پست منتشر شده را با اندازه‌ی دلخواه و افزودن نوشته، استیکر و سایر موارد ذکر شده، جذاب‌تر نمایید. این موضوع جدای از جذب مخاطب به پست، می‌تواند آن دسته از مخاطبان را که تمایل به نوشتن کامنت عمومی ندارند، به اظهار نظر خصوصی در استوری ترغیب نماید.

استوری کردن پست‌ها در اینستاگرام

8- پیام‌های خصوصی را فراموش نکنید

پیام خصوصی در اینستاگرام، توانسته محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر پیدا کند. بسیاری از کاربران از طریق پیام خصوصی، از کسب و کارها سؤال می‌پرسند و با آن‌ها در ارتباط هستند. این پیام‌ها می‌توانند به مکالمه‌های طولانی نیز تبدیل شده و فرصتی برای تقویت ارتباط فردی با مشتریان بالقوه به شما خواهد داد.

هم‌چنین می‌توانید با شناسایی مخاطبان باکیفیت، شرکای احتمالی و اینفلوئنسر مؤثر، خودتان اقدام به برقراری ارتباط از طریق پیام خصوصی و یا واکنش به استوری‌های آن‌ها نمایید. در مورد این استراتژی، دقت کنید که نمی‌توان نسخه‌ی یکسانی برای تمام کسب و کارها پیچید. با توجه به مقیاس، جایگاه و شخصیت هر برند، باید در انتخاب افرادی که به آن‌ها پیام می‌دهید، دقت کنید. اما در نهایت مخاطبان خود از جمله حامیان برند، مشتریان سردرگم، سؤال کنندگان و ... را تا حد امکان زیر نظر داشته باشید. به‌طور خاص بر هر مکالمه‌ی خصوصی تمرکز کنید و از فرستادن پیام‌های از قبل آماده شده، خودداری کنید.

9- نتایج اقدامات خود را زیر نظر داشته باشید

هر استراتژی اتخاذ شده را در طی زمان، با بررسی بخش Insight صفحه‌تان بررسی کنید. اکثر افراد تمرکزشان بر تعداد دنبال‌کنندگان و افزایش آن است؛ در حالی‌که عوامل مهم دیگری نیز در بازاریابی اینستاگرامی مؤثر هستند؛ مانند تعداد بازدید از پروفایل (Profile Views)، دستیابی به مخاطب (Reach) و بازدید وب‌سایت (Website Visits).

بررسی آمار صفحه اینستاگرام در Insight

­الگوریتم اینستاگرام ممکن است تغییر کند، اما ایجاد رابطه با مخاطب همیشه ضروری است

اگر می‌خواهید از حداکثر ظرفیت اینستاگرام استفاده کنید، تنها انتشار منظم محتوا کافی نیست. بایستی همزمان بر ایجاد رابطه و محتوای باکیفیت، در کنار تعامل در خارج از محتواهای صفحه‌ی خود تمرکز کنید. تغییر در الگوریتم اینستاگرام همواره اتفاق می‌افتد؛ اما اگر بازاریابان بتوانند خود را با این تغییرات تطبیق دهند، فرصت‌های جدید بسیاری را برای دستیابی به جامعه‌ی مخاطب خود خواهند یافت.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorمحمدرضا قاری
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰