12+1 راه ساده و رایگان تبلیغ فروشگاه های اینترنتی تازه تاسیس

12+1 راه ساده و رایگان تبلیغ فروشگاه های اینترنتی تازه تاسیس
چهارشنبه 4 بهمن 1402

شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، کلی هزینه برای نرم افزار و هاست و… کرده اید، کلی هم زمان صرف ورود اطلاعات و طراحی بنر و… کرده اید تا یک فروشگاه اینترنتی آماده ی فروش داشته باشید.

حالا همه چیز آماده است اما مشتری از کجا پیدا کنیم؟ یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس، هرچقدر هم که عالی طراحی شده باشد و هرچه قدر هم قیمت کالاهایش ارزان باشد، شبیه یک فروشگاه وسط کویر است، تا کسی خبردار نشود که این فروشگاه وجود دارد و از آن بازدید کند، فروشی اتفاق نمی افتد.

از طرفی شاید الان آنقدر هزینه کرده باشید که امکان هزینه کردن برای تبلیغات گران قیمت نداشته باشید، ما از تجربه ی راه اندازی هزاران فروشگاه اینترنتی و بودن در بازار این کسب و کار ها کمک گرفتیم و برای شما یک لیست از کارهای پربازده و رایگان (یا کم هزینه) برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی تان فراهم کردیم.

 

1- حلقه مشتریان در دسترس

همه ی ما مجموعه ای از دوستان، فامیل، گروه های دوستی مثلا دانشگاه، فوتبال و … داریم. حتی خیلی از کسب و کارهای سنتی لیستی از مشتریان وفادار یا یک دفتر حساب کتاب از مشتری های فعلی دارند، شماره همراه این آدمها بهترین منبع برای شروع فروش است، همین آدمها هم به واسطه ی شناخت از شما راحتتر خرید میکنند و هم در صورت رضایت از کیفیت خدمات و محصولات شما نقش پذیرندگان آغازینی را ایفا میکنند که سایت شما را به دوستان و اقوام خود معرفی میکنند و از این طریق می توانید اولین مشتریان خود را کسب کنید. 

برای اینکار یک فایل اکسل از این افراد شامل نام و شماره موبایل ایجاد کنید و سپس آدرس سایت خود را  به همراه متنی که خبر از افتتاح فروشگاه اینترنتی دارد برای آنها پیامک کنید.

 

ترفندهایی نیز میتوانید برای گرفتن نتیجه بالاتر از این پیام به کار ببرید. 

مثلا : 

  • مردم به پیامهایی که اسم خودشان در آن باشد بیشتر از پیام های کلی توجه میکنند، در نتیجه سعی کنید پیام اینطوری شروع شود " رضا عباسی عزیز،…."
  • اگر یک کد تخفیف برای اولین خرید ایجاد کنید و آنرا در پیام بگنجانید احتمالا شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت.
  • اگر امکان ارسال رایگان دارید، آنرا در سایت یا پیام به مشتری اطلاع دهید.
  • می توانید با برگزاری کمپین و یا جشنواره به مناسبت افتتاح و راه اندازی مشتری جذب کنید.

 

2- اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی غافل نشوید، حتی صفحه ی شخصی خودتان، یک استوری در اینستاگرام شخصی بگذارید و صفحه ی اینستاگرامی که برای فروشگاه اینترنتی درست کرده اید را منشن کنید. از دوستانتان بخواهید این استوری را آنها هم منتشر کنند.

لینک فروشگاه را در بیوی پیج شخصی و پیج فروشگاه قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه برای جذب مشتری خوب است برای سئو سایت شما هم مفید است.

شبکه های اجتماعی

قرار دادن استاتوس در واتس اپ

واتس اپ هم امکان استوری گذاشتن دارد و مزیت اش نسبت به اینستاگرام این است که در واتس اپ هر کسی که شماره ی تلفن شما را داشته باشد می تواند این استوری را مشاهده کند، در نتیجه تعداد بیشتری این استوری را مشاهده میکنند.

همچنین حتما یک اکانت واتساپ بیزینس برای فروشگاه خود ایجاد کنید و تنظیمات مربوط به آدرس سایت، کالاها و … را در آن انجام دهید.

 

گروه های خانوادگی و دوستان

همه ی ما در بسیاری از گروه های خانوادگی، دانشگاهی و … در تلگرام و واتس اپ عضو هستیم، شاید اینکه صرفا آدرس سایت را ارسال کنید بی ادبانه یا خارج از موضوع باشد، ولی کمی خلاقیت به خرج دهید و به روشی جذاب و محترمانه آدرس سایت را ارسال کنید، میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

چند ایده برای اینکه چطور طوری آدرس را ارسال کنید که اعضای گروه آن را تبلیغ یا اسپم به حساب نیاورند:

  • ارسال کد تخفیف خاص برای هر گروه: مثلا: "سلام دوستان، به یاد سالهای زیادی که در دبیرستان ادب، با هم بودیم و خاطره ی خوبی که از آقای جوادی، معلم ورزش داشتیم، یه کد تخفیف 10 درصدی به نام javadi درست کردم، که میتونید از فروشگاه اینترنتی ما خرید کنید، آدرس سایت……."
  • خیلی وقت ها با داستان سرایی می توانید نظر مخاطب را جذب کنید، تا آدمها بتوانند با برند شما ارتباط برقرار کنند، مثلا: " از بس هر روز توی بازار کالاهای تقلبی و فیک زیاد بود و میدیدم چقدر راحت میشه جنس درجه یک و با کیفیت برای مشتری فراهم کرد، از طرفی منم که مستقیم به بازار ترکیه دسترسی داشتم و می تونستم با قیمت کمتر کالاها را به دست مشتری برسانم، تصمیم گرفتم یک فروشگاه آنلاین برای لباس های زنانه درست کنم، اگر چیزی خواستین توی این لینک کالاهای من هست که کیفیتش را شخصا تضمین میکنم"
  • تبلیغ غیرمستقیم: می توانید عکس یکی از کالا های فروشگاه را توی گروه ارسال کنید و از کیفیتش تعریف کنید، حتما کسی ازتون میپرسه از کجا خریدی؟ آدرس سایت را ارسال کنید!

 

3- اطلاع رسانی محیطی

به اطراف نگاه کنید، کلی فضا در اختیار شما است که می توانید بدون هزینه از آنها برای تبلیغ سایت استفاده کنید. اگر یک فروشگاه واقعی داشته باشید، بهترین محل برای اینکار، صندوق فروشگاه است، میتوانید با گذاشتن یک بنر یا یک اطلاعیه به مشتریان اطلاع دهید که از این به بعد می توانند با مراجعه به سایت مجموعه از شما با تخفیف ویژه خرید کنند.

 

اطلاع رسانی محیطی

  • فیش خرید یا فاکتورها یکی از مکان های دیگری است که مشتری با دقت مشاهده میکند و فضای خوبی برای تبلیغ کردن است.
  • اگر ماشین های حمل بار، یا حتی ماشین های شخصی دارید، می توانید آدرس سایت را روی آنها درج کنید، در ترافیک یا پشت چراغ قرمز توجه خیلی از افراد جلب میشود.
  • می توانید هدیه های تبلیغاتی ارزان قیمتی با آدرس و شعار سایت چاپ کنید و برای افراد هدیه بدهید. یک زیر لیوانی یا یک پد موس سالها استفاده میشود و آدرس سایت شما در دید قرار میگیرد.
  • برچسب های کوچک از اسم سایت و شعار سایت درست کنید و در جاهایی که در دید است، بچسبانید.
  • تراکت هایی برای معرفی محصول درست کنید و به سوپرمارکت محل بدهید تا در کیسه های پلاستیکی خرید قرار دهد.

 

4- ارسال پیامک انبوه با استفاده از سامانه های پیامکی برای منطقه یا رسته شغلی خاص

سامانه های پیامکی این امکان را دارند که برای مناطق خاصی از شهر پیامک ارسال کنند. مثلا اگر شما یک سوپرمارکت اینترنتی دارید به راحتی می توانید برای منطقه ی خاصی از شهر بر اساس آنتن تلفن همراه آن منطقه پیام کوتاه ارسال کنید.

همچنین می شود به روش های هوشمندانه ای پیام هایی برای دسته های شغلی یا افراد خاصی ارسال کرد، برای مثال اگر شما کالای پزشکی برای فروش دارید به راحتی میشود لیستی از صنف پزشکان پیدا کرد و برای آنها پیامک ارسال کرد، یا خیلی از مواقع می توانید لیست مشتریان را با دوستان و آشنایانی که در شغل های دیگر هستند تبادل کنید.

 

5- قرار دادن آدرس و مشخصات سایت و کسب و کار در سایت های جامع کسب و کارها

تقریبا در هر موضوعی سایتها و فروم های تخصصی زیادی هست که افراد حول حوزه ی خاصی با هم تبادل نظر میکنند. عضویت در این سایتها رایگان است و هر کسی میتواند در آنها سئوال بپرسد یا جواب دهد.

این سایتها فرصت مناسبی برای معرفی سایت شما هستند، مثلا اگر شما محصولاتی مرتبط با خانم ها، بارداری، سیسمونی و نوزاد داشته باشید، فروم نی نی سایت، یک سایت پربازدید است که همه ی خانم های باردار و مادران در آن به تبادل نظر و طرح سوال با یکدیگر می پردازند.

به راحتی می توانید در این سایت ها عضو شوید و مثلا وقتی خانمی سئوال کرده شما از کجا سیسمونی خریدید، یا آیا از فلان برند کالسکه راضی هستید، شما در پاسخ سایت خود را معرفی کنید و توضیح دهید که مثلا در این سایت کالسکه های برند فلان با ضمانت و گارانتی ارائه میشود.

** حتما حواستان باشد که به سایت لینک دهید، تا هم کاربر راحت وارد سایت شود و هم برای رتبه ی شما در گوگل مفید باشد**

درج آگهی رایگان در دیوار و شیپور

6-درج آگهی رایگان اینترنتی در سایت های دیوار و شیپور

به راحتی می توانید در این سایت ها آگهی رایگان درج کنید و لینک سایت خود را درج کنید. به خاطر رتبه ی بالای این سایت ها در گوگل، معمولا در عرض 24 ساعت آگهی شما در گوگل ایندکس می شود و کسانی که سرچ میکنند آگهی شما را می بینند.

معمولا این سایت ها، بیشتر برای خدمات است تا فروش کالا و اتفاقا این موضوع به نفع شماست. چون خیلی وقتها مشتری ها به جای اینکه به قصد خرید کالا با شما آشنا شوند به خاطر خدمات شما جستجو میکنند و شما را پیدا میکنند، مثلا ممکن است شما فروشگاه اینترنتی پرینتر و ماشین های اداری داشته باشید، مشتری الان قصد خرید پرینتر ندارد ولی مثلا دنبال یک تعمیرکار پرینتر است، یا شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید، ولی مشتری شما دنبال مشاور پوست میگردد. اگر به این موضوع اسم شهری که در آن هستید را هم اضافه کنید آگهی شما بسیار پربازدید خواهد شد. مثلا "تعمیر لپ تاپ در شیراز" و صرف اینکه مشتری از طریق لینک وارد سایت شما شود و با سایر خدمات شما آشنا شود، میتواند شانس بالقوه ی فروش کالا را افزایش دهد.

اتصال به ترب و ایمالز

7- اتصال فروشگاه اینترنتی به ترب و ایمالز

ترب یک سایت مقایسه ی قیمت است که این روزها بسیار پربازدید و محبوب شده است، فرض کنید شما میخواهید یک کالای خاص را خرید کنید، با جستجو در ترب، می توانید لیست فروشگاه های اینترنتی که این کالا را عرضه میکنند با قیمت به روز مشاهده کنید و از ارزان ترین فروشگاه، یا فروشگاهی که در شهر شماست خرید کنید. 

امروزه یکی از مهمترین کانال های بازاریابی فروشگاه های اینترنتی ترب و ایمالز است و خوشبختانه فروشگاه ساز سپهر به صورت مستقیم به ترب متصل است و کار درج کالاها و آپدیت قیمت نسبت به حالتی که ترب مجبور باشد در بازه های زمانی مثلا 24 ساعته به سایت شما سر بزند و قیمت های جدید را بگیرد سریعتر انجام میشود.

برای مطالعه بیشتر و نحوه اتصال به ترب مقاله چطور محصولات مان را در سایت ترب بفروشیم؟ را بخوانید.

 

8- تولید محتوا UGC

یکی از بهترین و پرتاثیرترین نوع محتوا، محتوایی است که توسط مخاطب تولید میشود نه شما، به این نوع محتوا user generated content گفته میشود که از نظر گوگل بهترین نوع محتوا است.

راه های خلاقانه ای برای اینکه مشتریان در سایت شما متنی بنویسند وجود دارد. برای مثال پراستفاده ترین راه بخش کامنت هاست، هر روشی که سبب شود کاربر، در سایت شما کامنت بگذارد، محتوای صفحات شما را هر روز آپدیت و  پربارتر میکند.

مثلا فرض کنید یک مقاله ی بحث برانگیز در سایت شما در حوزه ی محصولات شما، مثلا اگر گوشی موبایل میفروشید بحث سر اپل یا سامسونگ چیزی است که خیلی از افراد طرفدار هرکدام از برندها را به واکنش نشان دادن وادار میکند و میتوانید کلی کامنت در این مورد بگیرید.

تولید محتوا UGC

یا یک راه دیگر که بسیار جواب می دهد، پرسش و پاسخ در موضوع محصولات شماست، فرض کنید شما یک فروشگاه لوازم خانگی دارید، یک صفحه برای پرسش و پاسخ درباره ماشین لباسشویی درست کنید، باکس نظرات را در صفحه قرار دهید و چند سوال اول را هم خودتان با اکانت دیگری کامنت بگذارید و با اکانت مدیر جواب دهید. به محض اینکه صفحه در گوگل ایندکس شود، کسانی که مشکلاتی با لباسشویی شان دارد از طریق سرچ شما را پیدا میکنند و سوالاتشان را کامنت میکنند.

بسیار مهم است که سریع  وکامل جواب دهید. به زودی این صفحه یکی از بالاترین و پربازدیدترین صفحات شما خواهد شد و کلی مشتری از طریق همین صفحه برای شما پیدا میشود.

 

9- عضویت در شبکه های اجتماعی لینکدین، توییتر، پینترست و…

حضور فعال به اسم برند کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی میتواند به مرور زمان افراد بیشتری را با کسب و کار، نوع محصول یا خدمات شما آشنا کند. همچنین باعث میشود هر زمان نیاز به محصول شما داشتند به یاد شما و برند شما بیفتند. حتی همان یک لینکی که از هر کدام از این صفحات به سایت شما داده می شود بسیار برای گوگل حائز اهمیت است.

 

10- تولید محتوا در ویرگول

ویرگول یک سایت پر بازدید و از نظر سئو قوی است. در صورتیکه مقاله های مرتبط با کسب و کار خود را در این سایت منتشر کنید، چندین برابر سایت خود از طریق آن بازدید خواهید داشت. به این نکته توجه کنید، محتوایی که در این سایت ها منتشر میکند باید ارجاعی به سایتتان داشته باشد.

سئو سایت

11- سئو سایت

از سئو نترسید آنقدرها هم که فکر میکنید سخت نیست، کافی است نیاز مشتری در حوزه کاری خود را پیدا کنید و برای آن شروع به تولید محتوای مفید و کاربردی کنید.

مثلا اگر شما یک فروشگاه لوازم پزشکی دارید، مشکل مخاطب شما میتواند در انتخاب دستگاه فشار خون با امکانات بهتر باشد و یا می خواهد چند دستگاه را با هم مقایسه کند.

خود را جای مخاطب قرار دهید و ببینید او به اینترنت می آید؟ برای جست و جوی چه چیزی؟

مقاله ی شش چک لیست مهم برای سئو وب سایت به شما کمک میکند بدانید چه مواردی را نیاز هست برای سئو وب سایت خود انجام دهید. 

بسیاری از کارهای سئو را خودتان به صورت رایگان میتوانید انجام دهید و نتیجه بگیرید.

 

12- ارسال هدیه به افراد مهم در حوزه خود

با ارسال یک نمونه از محصول خود به افراد مهم در حوزه کسب و کاری خود و یا افراد تاثیر گذار هم میتوانید آنها را از کسب و کار خود مطلع نمایید و آغاز شروع ارتباطی موثر باشد و هم میتوانید از دامنه تاثیر گذاری آنها استفاده کرده و آنها با بیان تجربه استفاده از محصول شما در محافل و یا در شبکه های مجازی باعث میشوند شما مشتریان جدیدی پیدا کنید.

 

13- تبلیغات کلیکی و بنری

در پلتفرم هایی تبلیغی همچون یکتانت میتوانید انواع تبلیغات را با هزینه های بسیار به صرفه برای سایت خود داشته باشید و کمپین های مختلفی را اجرا کنید. مهمتر از خود تبلیغ که هزینه بر است، چند فوت کوزه گری هست که کمک میکند با هزینه ی کمتر تبلیغ هدفمند داشته باشید و مشتری بیشتری جذب کنید. یکی از این روش ها در این مقاله آورده شده است: چطور برای فروشگاه اینترنتی با یکتانت رایگان تبلیغ کنیم؟

کلام آخر

در این محتوا به این موضوع پرداختیم که چگونه فروشگاه اینترنتی خود را تبلیغ کنیم. تمام مواردی که گفته شد برای تبلیغات و جذب مخاطب مفید هستند، اما مهمترین نکته داشتن یک وب سایت کارآمد و زیباست. در واقع تجربه کاربری مثبت، می‌تواند یک کاربر ساده را به یک مشتری دائمی تبدیل کند. کاربر باید بتواند به راحتی محصول مورد نظر خود را یافته و آن را خریداری نماید. 

درنهایت برای انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی از خودتان بپرسید که هدف اصلی شما از بازاریابی چیست؟ مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ این مخاطبان از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟ سپس، روی بازاریابی در این پلتفرم‌ها بر اساس اهداف کسب و کار خود تمرکز کنید.

 

 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorنوید کوهی
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰