7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

چطور بفهمیم تبلیغات اینترنتی ما نتیجه بخش بوده است ؟

چطور بفهمیم تبلیغات اینترنتی ما نتیجه بخش بوده است ؟
چهارشنبه 4 بهمن 1402

چطور کمپین های بازاریابی خود را در گوگل آنالیتیک ردیابی کنیم ؟
دیگر صرف زمان و هزینه برای تبلیغات بدون بازده عاقلانه نیست ، وقت آن رسیده که با رهگیری لینک های تبلیغاتی خود از زمان و بودجه بازاریابی خود بیشترین و بهترین نتیجه را بگیرید.
انواع مختلف تبلیغ و بازاریابی محصول و خدمات مانند تبلیغات فیسبوک ، گوگل ادوردز ، بازاریابی ایمیلی ،  شبکه های اجتماعی ، رپورتاژ آگهی ، وبلاگ نویسی به صورت مهمان و نقد و بررسی آنلاین محصولات و ...  فقط نیمی از کارهایی است که باید انجام دهید ! نیمه دیگر و قطعا مهمترین نیمه ، پیگیری تلاش هایتان است.
بدون ردیابی و تجریه و تحلیل مناسب ، شما همیشه باید موفقیت واقعی کمپین های تبلیغاتی خود را حدس بزنید.
در این مقاله یاد میگیریم چطور در گوگل آنالیتیک کمپین های بازاریابی مان را ردیابی کنیم و متوجه شویم نقاط قوت و ضعف کمپین هایمان در چه بخش هایی است.
فرض کنید شما برای محصول جدید فروشگاه اینترنتی خود در فصل تابستان در فیسبوک ، خبرنامه الکترونیکی و کانال تلگرام تبلیغ کرده اید. چطور متوجه میشوید کدامیک از این کمپین ها موثرتر از دیگری بوده است ؟ به دست آوردن این اطلاعات مهم به شما کمک میکند تصمیم بگیرید آیا باز هم برای پست های تبلیغاتی بودجه در نظر بگیرید یا خیر. در این جا ردیابی لینک ها یا همان پارامترهای UTM به کمک شما می آیند. برای این کار شما با اضافه کردن پارامترهای UTM به لینک تان مانند شکل زیر و قراردادن آن در تبلیغات خود به راحتی متوجه میشوید تبلیغتان در هرکدام از این مکان ها تا چه اندازه موثر بوده است.

http://www.myshop.com/?utm_source=facebook&utm_campaign=summersales
http://www.myshop.com/?utm_source=email&utm_campaign=summersales
http://www.myshop.com/?utm_source=telegram&utm_campaign=summersales

پارامترهای UTM  چیست ؟

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module به معنی ماژول ردیابیUrchin  است و فرمتی است که گوگل از آن برای ردیابی URL ها استفاده میکند. Urchin   نام شرکتی است که در سال 2004 به خدمت گوگل در آمد و بعدا به Google Analytics تبدیل شد.
این پارامترها تکه های کوچکی از اطلاعات هستند که به آخر لینک اضافه میشوند و اطلاعات بیشتری درباره آن لینک خاص به گوگل میدهند. ممکن است تا به حال به لینکی به صورت زیر برخورده باشید :

http://www.website.com/?utm_source=emailcampaign

قسمتی که بعد از علامت سوال آمده است یک پارامتر UTM است. وقتی کسی برروی این لینک کلیک میکند ، گوگل آنالیتیک اطلاعات آن پارامتر را برای آن وب سایت خاص میخواند و ذخیره میکند.


پنج پارامتر UTM

پارامترهای UTM  پنج عدد هستند که برای ردیابی اطلاعات مختلف در گوگل آنالیتیک استفاده میشوند. 2 پارامتر اول اجباری و مابقی اختیاری هستند.

  • Campaign Source (utm_source) – منبع کمپین  :  این پارامتر به طور کلی برای توصیف وب سایت یا منبعی که لینک در آن قرار میگیرد استفاده میشود.  بعد از علامت سوال برای مثال میتواند نام وبسایتی باشد که تبلیغ شما را نمایش میدهد و یا اگر لینک خود را در یک خبرنامه الکترونیکی قرارداده اید میتوانید کلمه "newsletter" را بنویسید.
  • Campaign Medium (utm_medium) – نوع رسانه ی کمپین  :  این پارامتر برای توصیف نوع فعالیت بازاریابی شما استفاده میشود. برای مثال اگر از تبلیغات کلیکی استفاده میکنید میتوانید مقدار "PPC" (pay-per-click) را برای این پارامتر قراردهید.
  • Campaign Name (utm_campaign) -  نام کمپین  :  این مقدار به نام کلی کمپین تبلیغاتی شما اشاره میکند.  برای مثال میتواند به رونمایی از یک محصول  ، یک کمپین تبلیغاتی تابستانه و یا یک فروش خاص اشاره داشته باشد.
  • Campaign Term (utm_term) -  واژه کمپین  :  این پارامتر برای ردیابی کلمات کلیدی خاص زمانیکه در گوگل ادوردز تبلیغ داده اید استفاده میشود.
  • Campaign Content (utm_content) -  محتوای کمپین  :  این پارامتر زمانی مفید است که شما قصد ارزیابی محتوای تبلیغات خود را دارید. با این پارامتر شما میتوانید هر تبلیغ را از لحاظ میزان ورود ترافیک به سایتتان ردیابی کنید.


چطور لینک های قابل ردیابی بسازیم ؟

شما برای ایجاد لینک های قابل ردیابی کافیست از ابزار  Google’s Campaign URL Builder tool استفاده کنید – یک ابزار واقعا ساده برای ساخت لینک های قابل ردیابی با تمامی پارامترهای مربوطه .  همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن آدرس لینک و پارامترهای مورد نظرتان برای پیگیری است.
 
بعد از وارد کردن اطلاعات در ابزار ، برروی دکمه Submit کلیک کنید و گوگل برای شما لینک قابل ردیابی ایجاد میکند. از این به بعد شما میتوانید از این لینک در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنید.
از آنجاییکه گزارش های به دست آمده را خود شما باید تحلیل کنید پس در ایجاد لینک های قابل ردیابی نکات زیر را رعایت کنید :

  • به دلیل اینکه برای هر لینکی چندین پارامتر میتوان تعریف نمود برای نام گذاری پارامترها از یک شیوه پیش فرض استاندارد برای خودتان استفاده کنید تا بعدا در بررسی و تحلیل گزارشاتتان در گوگل آنالیتیک دچار مشکل نشوید.
  • به یاد داشته باشید هر کسی که بر روی لینک شما کلیک میکند قادر است نام پارامتر های شما را ببیند ، پس چیزهایی را که نمیخواهید مشتریانتان ازآن اطلاع پیدا کنند را ننویسید.
  • پارامترها همگی باید با حروف کوچک نوشته شوند.
  • از آنجا که لینک ها ممکن است طولانی شوند ، میتوانید از یک سرویس کوتاه کننده لینک مانند bit.ly استفاده کنید.
  • فقط پارامترهای ضروری را در لینک قرار دهید.


چطور گزارش های کمپین های تبلیغاتی را در گوگل آنالیتیک ببینیم ؟


زمانی که در اینترنت بر روی لینک های قابل ردیابی کلیک میشود ، Google Analytics و دیگر نرم افزار های آنالیز به صورت اتوماتیک تمامی پارامترهای آن لینک را ثبت و آنها را در یک گزارش به شما ارائه میدهند. گاهی ثبت پارامترها و گزارش گیری گوگل ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد ، پس صبور باشید.
برای مشاهده اطلاعات و گزارش های مربوط به کمپین تبلیغاتی خود ، وارد حساب کاربری سایتتان در گوگل آنالیتیک شوید و از منوی سمت چپ وارد قسمت Acquisition  و بعد از آن وارد قسمت Campaigns شوید :
 
در این گزارش ، لیست تمام کمپین هایی که ردیابی کرده اید را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی هر کمپین میتوانید اطلاعات بیشتر راجع به ترافیک ورودی آن کمپین و فروش ناشی از آن را ببینید.  این گزارش مانند هر منبع ترافیک دیگری ، معیارهای مهمی از جمله فروش ، تعداد بازدید صفحات ، نرخ پرش (bounce rate) ، دستیابی به اهداف ** و ... را در اختیار شما قرار میدهد. نکته ای که باید به یاد داشت این است که گوگل آنالیتیک فقط کمپین هایی را در گزارش خود نشان میدهد که بر روی آن کلیک شده باشد.


چه زمانی باید از پارامترهای UTM استفاده کنیم ؟


استفاده از پارامترهای UTM یک راه آسان برای پیگیری عملکرد انواع مختلف از طرح های بازاریابی آنلاین است.در زیر به برخی از این طرح های بازاریابی اشاره میکنیم :

  •  پست مهمان در وبلاگ : شما دائما میشنوید که محتوا پادشاه است و باید در وبلاگ و سایت های مرتبط با حوزه کاری خودتان مطلب بگذارید. برای اطلاع از میزان تاثیر این پست ها بر ترافیک ورودی و میزان فروشتان از لینک های قابل ردیابی استفاده کنید.
  • شبکه های اجتماعی : شما زمان زیادی را صرف ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی خود میکنید اما چند نفر با کلیک بر روی لینک داخل پروفایل شما به فروشگاه شما وارد میشوند؟ آیا این افراد چیزی از شما میخرند؟ و .... . یک لینک قابل ردیابی در پروفایل شبکه های اجتماعی تان میتواند جواب تمامی سوال های شما را بدهد.
  • ایمیل : کمپین های بازاریابی ایمیلی پیشرفته به شما در معرفی و فروش بیشتر محصولات کمک میکند. با استفاده از یک  لینک قابل ردیابی در ایمیل خود به آسانی متوجه میشوید که کدام یک از ایمیل هایتان موثرتر بوده اند.
  • بنرهای تبلیغاتی : استفاده از یک لینک قابل ردیابی در بنرهای تبلیغاتی نه تنها به شما در درک میزان اثربخشی کمپین تان کمک میکیند بلکه به شما این امکان را میدهد که به راحتی عملکرد بنرهای مختلف در کمپین تان را بررسی کنید.

علاوه بر موارد بالا  شما در در هر جایی که بتوانید یک لینک قرار دهید میتوانید از ردیابی لینک استفاده کنید و متوجه شویدچه کسی بر روی آن کلیک میکند.

**هدفمندی را دو چندان کنید!
علاوه بر مواردی که گفتیم یک قابلیت عالی دیگر آنالیتیک که می تواند با این قابلیت همراه شود و هدفمندی شما را دوچندان کند امکان Goals است. با این امکان می توانید اهداف سایت خود را مشخص کنید. مثلا هر بار خرید کردن کاربر، هر بار ثبت نام کاربر و یا هر بار ارسال درخواست مشاوره و ... در سایت شما یک هدف به حساب می آید . با امکان تعریف هدف در آنالیتیک ( شرح مفصل و راهنما در این لینک ) می توانید این موارد را مشخص کنید و سپس از طریق امکان UTM   بفهمید چند درصد از کسانی که در لینک مثلا خبرنامه ی تابستانه شما کلیک کرده اند منجر به خرید شده است.

منبع : Shopify

در صورتیکه این مقاله برای شما پیچیده بود می توانید از مشاوره ی واحد بهینه سازی وب سایت شرکت سپهر استفاده کنید.
با ما تماس بگیرید : 47623030-021

 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorامین رضوی
کلیدواژهlearnlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰