فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا

فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا
یک‌شنبه 13 اسفند 1402

فروشگاه ساز چیست؟

خیلی ساده بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم، فروشگاه ساز اینترنتی بستری است که تمام نیازهای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را فراهم نموده و بیشترین امکانات و همچنین انعطاف پذیری را جهت راه اندازی یک آنلاین شاپ نسبت به دیگر سایت‌سازها همچون وردپرس، مجنتو، شاپیفای و سایت‌سازهای آنلاین دارد.

برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، ۳ راه وجود دارد:

  • طراحی وب سایت با برنامه‌نویسی اختصاصی از صفر
  • طراحی سایت توسط ابزارهای آماده و اوپن سورس نظیر وردپرس
  • طراحی سایت فروشگاهی با فروشگاه سازها (راهکارهای ابری)
 

راه اول:
طراحی وب سایت با برنامه نویسی اختصاصی از صفر

 

روش اول برنامه‌نویسی اختصاصی یک نرم‌افزار فروشگاهی از صفر یا اصطلاحاً cms اختصاصی است. یعنی یک تیم برنامه‌نویس استخدام کنیم تا برای ما نرم‌افزاری که لازم داریم را بنویسند.

قطعاً این روش بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. فرض کنید برای چنین کاری حداقل یک تیم ۵ نفره شامل:

  • برنامه‌نویس کلاینت
  • متخصص پایگاه داده
  • طراح گرافیک
  • و …

لازم است. همچنین حداقل ۶ ماه تا یکسال زمان لازم است تا بتوانند یک نسخه‌ی اولیه از چیزی که بتوان با آن کار کرد ارائه دهند.

اگر فرض کنیم یک نفر برنامه‌نویس ماهیانه ۲۰ میلیون تومان حقوق داشته باشد، برای یک تیم ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه حقوق خواهیم داشت. به علاوه، هزینه‌های اسکان، مدیریت، بیمه و…

تازه بعد از یکسال مشخص نیست که آیا مسیر را درست طی کرده‌ایم و واقعاً چیزی که لازم داشتیم پیاده‌سازی شده باشد.

 و برای یک سیستم مدیریت محتوا، امکانات و جزئیات زیادی که باید پیاده شود، آیا با 6-7 ماه آماده می‌شود؟

 

راه دوم:
استفاده از نرم افزارهای اوپن سورس شبیه وردپرس 

در دنیا وقتی دیدند توسعه ی یک نرم‌افزار چقدر سخت و پرهزینه است، جنبش های متن باز ایجاد شدند. یعنی به جای اینکه هر شرکتی نرم‌افزار خودش را توسعه دهد، تصمیم گرفته شد که سورس نرم‌افزار نوشته شده را به صورت رایگان روی اینترنت قرار دهند و هر کسی هم به صورت رایگان بخشی از آن را توسعه دهد. اینطوری نیروی افراد مختلف به جای موازی کاری روی یک نرم‌افزار متمرکز می‌شد و آن نرم‌افزارها پیشرفت بیشتری می‌کردند. بسیاری از نرم‌افزارهایی که امروزه استفاده می‌کنیم مثل انواع لینوکس و… حاصل همین رویکرد است.

وردپرس هم یکی از همین نرم‌افزارهای رایگان و متن‌باز است که شما به راحتی می‌توانید آن را دانلود کرده و روی یک هاست نصب کنید.

راحتی استفاده و امکانات زیاد این نرم‌افزار سبب محبوبیت آن شده و وب‌سایت‌های بسیار زیادی از آن برای ایجاد فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کنند.

با همهٔ محبوبیت وردپرس، به خاطر اینکه شما باید اطلاعاتی در مورد نصب برنامه، تنظیمات هاست و… باید داشته باشید، باز هم نیاز هست که شما حداقل یک نفر برای اینکار داشته باشید. پس در این مرحله به جای ۱۰۰ میلیون ماهیانه، هزینه‌ها به هزینهٔ استخدام تمام وقت یا پاره‌وقت یک متخصص وردپرس (احتمالاً چیزی در حدود ماهی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان) کاهش خواهد یافت. حتی اگر خود شما هم وردپرس را یاد بگیرید، زمان زیادی را از شما برای بروزرسانی آخرین ورژن‌های وردپرس و… خواهد گرفت که هزینهٔ آن از اینکه یک نفر را استخدام کنید بیشتر خواهد بود.

 

راه حل سوم:
استفاده از فروشگاه سازها (راهکارهای ابری)

استفاده از فروشگاه سازها و راهکارهای ابری

راه حل سوم اما استفاده از فروشگاه سازها است. بعد از جنبش‌های اوپن سورس، شرکت‌های پیشرفتهٔ دنیا نظیر مایکروسافت، گوگل و… مدل ابری خدمت به جای نرم‌افزار را ارائه کردند. آنها متوجه شدند که مشکل اصلی این است که نرم‌افزارها همیشه نیاز به رسیدگی و بهبود توسط تیم فنی دارند. اینکه قرار باشد این مسئولیت به عهده‌ی مصرف‌کنندگان باشد همیشه دچار مشکل است و هیچ وقت هم به اندازه‌ای که شرکت اصلی می‌تواند با کیفیت روی نرم‌افزار کار کند نیروهای فنی پراکنده نمی‌توانند آن را انجام دهند.

در نتیجه مدل خدمت به جای نرم‌افزار ارائه شد. در این روش، شما به جای خریدن CD نرم‌افزار و نصب آن، از طریق اینترنت به نسخه‌ی ابری آن نرم‌افزار دسترسی پیدا می‌کنید. لازم نیست چیزی را نصب کنید یا روزانه از اطلاعات بک‌آپ بگیرید و نگران امنیت آن باشید. تمامی این موارد توسط شرکت اصلی به بهترین شکل انجام شده و شما فقط لازم است از آن استفاده کنید.

در این حالت حتی هزینهٔ یک نفر هم به هزینهٔ حق‌اشتراک ماهانهٔ آن سرویس کاهش پیدا می‌کند.

شرکت خدمات‌دهنده هم با سرشکن کردن هزینه‌ها و به خاطر تکنولوژی ابری می‌تواند سرویس با کیفیت بالایی را با هزینهٔ کمتری به مشتریان ارائه کند. این آیندهٔ صنعت نرم‌افزار است و تمامی شرکت‌های مهم دنیا به این سمت حرکت کرده‌اند که دیگر نرم‌افزار معمولی ارائه نکنند و همهٔ نرم‌افزارها به صورت ابری ارائه شود. مثلاً شما به جای ورد و اکسل می‌توانید از نسخه‌ی ابری آن روی گوگل داک یا آفیس ۳۶۰ استفاده کنید. به جای هزینه‌های چند میلیون دلاری برای خرید نرم‌افزارهایی مانند SAP و… تنها چند دلار به صورت ماهانه پرداخت کنید و از سرویس ابری آن استفاده کنید.

فروشگاه سازها، نیز همین مدل جدید ارائه ی نرم‌افزار است که به صورت ابری به شما خدمات می‌دهند. فقط با پرکردن یک فرم، فروشگاه شما ایجاد می‌شود، بدون نیاز به نصب چیزی، استخدام کسی یا انتظار برای توسعه ی برنامه‌ای، فروشگاه اینترنتی شما فعال شده و می‌توانید استفاده کنید.

لازم نیست نگران تامین امنیت فروشگاه اینترنتی خود باشید و یا برای هر امکانات جدیدی که لازم دارید دردسر توسعه یا نصب یک افزونه را بکشید.

از همه مهمتر، هزینه‌های طراحی سایت فروشگاهی شما به یک دهم حالتی که توسط وردپرس طراحی کنید کاهش پیدا می‌کند.

 

استفاده از فروشگاه ساز چه مزایا و معایبی دارد؟

فروشگاه سازهای زیادی وجود دارد که هرکدام برای صنایع مختلفی ایجاد شده است. فروشگاه سازهایی هستند که برای کسب و کارهای کوچک و خانگی درست شده اند، امکانات زیادی ندارند ولی استفاده از آنها ساده است. هزینه‌هایش کم یا رایگان است و ممکن است چند درصد از فروش شما را به جای هزینه‌های فروشگاه دریافت کنند.
 

در مقابل فروشگاه سازهایی وجود دارد که برای کسب و کارهای بزرگ ایجاد شده است، امکانات بیشتری دارند و برای استفاده از آنها لازم است آموزش‌های بیشتری ببینید.

فواید استفاده از cms

بیشترین مشکلی که ممکن است در استفاده از فروشگاه سازها با آن روبرو شوید انتخاب اشتباه فروشگاه ساز است، به خاطر نو بودن این موضوع اکثر فروشگاه سازهای موجود در بازار ایران برای کسب و کارهای کوچک، سوپرمارکت‌ها و اینستاگرامی ایجاد شده‌اند. حالا اگر شما یک کسب و کار متوسط یا بزرگ باشید، مثلاً شما یک تولیدی لباس یا یک فروشگاه لوازم آرایشی، یک کارخانه یا فروشگاه زنجیره‌ای یا هر کسب و کاری که به نیازها و امکانات بیشتری نسبت به کسب و کارهای کوچک نیاز دارد، اگر یک فروشگاه ساز که برای کسب و کارهای کوچک طراحی شده انتخاب کنید دچار مشکل می‌شوید.

فروشگاه ساز سپهر، به صورت اختصاصی برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ ایجاد شده است و نیازهای این دسته از کسب و کارها را فراهم کرده است.

در نتیجه، بسته به نوع کسب و کار و برنامه‌ای که برای توسعه ی کسب و کار خود دارید، سعی کنید بهترین فروشگاه ساز را انتخاب نمایید.

 

چرا از فروشگاه ساز استفاده کنیم؟

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، دو روش دیگر هزینه و زمان بیشتری را از شما صرف خواهد کرد. علاوه بر این، فروشگاه ساز ها به خاطر هزینه کم و زمان کم توسعه، می‌توانند برای شروع سریع و امتحان کردن ایده‌ها نیز مناسب باشند.

برای مثال، فرض کنید شما می‌خواهید یک فروشگاه لوازم خانگی خاص و لاکچری ایجاد کنید. اطمینان ندارید که آیا با وضعیت فعلی اقتصادی کشور چنین ایده ای موفق می‌شود یا نه؟

اگر قرار باشد کلی هزینه ی برنامه نویسی اختصاصی یا استخدام متخصص وردپرس کنید و در نهایت هم متوجه شوید که چنین فروشگاهی در بازار ایران جواب نمی دهد، کلی هزینه را از دست داده اید. اما با فروشگاه ساز بدون صرف زمان و صرفا با هزینه ی چند ماه اشتراک می توانید فروشگاه را راه اندازی کنید و بازار را امتحان کنید.

به علاوه، مشکلاتی مثل درگاه پرداخت، طراحی قالب وب سایت و… در فروشگاه سازها از قبل حل شده است. تمامی درگاه‌های پرداخت بانک‌های ملت، ملی، سامان، پارسیان و… در فروشگاه ساز سپهر ایجاد شده است و فروشگاه شما امکان اتصال به زرین‌پال، اسنپ پی، دیجی‌پی و… را داراست.

برای هرکدام از این موارد در ووکامرس مجبورید یک پلاگین نصب کنید و یا شخصا برنامه نویسی کنید.
 

فروشگاه سازهای معروف خارجی

شاپیفای یکی از معروف ترین فروشگاه سازهای دنیاست. در سال ۲۰۲۲ در اجلاس بین‌المللی اقتصاد در دائوس، شاپیفای به عنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه ی اقتصاد کشورهای معرفی شد. نقش شاپیفای در توسعه ی سریع و کم هزینه ی کسب و کارهای متوسط در کشورهای توسعه یافته سبب شده است رشد توسعه ی تجارت الکترونیک آنها با سرعت بیشتری انجام شود.

سهم بازار شاپیفای نسبت به وردپرس در بازار آمریکا ۶۰ به ۴۰ است.

Bigcommerce شبیه به سپهر یکی از فروشگاه سازهایی است که به صورت تخصصی روی فروشگاه های اینترنتی برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ تمرکز دارد و امکانات مورد نیاز آنها را فراهم میکند.

 

فروشگاه ساز های پراستفاده ایرانی:

در ایران نیز از سال های پیش فروشگاه سازهای زیادی وارد بازار شده اند، فروشگاه ساز سازیتو، شاپفا، وبزی و… همه فروشگاه سازهایی هستند که برای استفاده در بازار ایران به شما کمک میکنند فروشگاه اینترنتی خود را با کمترین هزینه و زمان راه اندازی کنید.

این فروشگاه ساز ها با تمرکز بر فروشگاه های اینستاگرامی و کسب و کارهای کوچک، بیشتر برای ایجاد فروشگاه های اینترنتی ساده ایجاد شده اند. معمولا می توانید با هزینه های بسیار کمتر فروشگاه خود را ایجاد کنید.
 

فروشگاه ساز سپهر، از سال ۱۳۸۷ بر اساس نیاز بازار ایران و برای کسب و کارهای بزرگ توسعه داده شد. این فروشگاه ساز که محصول شرکت دانش بنیان رایانش ابری هوشمند سپاهان است از ابتدا با رویکرد نیازهای کسب و کارهای متوسط و بزرگ ایجاد شد و با این تفاوت اصلی با سایر فروشگاه سازها موفق شد پاسخگوی نیاز بخشی از صنعت خرده فروشی و تجارت الکترونیک باشد که برای آن فروشگاه ساز دیگری وجود ندارد.

اکنون شبکه ی ابری فروشگاه ساز سپهر میزبان بیش از ۱۵ هزار فروشگاه اینترنتی در دسته های مختلفی مثل فروشگاه های زنجیره ای پوشاک، هایپرمارکت های موادغذایی، فروشگاه های کتاب، لوازم یدکی، فروشگاه های فروش عمده و … است.

 

بهترین فروشگاه ساز

بهترین فروشگاه ساز، فروشگاه سازی است که با نیازهای شما و بودجه ی شما برای طراحی سایت فروشگاهی همخوانی داشته باشد. در بسیاری از مواقع یک فروشگاه ساز ساده با کمترین امکانات ولی با سرعت مناسب و کاربری ساده بهترین فروشگاه ساز برای شماست.

در صورتیکه شما یک وارد کننده یا تولید کننده هستید و نیاز دارید فروش عمده و فروش تکی را در سایت فروش اینترنتی خود داشته باشید، بهترین فروشگاه ساز، فروشگاه سازی است که امکان فروش عمده را همزمان با فروش تکی برای شما فراهم نماید.

 

اما موضوع مهمی که در همه ی فروشگاه ساز ها مشترک است، سرعت لود شدن سایت و بهینه شدن آن برای تعداد زیاد بازدیدکننده است. در موضوع فروشگاه اینترنتی ممکن است شما تبلیغات خاصی انجام دهید که در اوقات خاصی تعداد زیادی بازدید کننده به وب سایت شما مراجعه کنند. بهترین فروشگاه ساز، فروشگاه سازی است که بتواند تعداد زیادی از بازدید کننده را در لحظه پاسخگو باشد.

باتوجه به تمرکز فروشگاه ساز سپهر بر کسب و کارهای بزرگ، همواره برای تعداد زیاد بازدیدکننده و سرعت لود زیاد تجهیز شده است و از این طریق می توانید مطمئن باشید که در زمان کمپین های تبلیغاتی مشکل لود سایت پیش نخواهد آمد.

 

هزینه ی فروشگاه ساز

معمولا فروشگاه ساز ها دو مدل هزینه ای دارند. 

  • مدل اشتراکی:

در این مدل شما به صورت ماهیانه یا سالیانه هزینه ی اشتراک پرداخت میکنید. هزینه ی اشتراک بر اساس امکاناتی که استفاده میکنید و فضایی که از سرور اشغال می کنید مشخص می شود.

  • مدل سهم از خرید:

مدل دیگری که بیشتر در کسب و کارهای کوچک استفاده می شود به این شکل است که هزینه ای بابت ساخت فروشگاه دریافت نمی شود و فروشگاه ساز رایگان است اما در ازای هر فروش موفق ۱ تا ۵ درصد از فروش شما سهم فروشگاه ساز خواهد بود.

این روش برای کسب و کارهایی که تازه شروع کرده اند و بودجه ای برای طراحی سایت ندارند مناسب است اما معمولا در فروشگاه های اینترنتی بزرگ که فروش بالایی دارند برای صاحبان صنایع مناسب نیست.

قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی در فروشگاه ساز سپهر، ۳ پلن نقره ای، طلایی و الماس وجود دارد که از کم به زیاد امکانات و فضای سرور آن مشخص شده است و شما میتوانید به صورت سه ماهه، ۶ ماهه یا یکساله این هزینه را پرداخت نمایید.

در سال ۱۳۹۹ متوجه شدیم که کسب و کارهای بزرگ یک سری نیازهای اختصاصی دارند که در قالب پلن های آماده قابل عرضه نیست، مثلا نیازبه طراحی اختصاصی قالب، خدمات SEO، اتصال فروشگاه اینترنتی به حسابداری و نرم افزارهای مالی، ایجاد زیرساخت اختصاصی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارهای خیلی بزرگ و…

بر این اساس، واحد خدمات اختصاصی کسب و کارهای بزرگ، سپهر پلاس ایجاد شد. درصورتیکه شما نیاز به اینگونه خدمات داشته باشید به جای مدل پلن های ماهیانه در قالب قرارداد های بلندمدت هزینه ها بر اساس نیاز شما محاسبه و ارائه می شود.

 

فروشگاه ساز از نظر SEO

یکی از نگرانی های مدیران فروشگاه های اینترنتی در استفاده از فروشگاه ساز ها امکان بهینه سازی برای گوگل یا به اصطلاح سئوی سایت است. باورهای غلطی وجود دارد که فروشگاه سازها امکان سئو شدن ندارند یا وردپرس و ووکامرس سئوی بهتری نسبت به فروشگاه سازها دارند.
 

این موضوع اشتباه است و واقعیت این است که بخش زیادی از سئو بستگی به محتوای تولید شده ی توسط شما، لینک سازی و نوع زیرساخت سایت شما دارد.

سئو در فروشگاه ساز

اگر شما یک سایت با سرعت کم داشته باشید چه وردپرس و چه فروشگاه ساز باشد نتیجه ی مناسبی نخواهید گرفت. حال اینکه معمولا فروشگاه ساز ها به خاطر ابری بودن سرعت مناسبی دارند ولی در ووکامرس اگر افزونه های مناسب برای سرعت نصب نشده باشد، اگر سرور مناسب نخریده باشید و تنظیمات مناسب رعایت نشده باشد ممکن است سرعت خوبی نداشته باشید.

یا در مورد سلامت کدها و قالب وب سایت، فرقی ندارد زیرساخت شما فروشگاه ساز باشد یا وردپرس، باید مطمئن شوید که قالبی که استفاده میکنید از نظر سئو مشکلی نداشته باشد و نکات امنیتی آن برای گوگل رعایت شده باشد.

 

پرسش و پاسخ
یعنی شما میخواین بگید، فروشگاه ساز ها از وردپرس بهتره؟؟؟!!رضا احمدی | 15 اسفند 1402💬پاسخ دادن
بستگی دارد که بودجه و نیازهای شما چی باشه؟ اگر امکان استخدام تیم برنامه نویس وردپرس و کسی که بتواند کارهای وردپرس را انجام بدهد دارید و مهم تر از اون خیلی نیازهای خاص دارید که این هزینه براش به صرفه باشد راه حل خوبی هست، ولی با فروشگاه ساز شما عملا نیازی به نیروی فنی ندارید و تمام تمرکزتون را روی محتوای سایت، فروش و تبلیغات میگذارید.مدیریت | 16 اسفند 1402💬پاسخ دادن
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorنوید کوهی
کلیدواژهstart
دیدگاه‌ها
author
تقی محمدیسه‌شنبه 15 اسفند 1402
من یک مدت فروشگاه اینترنتی ام روی وردپرس بود، خوب بود ولی نصب پلاگین و هی باگ حل کردن بیچاره ام کرد، فروشگاه ساز که اومدم، از این نظر خداییش راحت شدم. ولی هر کاری برای خودش مشکلاتی هم داره.
مقالات مرتبط
معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

معرفی 5 سایت طراحی لوگو با هوش مصنوعی به همراه آموزش، معایب و مزایا

طراحی لوگو با هوش مصنوعی یکی از ابزارهای محبوب در میان کاربران است. طراحی لوگو با هوش مصنوعی نیاز به دانش و هزینه بالایی نخواهید داشت و بع سادگی می توانید ...
✍🏻 میلاد رضایی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰