7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

تاثیر شبکه های اجتماعی بر عملکرد کسب و کار

تاثیر شبکه های اجتماعی بر عملکرد کسب و کار
چهارشنبه 4 بهمن 1402

با اینکه شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا) معروف دنیا مثل لینکدین، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و پینترست تقریبا همزمان شروع به کار کردند ولی در ایران بیشتر مردم اسم سوشال مدیا را با فیسبوک شناختند. از همین زمان بود که انقلاب و تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگی شخصی ما شروع شد. همان موقعی که به سختی با اینترنت‌ دایال آپ به فیسبوک وصل می‌شدیم و ساعت‌های طولانی را با دوستان خود در گروه‌های مختلف صحبت می‌کردیم و مطالب و عکس‌های گوناگون را به اشتراک می‌‌گذاشتیم.
در چند سال گذشته با دسترسی بسیار آسان به اینترنت پرسرعت در هر نقطه از کشور و ظهور شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، سرعت این تغییرات افزایش پیدا کرده و تاثیر زیادی روی مدیریت و تبلیغات کسب و کارهای گوناگون گذاشته است. در ادامه با هم خواهیم دید که این تاثیرات چرا و چگونه صورت گرفتند؟

نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کارها

تاثیر شبکه های اجتماعی هر روزه در زندگی و شغل بیشتر می‌شود. در حال حاضر سوشال مدیاها یکی از قوی‌ترین اهرم‌های رونق یک کسب و کار به حساب می‌آیند. شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست، توییتر، لینکدین و تلگرام از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند و برای کسب و کارهایی که به درستی از آن‌ها استفاده می‌کنند، بسیار مفید هستند. نمونه‌هایی از تاثیر شبکه های اجتماعی در بیزینس ها عبارتند از:

ارتباط با مشتری

هدف اصلی از ایجاد شبکه های اجتماعی، برقراری ارتباط بین افراد مختلف است. به همین دلیل کسب و کارها نیز هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی باید روی ساخت یک رابطه قوی با مشتریان خود تمرکز کنند و از این طریق به هدف اصلی و نهایی خود یعنی فروش محصولات و خدمات برسند.
در صورتی که شما در شبکه های اجتماعی مختلف برای کسب و کار خود حساب کاربری داشته باشید، می‌توانید به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. آن‌ها می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز به شما دسترسی پیدا کرده و سوالاتشان را بپرسند. پس با عضویت در شبکه های اجتماعی مختلف، در گام اول راحتی مخاطبان خود را فراهم می‌کنید.
تاثیر شبکه های اجتماعی در ارتباط با مخاطبان تنها به راحتی آن‌ها ختم نمی‌شود بلکه شما می‌توانید با یک ارتباط صمیمانه آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. برای مثال می‌توانید از مخاطبانتان بخواهید که نظرات و پیشنهادات خود را درباره کیفیت محصولات و خدمات شما بیان کنند. سعی کنید با کامنت‌های مخالف و انتقادها به خوبی برخورد کنید و اگر مشکلی در کسب و کارتان وجود دارد، حتما آن را رفع کنید تا مشتریانتان احساس ارزشمند بودن پیدا کنند.

کاهش هزینه‌های بازاریابی در استفاده از شبکه های اجتماعی

قطعا مهم‌ترین تاثیر شبکه های اجتماعی روی کسب و کارها، کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات آن‌ها بوده است. از آنجایی که تبلیغات تلویزیونی و کاغذی دیگر خیلی برای مردم جذاب نیستند،‌ شبکه های اجتماعی می‌توانند در کنار معرفی کسب و کارتان، یک بستر بسیار خوب برای تبلیغ محصولات و خدمات شما باشند.
برای انجام پروژه‌های تبلیغاتی همیشه می‌توانید کارها را به شرکت‌های بزرگ و معروف ساخت آگهی بسپارید. این کار با اینکه هزینه بسیار زیادی دارد ولی می‌تواند نتیجه بسیار مثبتی به همراه داشته باشد. با این حال اگر بودجه لازم را ندارید، همیشه می‌توانید خودتان مسئولیت اداره صفحات شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را بر عهده بگیرید. با انجام کارهای خیلی ساده‌ای مانند عکس و فیلم گرفتن از محصولات، نوشتن توضیحاتی درباره آن‌ها، هشتگ گذاری مناسب و … می توانید مشتریان مورد نظرتان را جذب کنید.
علاوه بر این، استفاده از تبلیغات آنلاین در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به کاهش مصرف کاغذ و در نتیجه حفاظت از محیط زیست نیز کمک می‌کند.

افزایش اعتماد مشتریان

افزایش اعتماد مشتریان یکی دیگر از موارد تاثیر شبکه های اجتماعی است. اگر شما یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، همیشه با مشکل عدم اعتماد مشتریان به خرید اینترنتی مواجه هستید. شبکه های اجتماعی تا حدودی می‌توانند برای حل این مشکل کمک کنند. برای مثال شما می‌توانید با فعالیت مداوم در سوشیال مدیاها، مخاطبان را با کسب و کار خود آشنا کنید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جستجو با استفاده از شبکه های اجتماعی

اگر شما برای کسب و کار خود یک وب سایت داشته باشید، حتما با بالا و پایین شدن رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو آشنایی دارید. تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی بهبود رتبه وب سایت شما بسیار زیاد است. هرچه فعالیت شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد و کاربران زیادتری را برای ورود به سایت خود تشویق کنید، در واقع نرخ ورودی وب سایت خود را افزایش می‌دهید که در بهبود رتبه‌هایتان موثر است. همچنین شبکه های اجتماعی به دلیل داشتن اعتبار دامنه بالا می‌توانند تاثیر بسیار خوبی روی افزایش رنک وب سایت شما در موتورهای جستجوی مختلف داشته باشند.

شناسایی رقبا

شناسایی رقبا یک نمونه دیگر از تاثیر شبکه های اجتماعی روی عملکرد کسب و کارها است. برای این کار شما می‌توانید تنها با جستجوی هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان، رقبای خود را به راحتی شناسایی کرده و با استراتژی‌های کاری آن‌ها آشنا شوید.
همچنین با استفاده از شبکه های اجتماعی می‌توانید مشتریان کسب و کارهای رقیب خود را نیز شناسایی کرده و محصولات و سرویس‌های خود را به آن‌ها معرفی کنید. هنگام این کار بهتر است یکی از مزیت‌های خود نسبت به رقیبتان را به مشتری نشان دهید تا او تشویق شود که از شما خرید کند.

جذب تعداد زیادی مشتری

در عصر حاضر بیشتر مردم با شبکه های اجتماعی و نحوه کار حداقل یکی از آن‌ها آشنایی دارند و این شبکه‌ها به نوعی برایشان یک مرجع اطلاعاتی حساب می‌شوند. خیلی از مردم این روزها برای پیدا کردن محصولات مورد نیازشان در اینترنت جستجو نمی‌کنند و یک راست به سراغ صفحات فروشگاه‌های مورد علاقه‌شان در شبکه های اجتماعی می‌روند. با این اوضاع، اگر شما هیچ صفحه‌ای برای کسب و کار خود در سوشال مدیاها نداشته باشید، به راحتی تعداد زیادی از مشتریان را از دست خواهید داد.
همچنین چون اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی خیلی راحت است، پس افراد مختلف می‌توانند مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب هرچه محتوای بهتری تولید کنید، شانس بیشتری برای جذب مشتریان جدید خواهید داشت.

جمع بندی

در این مقاله از نقش و تاثیر شبکه های اجتماعی روی بهبود عملکرد کسب و کارها گفتیم. البته استفاده نادرست از این موارد همیشه می‌تواند اثرات منفی در بیزینس شما داشته باشد.
با این حال اگر شما هنوز برای کسب و کار خود شبکه اجتماعی ندارید یا در آن فعالیت خاصی نمی‌کنید، بهتر است بدانید که از رقبای خود خیلی عقب هستید. پس همین الان دست بکار شوید.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorراسا
کلیدواژهlearnlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰