20% تخفیف جشنواره پاییزی تا دهم مهرماه

کد تخفیف Payiz1403

پرفروش ترین محصولات سوپرمارکتی بر اساس گزارش 1402 اُکالا

اُکالا به عنوان یکی از بزرگترین سوپرمارکت های اینترنتی ایران در کنار اسنپ مارکت، سرویس سوپرمارکت اینترنتی دیجی کالا (digifresh) در حال فروش کالاهای سوپرمارکتی به صورت اینترنتی در ایران است.

همانطور که میدانید اکالا در واقع شعبه ی اینترنتی فروشگاه های افق کوروش است که مشتریان می توانند از طریق اپلیکیشن فروشگاهی اکالا یا وب سایت فروشگاهی اکالا از فروشگاه های افق کوروش خرید کنند. 

هر ساله گزارشی از آمار و ارقام کسب و کارها منتشر میشود که می تواند اطلاعات مفیدی برای هر کسی که در این زمینه فعال است داشته باشد. برای مثال اگر شما یک سوپرمارکت داشته باشید و برای خرید اجناس شک داشته باشید که مثلا کدام برند روغن سرخ کردنی در بین مردم محبوب تر است میتوانید از طریق آماری که اکالا از فروش روغن های سرخ کردنی و برند ها داده متوجه شوید که رتبه ی اول متعلق به روغن اویلا است، دوم فامیلا و … 

image

همچنین اطلاعات کامل تری در این گزارش هست که میتواند به شما کمک کند مسیر فروشگاه اینترنتی خود و استراتژی مناسب را از طریق آن تعیین کنید.

اکالا در یک نگاه:
اکالا در سال 1402 بیش از 19 میلیون کاربر داشته است و 2.3 میلیون سفارش در ماه ثبت کرده است. 

image

سوپر مارکت اینترنتی اکالا علاوه بر فعال کردن شعبه های افق کوروش به عنوان انبار محلی فروشگاه اینترنتی، در سال گذشته فروشگاه های دیگری نظیر یاران دریان، هایپر فامیلی، سوپرمارکت های محلی و نانوایی ها را هم به سوپرمارکت اینترنتی خود اضافه کرده است. تا با 1852 سوپرمارکت فعال بتواند بخش عظیمی از نیاز فروش مواد غذایی و اقلام سوپرمارکتی در اینترنت را تامین کند.

image
خبرخوب:
همانطور که دیدید اکالا یک انبار و یک فروشگاه اینترنتی نیست بلکه 1852 سوپرمارکت در یک اپلیکیشن است، اگر به دنبال ایجاد فروشگاه اینترنتی چند شعبه ای، یعنی چیزی شبیه به همین مدل اکالا هستید، خوشبختانه ما در فروشگاه ساز سپهر این امکان را داریم که زیرساخت ایجاد فروشگاه های مارکت پلیسی یا مدلی اینگونه را فراهم کنیم. همچنین فروشگاه های زنجیره ای کوثر مارکت یا فامیلی مارکت و … نمونه های موفقی هستند که از این راهکار سپهر استفاده میکنند.

داستان موفق فروشگاه های زنجیره ای کوثر

فروش چه کالاهای سوپرمارکتی از بقیه بیشتر است؟

با بررسی آمار پرفروش ترین محصولات سوپرمارکتی در سال 1402 که اوکالا منتشر کرده به اطلاعات جالبی میرسیم که میتواند برای سوپرمارکت های کوچک حکم طلا را داشته باشد، مثلا:
  •  چه از نظر ریالی و چه از نظر تعداد فروش بیشترین فروش مربوط به کالاهای لبنی است یعنی حدود یک چهارم کل فروش محصولات لبنی است.
  • بعد از محصولات لبنی، دسته بندی خواروبار با حدود 15 درصد بیشترین فروش را دارند.
  • تنقلات، نوشیدنی ها و لوازم نظافت منزل در دسته های بعدی است.
به صورت کلی می توانید پرفروش ترین دسته های محصولی را از نظر تعداد و از نظر جمع قیمت (ریالی) در نمودار زیر مشاهده نمایید:

image
ایده:
اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید گروه های محصولات خود را بر اساس لیست بالا تنظیم نمایید. و حتی اولویت نمایش را بر اساس لیست بالا عوض کنید، همین تغییر ساده میتواند در فروش شما تاثیر زیادی بگذارد. در فروشگاه ساز سپهر فقط کافی است به بخش مدیریت> فروشگاه > دسته بندی ها بروید و با drag & ̣drop گروه ها را بر اساس نیاز خود اولویت بندی کنید.

10 برند پرفروش سوپرمارکت اکالا

برندهای پگاه، چی توز، پاک، صباح، فامیلا، اویلا و رامک پرفروش ترین برندهای سوپرمارکتی را داشته اند، در زیر می توانید لیست کامل پرفروش ترین برندهای سوپرمارکتی را از نظر تعداد و از نظر ریالی مشاهده کنید:

image
 

پرفروش ترین کالاهای سوپرمارکتی:

خیلی وقت ها وقتی با مدیران سوپرمارکت های اینترنتی صحبت میکنیم یکی از مشکلاتشان این است که تنوع زیادی از کالاها دارند و نمی دانند کدام را در فروشگاه اینترنتی یا اپ فروشگاهی خود قرار دهد. 
این لیست می تواند ایده ی خوبی به شما بدهد که بیشترین کالاهایی که لازم است حتما در فروشگاه اینترنتی باشند کدام محصولات اند؟

نوشابه، خامه، پنیر، اسپاگتی، شیر، کره، رب، پفک کرانچی، ماست، تخم مرغ و شکر پرفروش ترین محصولات هستند.

در زیر لیست 10 کالای پرفروش اوکالا از نظر تعداد و ریالی قابل مشاهده است:

image

میخواهم برای سوپرمارکتم خرید کنم، کدام برندها محبوب تر هستند و فروش بیشتری دارند؟

اگر در هر دسته بندی محصول، فروش برندها را کنار هم قرار بدهیم جواب سوال شما پیدا میشود:


image

در کدام استان ها بیشتر از اکالا خرید کرده اند؟

اگر شما در یک استان خاص فقط فعالیت میکنید از طریق این آمار میتوانید بفهمید سهم فروش اینترنتی اکالا در استان شما چقدر است. هرچقدر بیشتر باشد یعنی در این استان آمادگی و پذیرش مردم برای خرید اینترنتی بیشتر است و اگر شما خدمات محلی با کیفیت تری نسبت به اکالا ارائه کنید میتوانید فروش خوبی داشته باشید.
اگر شما در کل کشور فعالیت داشته باشید میتوانید بفهمید کدام استان ها هنوز دست نخورده تر هستند و میتوانید برای آنها برنامه ریزی کنید. به طور کلی بیشترین میزان رشد تعداد سفارش در شهرهای:
  • تهران با 144 درصد
  • شیراز با 123 درصد
  • اصفهان با 99 درصد

بوده است.

در زیر نقشه ی ایران و میزان پراکندگی مشتریان در هر استان را مشاهده میکنید:
image

نیروی انسانی و سایر هزینه هایی که اوکالا در سال ۱۴۰۲ داشته است

بسیار پیش می آید کسب و کارها برای ایجاد یا طراحی یک فروشگاه اینترنتی به فروشگاه ساز سپهر مراجعه میکنند و در جلسات به آنها نحوه ی کار ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را توضیح میدهیم.
همواره یک جمله ی ثابت من در این جلسات این است که  همیشه باید هزینه وب سایت و زیرساخت نرم افزاری فقط ۲۰ درصد بودجه ی شما را تشکیل دهد و ۸۰ درصد دیگر نیروی انسانی و تبلیغاتی است که برای فروشگاه اینترنتی خود انجام میدهید.  متاسفانه به خاطر عدم رشد کسب و کارهای اینترنتی و کمبود آموزش در این زمینه افراد فکر میکنند همین که یک سایت راه اندازی کنند کافی است و سایت خود به خود فروش میکند در صورتیکه مهم تر از سایت افرادی است که با سایت کار میکنند، اطلاعات وارد میکنند، پاسخ مشتریان را میدهند و …

image

در زیر بخشی از آمار اکالا که میتواند برای شما جالب باشد را دستچین کرده ایم:
اوکالا در سال گذشته ۴۵۶ نفر نیرو داشته است که از این تعداد:
  • ۱۹۳ نفر در بخش پشتیبانی
  • ۸۲ نفر در بخش فنی و برنامه نویسی
  • ۵۷ نفر در بخش عملیات و لجستیک ( ارسال کالا)
  • ۳۹ نفر در بازاریابی، رشد و استراتژی
  • ۳۸ نفر منابع انسانی
  • ۲۵ نفر مالی و حسابرسی و حقوقی
  • ۱۳ نفر در بخش دیتا ( آنالیز اطلاعات و استخراج تصمیم از آمار)
  • ۹ نفر در بخش فروش 
فعالیت داشته اند.

هزینه ی تبلیغات اوکالا در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است؟

image
اکالا در گزارش رسمی صحبتی از هزینه ی تبلیغات نکرده است اما خارج از گزارشی که اکالا رسما منتشر کرده اگر به صورت مالی سالانه اوکالا رجوع کنیم، اطلاعات جالبی بدست می آوریم:
هزینه ی مارکتینگ اوکالا در سال ۱۴۰۲ معادل ۶۱۰ میلیارد تومان بوده است. این هزینه شامل موارد زیر است:
  • هزینه ی تبلیغات آفلاین (بیلبوردهای سطح شهر)
  • پیامک های تبلیغاتی
  • کدهای تخفیف 
  • پورسانت ها و سایر هزینه ها

آیا با وجود رقبای قدرتمندی مثل اسنپ، دیجی کالا و اکالا ماهم سوپرمارکت اینترنتی بزنیم؟ اصلا شانسی وجود دارد؟

image

شاید در قدم اول با دیدن این آمار ناامید شوید، وقتی این غول های فروش اینترنتی وجود دارند چه کسی از من خرید می کند؟
واقعیت این است که سخت ترین بخش فروش اینترنتی در هر صنفی جا انداختن فرهنگ و عادت خرید اینترنتی کردن مردم در آن صنف است. مثلا آیا شما تا به حال روغن موتور به صورت اینترنتی خرید کرده اید؟
معمولا نه!
 به تعویض روغنی محلتان رجوع میکنید و او در کنار انجام خدمات تعویض روغن به شما با سود خوبی یک روغن هم می فروشد. حالا همین روغن را در دیجی کالا یا سایت های مشابه مثل ترب جستجو کنید میبینید که می توانستید عدد قابل توجهی صرفه جویی کنید. اما چون عادت نشده و رسم نیست کسی به فکرش نمی رسد.
حالا اگر کسی سایت فروش روغن ماشین راه اندازی کند و با قیمت مناسبی فروش انجام دهد آیا باز میتواند موفق شود؟ بازهم خیر
 چون هم مردم مطلع نیستند و هم عادت ندارند برای خرید روغن در اینترنت جستجو کنند. پس باید کلی هزینه برای تبلیغات و جا انداختن این موضوع در ذهن مردم انجام دهد.
در واقع این کسب و کارهای بزرگ با صرف هزینه های میلیاردی در تبلیغات فقط برای خودشان تبلیغ نمیکنند بلکه جاده را برای سایر کسب و کارهای آن صنف نیز صاف میکنند. 
همانطور که در آمار استان ها دیدید تعداد زیادی از استان های ایران اکنون به صورت معمول خریدهای سوپرمارکتی خود را به صورت آنلاین انجام میدهند. این آدمها دیگر عادت کرده اند برای خرید هر چیزی به سر کوچه رجوع نکنند. و به جای آن از اپلیکیشن فروشگاهی خرید خود را انجام دهند.
حالا اگر در محله ی خودشان متوجه شوند که سوپرمارکتی که سالهاست می شناسند هم امکان سفارش اینترنتی دارد هیچ مشکلی ندارند که اپلیکیشن سوپرمارکت شما را هم در کنار اپلیکیشن های اسنپ و اوکالا و دیجی کالا نصب کند.
شاید شما چون نزدیک تر هستید، سریعتر کالا را رساندید یا اگر راضی نبود راحت بتواند به شما مراجعه کند و کالا را عوض کند. شاید حتی اگر داستان برند مناسبی تعریف کرده باشید آدمها خوشحال باشند که به جای پول دادن به کسب و کارهای بزرگ از هم محله ای و کسب و کار کوچک شما حمایت کنند.


image

این یعنی یک فرصت عالی که شما هم روی موج تبلیغات میلیاردی این کسب و کارها سوار شده و بخشی از درآمد آنها را صاحب شوید.

چطور یک فروشگاه سوپرمارکتی ایجاد کنیم؟ آیا باید اندازه ی اکالا هزینه کنم؟

image
ایجاد فروشگاه اینترنتی آنهم برای سوپرمارکت سختی های خاص خود را دارد.
  • تعداد کالاها زیاد است و عکس گذاری این تعداد کالا خیلی وقت گیر است.
  • معمولا برای سوپرمارکت اپلیکیشن بهتر از سایت است و کاربر انتظار دارد اپلیکیشن اندروید داشته باشید تا نصب کند. حالا طراح سایت زیاد هست ولی کسی که اپلیکیشن هم داشته باشد کم پیدا میشود. آنهم اپلیکیشنی که مخصوص سوپرمارکت باشد نه مثلا لباس و موبایل
  • معمولا هم فروش حضوری دارید و هم فروش آنلاین و یکی کردن موجودی کالاها در این حالت کار سختی است
  • و…
خبر خوب:
ما در فروشگاه ساز سپهر راهکار اختصاصی برای سوپرمارکت اینترنتی فراهم کرده ایم که به راحتی تمام مشکلات ایجاد یک فروشگاه اینترنتی هایپرمارکت را فراهم میکند.
  • برای ورود کالاها به سایت از طریق ورود اکسل یا اتصال مستقیم به حسابداری این کار را انجام میدهیم.
  • برای عکس گذاری دیتابیسی از بیش از ۳۰ هزار کالای سوپرمارکتی فراهم کرده ایم که به راحتی عکس های محصولات شما یکجا بارگذاری میشود.
  • اپلیکیشن های اندروید و ios مخصوص فروشگاه اینترنتی سوپرمارکتی را ارایه میکنیم
  • به وسیله ی صندوق فروشگاهی سپهر میتوانید فروش حضوری خود را همزمان با فروش آنلاین مدیریت کنید.

پیشنهاد میکنیم همین امروز یک جلسه ی مشاوره و دمو فروشگاه ساز سپهر داشته باشیم:
برای دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید (02147623030)
سوال یا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید
نویسنده
authorنوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰