20% تخفیف جشنواره پاییزی تا دهم مهرماه

کد تخفیف Payiz1403

همه‌چیز درباره تفاوت هاست ابری با دیگر هاست ها(راهنمای جامع)

همه‌چیز درباره تفاوت هاست ابری با دیگر هاست ها(راهنمای جامع)
چهارشنبه 28 شهریور 1403
قبل از اینکه به بیان فرق هاست ابری با دیگر هاست ها بپردازیم، خوب است در ابتدا تعریفی از هاست ارائه نماییم. هاست در لغت به عنوان میزبان معنا شده است. پس در حقیقت هاست، میزبانی وب‌سایت شما را بر عهده می‌گیرد تا منابع اطلاعاتی و محاسباتی شما در آنجا ذخیره گردد. در واقع یک هاست با ارسال و دریافت داده‌ها، اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان سایت شما قرار می‌دهد. هاست‌ها به عنوان قسمت ذخیره‌ساز یک سرور مطرح هستند، اما هاست ابری به گونه‌ای طراحی شده است که به جای استفاده از فضای یک سرور، بتواند از منابع سخت افزاری و نرم‌افزاری چندین سرور استفاده ‌کند. در ادامه بیشتر با این نوع میزبانی و تفاوت‌های عمده آن با سایر هاست‌ها بحث خواهد شد. 

چه هاستی برای سایت من مناسب است؟        

انتخاب و خرید هاست یک پروژه چالش‌برانگیز در هنگام راه‌اندازی وب‌سایت است. زیرا تعداد زیادی میزبان وب وجود دارد که می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما سخت ‌کند. یافتن هاست قابل اعتماد که سرعت بارگذاری، میزان خرابی کم، پهنای باند کافی و عوامل سئو سایت را به خوبی در اختیار شما قرار دهد، آینده سایت شما را تعیین می‌کند. این نکته را هم از یاد نبرید که موقعیت قرارگیری دیتاسنتر سرورها نیز اهمیت دارد، زیرا در قدرت، سرعت و دریافت IP ایران و خارج تاثیرگذار است. اما در حالت کلی خرید هاست به صورت دانلود، ابری، وردپرس، اشتراکی، اختصاصی و مجازی انجام می‌شود. 
هاست چیست و چطور کار میکند
بهترین هاست، میزبانی است که از لحاظ منابع سی پی یو، حافظه رم و پهنای باند، بهترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد. همه ویژگی‌هایی که تاکنون بیان شده است، بخش کوچکی از نکاتی است که باید مد نظر قرار داد. برای رسیدن به ویویی گسترده‌تر باید اول با انواع هاست آشنا شوید.

فرق هاست ابری (cloud) با دیگر هاست ها؛ هاست معمولی

هاست معمولی در واقع یک هاست اشتراکی است، به این معنی که تعداد زیادی هاست روی یک سرور قرار دارند. هرکدام از این هاست‌ها نیز از یک سایت پشتیبانی می‌کنند و منابع آن به صورت اشتراکی و طبق تعاریف مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرند. از مزیت‌های این نوع هاست می‌توان به قیمت ارزان، پشتیبانی خودکار و عملکرد راحت آن اشاره کرد. اما متاسفانه این نوع هاست کیفیت سرویس‌دهی یکسانی ندارد و چون اطلاعات روی یک سرور فیزیکی ذخیره می‌شود، امنیت پایینی دارد و راحت هک شده و اطلاعات سایت در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. 

هاست ابری

هاست ابری تحت رایانش ابری، سرویس میزبانی وب را به کاربران ارائه می‌دهد. در واقع شرکت‌های میزبان، منابع اطلاعاتی کاربران را روی چند سرور قرار می‌دهند. این کار چند مزیت دارد، اولین این که در صورتی که یکی از سرورها از دسترس خارج شود، سرور دیگر سریعا جایگزین شده و سایت شما را آنلاین نگه می‌دارد. دوم اینکه مدت زمان فعالیت سایت افزایش یافته و اطلاعات با سرعت بیشتری در اختیار آنها قرار می‌گیرد. از همین‌جا فرق هاست ابری با دیگر هاست ها به خوبی مشخص می‌شود. 

درباره مزایای هاست ابری

مزایای هاست ابری

از آنجا که برنامه و اطلاعات یک سایت به کمک میزبانی ابری روی چند سرور پخش می‌شود، پشتیبانی از آنها توسط همه آنها انجام می‌شود. این در حالی است که در سایر هاست‌ها تنها از یک سرور بهره گرفته می‌شود. استفاده از هاست ابری، اقدامات امنیتی مختلفی را برای حفاظت از اطلاعات مرتبط با شما انجام می‌دهد.
از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و رمزگذاری اشاره کرد که این کارها به خوبی می‌تواند از حملات سایبری و ویروسی جلوگیری نماید.
 این در حالی است که در هاست‌های دیگر، فرد باید شخصا برای افزایش امنیت اقدام کند.
یکی دیگر از مزایای این هاست، معماری منابع است؛ از آنجا که پشتیبانی سرورهای هاست در نقاط مختلف قرار داده شده است، افرادی که قصد گسترش کسب و کار خود را دارند به راحتی می‌توانند آن را در ایران و خارج توسعه دهند. در حالت هاست ابری، در صورتی که مایل به افزایش یا کاهش سی پی یو، رم و دیسک باشید، این کار به سرعت و به راحتی انجام می‌شود،
حتی واحدهای پشتیبانی شرکت میزبان، برخی خدمات کنترلی محیط هاست را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی دیگر از بازوهای قدرتمند هاست ابری، دریافت نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات مورد نیاز است، این قابلیت نگرانی شما را از حیث نابودی اطلاعات برطرف می‌سازد. 

به طور خلاصه اگر بخواهیم به مزایای هاست ابری اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را لیست کنیم:
  • امنیت و سیستم های تشخیص نفوذ
  • بهینه سازی منابع
  • امکان بکاپ گیری منظم از داده ها
تفاوت هاست و سرور

دیگر نکات

علاوه بر آن در میزبانی ابری، براساس خدمات Autoscaling، منابع به راحتی کنترل شده و می‌توان آنها را کم یا زیاد کرد، پس مسلما این قابلیت می‌تواند عملکرد سایت شما را در زمان ترافیک به خوبی مدیریت کند.  هاست ابری با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، بر خلاف سایر هاست‌ها امکان ورود سریع شما را به بازار فراهم می‌سازد، در این صورت پیشی گرفتن از رقبا نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود. نکته آخر اینکه، شاید هزینه این هاست نسبت به هاست‌های دیگر بیشتر به نظر برسد، اما از آنجا که فقط هزینه امکانات مورد استفاده پرداخت می‌شود و هزینه ثابتی از شما کسر نمی‌گردد، در طولانی‌ مدت برای شما صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. 
 

هاست وردپرس (wordpress host)

این هاست برای مدیریت بهتر سیستم‌های محتوایی مبتنی بر وردپرس طراحی شده است. این هاست امکانات وردپرس را به خوبی پشتیبانی می‌کند که ممکن است در سایر هاست‌ها این امکان وجود نداشته باشد. از مزایای این هاست می‌توان به نصب آسان، آپدیت خودکار، امنیت خوب، نصب آسان قالب و سایر افزونه‌های مورد نیاز سایت اشاره کرد.
اما با وجود این اگر بخواهید حجم ترافیک را به خوبی مدیریت کنید، از اطلاعات خود به خوبی محافظت نمایید، شاخص کیفی آپتایم بالایی داشته باشید و در عین حال امور محاسباتی پیچیده سایت نیز بدون مشکل انجام شود و از قالب وردپرس هم تبعیت ‌کند، حتما از هاست ابری استفاده نمایید. با این کار فرق هاست ابری با دیگر هاست ها را هم بهتر متوجه خواهید شد.  
هاست وردپرسی چیست و چطور کار میکند

فرق هاست ابری با دیگر هاست ها؛ هاست دانلود

هاست دانلود در واقع یک فضای متصل به اینترنت است که کاربران از این فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود استفاده می‌کنند. هاست دانلود نسبت به سایر هاست‌ها امکانات کم‌تری دارد و به همین علت استفاده از آن ساده‌تر است. البته این هاست چون میزان پهنای باند بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قیمت بالاتری نیز دارد. فضای ذخیره‌سازی آن نیز بالاست زیرا اغلب توسط کاربرانی استفاده می‌شود که قصد دارند برای مثال سورس یک نرم‌افزار، فایل‌های ویدیویی یا فایل‌های مشابه را در اختیار دیگران قرار دهند.
 اما با وجود این، چون در این نوع هاست از چرخه عمر و نسخه‌بندی فایل‌ها پشتیبانی نمی‌شود، با روش‌های تهیه بک‌آپ و پلاگین‌های بک‌آپ‌گیری وردپرس سازگاری ندارد، قابلیت تولید لینک جدید به صورت اتوماتیک و لینک موقت با تاریخ انقضا ندارد و موارد دیگری که می‌توان به عنوان نقطه ضعف این هاست نام برد، بهتر است برای رهایی از این مشکلات، البته با نگاهی به نیاز خود، از هاست ابری استفاده کنید. 
 

هاست مجازی (Virtual Host)

در هاست مجازی اطلاعات شما روی یک سرور فیزیکی ذخیره می‌شود، اما بخشی نیز به عنوان سرور مجازی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سرور مجازی به کاربران این اجازه را می دهد که بتوانند منابع نرم‌افزاری را بیشتر و بهتر کنترل کنند. 
سرور مجازی یا vps چیست

در این حالت نیز عملکرد و امنیت سایت شما به خوبی فراهم می‌شود و در زمان حملات سایبری و افزایش بیش ‌از حد ترافیک، سایت شما کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما برای خرید این هاست باید هزینه بالاتری نسبت به خرید سایر هاست‌ها پرداخت کنید. با همه‌ی این تفاسیر، میزبانی ابری انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، منابع مورد نیاز سایت شما از چند سرور به صورت پویا و هم‌زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد و از نظر قیمتی و مقیاس‌پذیری نیز نسبت به هاست مجازی ارجحیت دارد.    
 

فرق هاست ابری با دیگر هاست ها؛ هاست اختصاصی

هاست اختصاصی به حالتی اطلاق می‌شود که اجازه کامل دسترسی به سرور فیزیکی به کاربر داده می‌شود و نیازی به استفاده اشتراکی از هاست نیست. بنابراین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملا تحت کنترل کاربر قرار دارند. پس درصورت بروز مشکل برای کاربران دیگر، وب سایت شما در امان خواهد بود. 
اما این نوع هاست برای بهینه‌سازی و افزایش امنیت به کارشناسان فناوری اطلاعات نیاز دارد، از طرفی تعمیر و نگه‌داری آن نیز به خود شما سپرده می‌شود، در این صورت خرید هاست اختصاصی هزینه بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد.
از سویی دیگر شاید هاست اختصاصی، منابع را با سرعت و قدرت بیشتری در اختیار شما قرار دهد و عملکرد بهتری داشته باشد، اما فرق هاست ابری با دیگر هاست ها مانند هاست اختصاصی، این است که میزبان ابری، منابع را به صورت پایدار آن هم از چند سرور و با کیفیت بسیار خوب در اختیار شما قرار می‌دهد و هزینه‌های اضافی را نیز از شما دور می‌سازد.  
تفاوت هاست ابری با بقیه هاست ها چیست

چرا داشتن هاست ابری برای وب‌سایت‌تان ضروری است؟

فرض کنید یک وبسایت را باز کنید و لود شدن کامل آن آنقدری طول بکشد که از حوصله‌ی شما خارج باشد. به احتمال زیاد قبل از لود شدن کامل، آن وبسایت را میبندید.
یکی از اصلی‌ترین مزایای هاست ابری، سرعت، امنیت و قدرت آن است.
صاحبین کسب و کارهای اینترنتی باید توجه ویژه‌ای به تجربه‌ی کاربری وب‌سایت‌شان داشته باشند. نکاتی که به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید به آن دقت کنید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سایت‌تان سرعت لود شدن بالایی داشته باشد و با اینترنت‌های کند نیز سازگار باشد
  • امنیت بالایی داشته باشد و مقابل حملات اینترنتی (ddos) مقاوم باشد
  • بر پایه‌ی CDN باشد که از تمام دنیا بتواند با یک سرعت یکسان باز شود
همه‌ی این موارد از مزایای داشتن هاست ابری است. برای داشتن یک وبسایت سریع، حرفه‌ای و کاربر پسند، چاره‌ای جز استفاده از سرورهای ابری ندارید. تخصص ما در سپهر استفاده از سرورهای ابری برای افزایش کیفیت سرویس دهی کسب و کارهای اینترنتی است.

ما در فروشگاه ساز سپهر از تکنولوژی فضای ابری استفاده می‌کنیم و دلیل نامگذاری دامنه‌ سایت‌مان نیز همین است. Sepehrcc که cc مخفف Cloud Computing می‌باشد که به معنای رایانش ابری هست.
ما در سپهر برای تمامی فروشگاه‌هایی که توسط سیستم ما ساخته‌ شده‌اند، از سرورهای اختصاصی ابری خودمان استفاده می‌کنیم که بتوانیم بالاترین سرعت و کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهیم.

تمامی امکاناتی که برای کسب و کار آنلاین خود نیاز دارید. کلیک کنید

جمع بندی: هاست ابری برای چه افرادی مناسب است؟

بدون شک همه افراد به دنبال خرید هاستی هستند که بتواند امنیت، سرعت، قدرت و منابع لازم وب‌سایتشان را با کیفیت عالی در اختیارشان قرار دهد. انتخاب اشتباه هاست می‌تواند زمان و هزینه شما را به هدر دهد و سایت شما را نیز با مشکلات عدیده مواجه سازد. هر کدام از هاست‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند، اما در نظر داشته باشید که هاست ابری چون منابع چندین سایت را به طور همزمان در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از سرعت، کیفیت، مقیاس‌پذیری و انعطاف بیشتری برخوردار است. 
 
سوال یا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید
نویسنده
authorامیر یوسفی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰