5 مهارت اساسی برای ایجاد روابط قوی با مشتریان

5 مهارت اساسی برای ایجاد روابط قوی با مشتریان
چهارشنبه 27 دی 1402

تشکیل روابط مستحکم در هر زمینه ای از زندگی یک جزء ضروری برای موفقیت است. روابط شما با آدم های مختلف در زندگی می تواند به عنوان پایه ای برای ایجاد روابط قوی با مشتریان خود باشد. تعاملات فردی برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. یک مکالمه کوتاه می‌تواند ارتباط شما را شکل دهد یا آن‌را نابود سازد.

 ایجاد و حفظ روابط مناسب در محیط کسب و کار در ظاهر ساده به نظر می رسد، اما در عمل اینکار بسیار زمان بر بوده و نیازمند تلاش و تدبیر است. توسعه و حفظ این ارتباط گاهی اوقات می تواند حتی منجر به ناراحتی یا سوء تفاهم شود، اما پاداشی که در بر دارد قابل توجه است. یک ارتباط شخصی، اگر چه ممکن است هفته ها، ماه ها و حتی سال ها برای ایجادش  طول بکشد، ولی می تواند منجر به یک ارتباط مثبت، فروش بیشتر، ایجاد ارتباطات بیشتر، امنیت شغلی و حتی رضایت شغلی بیشتر شود.

5 راه زیر را برای حفظ مهم ترین جنبه ی کسب و کار خود یعنی ارتباط موثر با مشتری در ذهن بسپارید:

1- خودتان را به جای مشتری بگذارید.

این بخش که کاری ساده به نظر میرسد اغلب فراموش می شود. وقتی درگیر کسب و کار و تجارت با مشتری هستید، خودتان را جای او گذاشته و تصور کنید اگر شما مشتری بودید چه نیازها و توقعاتی داشتید، ترجیح می دادید چطور با شما رفتار شود.

2- صداقت، کلید موفقیت است.

کتمان حقیقت درباره محصولات یا خدمات در هر حالتی می تواند به طور جدی مانع شهرت شما شود. اگر صادق باشید، دیگران نسبت به شما این برداشت را پیدا می کنند که همیشه با مشتری ها و مراجعین صادق هستید. اگر هم آنها در مورد شما یک چنین برداشتی ندارند، باید کاری کنید تا این عقیده در ذهن آنها ایجاد شود. به هر حال رعایت صداقت در عرصه ی کار و تجارت همیشه حاکی از این امر است که به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهید کرد و باعث ایجاد روابط پایدار با مشتریان می شود.

3-به یاد داشته باشید که مشتریان خود را به عنوان یک انسان ببینید نه به عنوان اعداد. 

پس از اولین گفتگوی خود با مشتری، این شانس و مزیت شماست که به یاد داشته باشید که او قبل از مشتری بودن یک انسان است. مشتریان دوست دارند آن‌ها را درک کرده و مانند انسان با آن‌ها رفتار کنید و نه فقط خریدار. وقتی با همدلی به آن‌ها پاسخ می‌دهید، گام‌های بزرگی به‌سوی حل مشکلاتشان برداشته‌اید. نشان دادن همدلی به این معنا نیست که باید با همه ی سخنان مشتری موافقت کنید، ولی باعث می‌شود تماس‌های خدماتی شما کوتاه‌تر و موثرتر باشد. وقتی با مشتریان صحبت می‌کنید، ‌نام خود را بگوئید و هرچه زودتر نام آن‌ها را نیز بپرسید. بر خوشحالی و تمایل خود برای کمک به آن‌ها و ارائه راه‌حل مشکلاتشان تاکید کنید. این جزئیات کوچک می تواند تاثیر بزرگی در ایجاد روابط شما داشته باشد.

4- همیشه با روی خوش برخورد کنید.

هیچ چیز ناراحت کننده تر از این نیست که در زمان خرید یا درخواست یک محصول توسط مشتری، کارمند یا فروشنده خشن یا بی ادب رفتار کند. برقراری یک رابطه صمیمی و با احترام باعث ایجاد حس راحتی بیشتر در مشتری شده و او می تواند نیاز خود را واضح تر بیان نماید. یک برخورد با خونسردی  و مودبانه می تواند به کاهش عصبانیت احتمالی مشتری کمک کرده و مشتری را از ابتدا در جبهه شما نگه می‌دارد. بهترین عباراتی که اثری واقعا جادویی دارند، شخصی، خاص و همدلانه هستند. به آن‌ها نشان دهید که احساسشان را درک می‌کنید.

عبارات نامناسب می‌تواند شرایط پرفشار را تشدید کند. هر واژه‌ای که موضوعی منفی را بیان کند یا آن همدلی که برای ایجاد آن‌ تلاش کرده‌اید را نابود کند، نامناسب است. به‌جای آن به‌دنبال استفاده از واژه‌های جدید و جادویی باشید، این فرصت را غنیمت شمارید و از نحوه اثرگذاری کلام خود بر ارتباطات مشتری آگاه‌تر شوید.

برخورد مناسب با مشتریان

5- به زبان بدن (body language)  اهمیت بدهید.

اکثر فروشنده‌ها نمی‌دانند که مشتریان براساس رفتارهای غیرکلامی (زبان بدن) آنان، قضاوت و تصمیم‌گیری می‌کنند و نه براساس آنچه فروشنده بر زبان می‌آورد؛ یعنی لحن و شکل سخن گفتن فروشنده، تن صدا، ژست بدن، فرم ایستادن و نشستن، برقراری تماس چشمی، خیره شدن، لبخند زدن و حرکات پلک چشم و مواردی از این دست در تصمیم‌گیری مشتری برای خرید، نقش موثر تری ایجاد می‌کند.

به یاد داشته باشید که هر ارتباطی منحصر به فرد است و باید به بهترین صورت بر قرار شود. اغلب اوقات بهترین تاکتیک این است که خودتان باشید و تظاهر نکنید. به مشتری خیره نشوید، نیازها و اولویت‌های او را بشناسید و سعی کنید به‌جای فروش، ارتباط ایجاد کنید.

در پایان توجه داشته باشید که ایجاد یک رابطه ی موفق و اثربخش بسیار زمان بر و نیازمند تلاش است و در مقابل خراب شدن آن بسیار سریع و با کوچکترین اشتباهی ممکن می شود . برقراری و ایجاد رابطه موثر با مشتری، برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بنابراین در صورتی که راه های بالا را در این زمینه رعایت کنید شاهد بدست آوردن موقعیت ها و موفقیت های جدید در کسب و کار خود خواهید بود.

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/234773

 

 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorتیم فروش
کلیدواژهlearnlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰