7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی در دنیای امروز

ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی در دنیای امروز
چهارشنبه 4 بهمن 1402

تا چندین سال پیش که هنوز کسی فکر نمی‌کرد اینترنت به یکی از حیاتی‌ترین موارد زندگی مردم تبدیل شود، شاید راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین چندان عاقلانه نبود اما امروزه به دلیل اینکه تقریبا تمامی کارها از سفارش غذا و تاکسی گرفته تا پرداخت قبوض و … از طریق اینترنت انجام می‌شوند، بسیاری از کسب و کارهای قدیمی و سنتی نیز برای دوام آوردن در بازار کار تصمیم به فروش آنلاین می‌گیرند. در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم که داشتن فروشگاه اینترنتی چه مزایایی دارد و چرا بهتر است هرچه زودتر اقدام به راه‌انداری چنین فروشگاهی کنید؟

مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی

نداشتن یک فروشگاه اینترنتی، آن هم در زمانی که اینترنت به عنوان مرجعی برای خرید و فروش محصولات و خدمات مختلف به حساب می‌آید، می‌تواند نقطه ضعفی برای کسب و کار شما باشد. با توجه به این امر فواید راه اندازی یک فروشگاه آنلاین بسیار زیاد هستند که از جمله آن‌ها عبارتند از:

صرفه جویی در وقت مشتری

مشتریان شما همان مردمی هستند که بیشتر وقتشان را در اینترنت می‌گذرانند و مسلما اولین جایی که برای پیدا کردن هر محصولی به آن رجوع می‌کنند، شبکه های اجتماعی و وب سایت هایی هستند که کالا یا خدمت مورد نظرشان را به صورت آنلاین ارائه می‌کند.
به این ترتیب اگر محصول مورد نظرشان را در یکی از این فروشگاه های اینترنتی پیدا کنند، احتمالا خرید از همان جا را به دلیل صرفه جویی در وقت و جلوگیری از زحمت رفت و آمد ترجیح خواهند داد.

ارائه قیمت پایین‌تر به مشتریان

در بسیاری از مواقع فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل نداشتن هزینه‌های جانبی یک فروشگاه فیزیکی مثل هزینه برق، آب، گاز، اجاره، هزینه‌های نگه‌داری و … می‌توانند محصولات را با قیمت پایین‌تری به مشتریان خود عرضه کنند. بنابراین شما می‌توانید با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی از هزینه‌‌های اضافی دوری کرده و سود بیشتری به دست آورید.

کمک به کاهش ترافیک و حمایت از محیط زیست

استفاده از فروشگاه های اینترنتی یا به طور کلی خدمات آنلاین، تا حد زیادی ترافیک و شلوغی شهر را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که حامیان محیط زیست از این نحوه فروش طرفداری زیادی می‌کنند.

فراهم کردن راحتی مشتری

کسب و کارها باید تمام تلاش خود را برای فراهم کردن آسایش مشتری انجام دهند زیرا اگر کسی در خرید از فروشگاه خاصی احساس راحتی داشته باشد، احتمال زیاد به مشتری دائمی آن‌ تبدیل خواهد شد.
برای مثال بسیاری از کارکنان یک فروشگاه فیزیکی به محض ورود یک مشتری، سریعا اقدام به حرف زدن و راهنمایی او می‌کنند. این کار تا اندازه معینی می‌تواند به مشتری احساس خوبی بدهد ولی زیاده‌روی در انجام چنین کاری موجب آزار خریدار شده و ممکن است، فروشگاه را ترک کند.
این در حالی است که هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی، مشتری با آرامش بیشتری می‌تواند محصولات مورد نیازش را بررسی کند و در صورتی که سوال خاصی برایش پیش آمد، می‌تواند از طریق راه‌های ارتباطی با مسئولان فروشگاه ارتباط برقرار کند.

امکان فروش محصولات بدون محدودیت زمانی و مکانی

یک فروشگاه فیزیکی مسلما نمی‌تواند به صورت 24 ساعته محصولات و خدمات خود را ارائه دهد، در حالی یک فروشگاه اینترنتی در هر ساعتی از شبانه روز که مشتری قصد خرید داشته باشد، به او سرویس می‌دهد.
همچنین در فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی نیز وجود ندارد و مشتریان در هر نقطه‌ای از جهان که باشند، می‌توانند از فروشگاه شما خرید کنند.

امکان دسترسی به محصولات کمیاب

مردم شهرهای کوچک، امکانات و دسترسی‌های موجود در شهرهای بزرگ را ندارند و برای خرید بعضی از محصولات مورد علاقه‌شان ممکن است با مشکل روبرو شوند. شما می‌توانید با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و ارائه خدمات به شهرهای کوچک، این دسته از مشتریان را نیز جذب کنید.

مقدار تخفیف را شما تعیین می‌کنید

اگر شما یک فروشنده هستید، حتما موقعیت ناخوشایند چانه زدن با مشتری را تجربه کرده‌اید. در یک فروشگاه اینترنتی تنها شما هستید که می‌توانید امکان تخفیف داشتن یا نداشتن یک محصول را مشخص کنید و این کار را می‌توانید هر زمانی که نیاز بود، انجام دهید.

معایب فروشگاه های اینترنتی

تا اینجا به 7 مزیت فروش از طریق اینترنت اشاره کردیم ولی قطعا فروشگاه اینترنتی معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و راه حل‌هایی نیز پیشنهاد خواهیم داد:

رقابت زیاد در بازار اینترنتی

زیاد شدن هر روزه تعداد فروشگاه های آنلاین در زمینه‌های مختلف، به معنی افزایش تعداد رقبای شما است. اگر در حالت عادی با داشتن یک فروشگاه سنتی، شما فقط با هم صنفان شهر خود رقابت داشتید، با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید با تمام کشور رقابت کنید.
برای شروع کار در فضای اینترنت، بهتر است اول از همه نحوه کار رقبای مهم خود را به خوبی تحلیل و بررسی کنید تا متوجه شوید باید چگونه و از کجا شروع کنید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید زیرا از این طریق می‌توانید مشتریان زیادی را جذب کنید.
نکته مهم دیگر برای فعالیت در بازار رقابتی اینترنت، قیمت گذاری محصولات است. سعی کنید قیمت‌های معقولی روی کالاها و خدمات خود بگذارید تا مشتری با دیدن قیمت‌های موجود در بازار، به خرید از شما ترغیب شود.

اعتماد نداشتن مردم به فروشگاه های اینترنتی

بسیاری از مردم هنوز به خرید و استفاده از فروشگاه های آنلاین اعتماد کافی را ندارند و ممکن است یکی از دلایل شک و تردید شما برای داشتن فروشگاه اینترنتی نیز همین باشد. بنابراین بهتر است اول از همه اقدامات مربوط به امنیت وب سایت فروشگاهی خود را به درستی انجام دهید. دریافت "ای نماد"، تهیه گواهینامه امنیتی برای وب سایت، داشتن درگاه پرداخت از بانک‌های معتبر و … می‌تواند مشتری را نسبت به کسب و کار شما مطمئن‌تر کند.

نبود امکان بررسی دقیق محصولات

یکی از آرزوهای اکثر کاربران اینترنت این است که کاش راهی برای لمس موارد مورد نیازشان از پشت صفحه مانیتور یا موبایل وجود داشت. شاید این عمده‌ترین دلیل عدم تمایل عده‌ای از مردم به خرید از فروشگاه های اینترنتی باشد.
برخی فروشگاه‌ها در وب سایت خود تصویر کالایی را قرار می‌دهند که با نسخه واقعی آن تفاوت زیادی دارد و وقتی خریدار این تفاوت را ببیند، ممکن است برای خرید مجدد به آن‌ها اعتماد نکند. پس شما با رفتار صادقانه با مشتریانتان می‌توانید نظر مثبت آن‌ها را نسبت به خود جلب کنید. سعی کنید در وب سایت فروشگاه اینترنتی خود از تمام زوایای یک محصول عکس‌ بگذارید. حتی اگر فیلمی ضبط کنید در واقع به مشتری خود کمک می‌کنید تا در خرید محصولات با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرد.
همچنین در قسمت توضیح هر کالا، بهتر است تمام اطلاعات آن محصول مانند ابعاد، وزن، جنس و … را به خوبی توضیح دهید.

تاخیر در دسترسی به کالاها

داشتن صبر و حوصله در خرید از یک فروشگاه اینترنتی نکته مهمی است، چرا که محصول خریداری شده ممکن است چند روز بعد به دست مشتری برسد. به همین دلیل بعضی افراد ترجیح می‌دهند به صورت حضوری و بدون تاخیر محصولات خود را خریداری کنند. با توجه به این مسئله اگر شما بتوانید راهکاری برای ارسال سریع بسته‌های پستی فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید، می‌توانید از سایر رقبای خود جلو بزنید.

کلام آخر

با توجه به تمام نکات مثبت و منفی داشتن یک فروشگاه اینترنتی و همچنین زیاد شدن علاقه مردم به برآورده کردن نیازهای‌شان از طریق اینترنت، بودن یک فروشگاه اینترنتی نسبت به نبود آن سود بیشتری برای شما خواهد داشت. با این حال بهتر است هر دو شیوه فروش سنتی و اینترنتی را در کنار هم داشته باشید تا بتوانید از مزایای هر دو بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorراسا
کلیدواژهstartlearnlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی
فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا

فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا

آیا فروشگاه‌سازها دارای امکانات و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به CMS آماده همچون وردپرس، شاپیفای و دیگر موارد دارند؟ هزینه طارحی سایت فروشگاهی با وردپرس بیشتر است یا با فروشگاه‌سازها همچون فروشگاه ساز سپهر
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰