تعرفه و قیمت طراحی سایت بر اساس نظام صنفی 1403 | خدمات فنی تخصصی انفورماتیک

تعرفه و قیمت طراحی سایت بر اساس نظام صنفی 1403 | خدمات فنی تخصصی انفورماتیک
چهارشنبه 25 مهر 1403
زمانی که تصمیم به راه اندازی یک وبسایت میگیرید، یکی از بحث‌برانگیزترین و چالشی‌ترین مباحث، قیمت طراحی سایت است. مخصوصا زمانی که با چند تیم/شرکت وارد مذاکره شده باشید و قیمت‌های خیلی متفاوت و متناقضی دریافت کرده باشید.

اما یک سوال مهم: آیا اتحادیه یا نظام صنفی رایانه‌ای تعرفه قانونی و ثابتی را برای این کار مشخص کرده ‌است؟ از کجا بفهمیم قیمت واقعی طراحی سایت چقدره؟

خوشبختانه باید اعلام کنیم که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هر ساله تمام مدل‌های توسعه و پشتیبانی نرم افزاری را قیمت گذاری و در دسترس عموم قرار می‌دهد که کاربران بتوانند با توجه به فرمول‌ها و روش‌های معرفی شده در آن، از نرخ رسمی توسعه‌ی وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها مطلع شوند.

از طریق لینک زیر می‌توانید فایل pdf رسمی تعرفه خدمات فنی-تخصصی انفورماتیک سال 1403 را دانلود کنید:

image
(برای دانلود روی آیکون بالا کلیک کنید)
 

همینطور در ادامه ‌به صورت خلاصه نحوه‌ی قیمت گذاری طراحی و پشتیبانی سایت‌های اینترنتی را با استناد به همین نرخ رسمی مصوبه ۱۴۰۳ بررسی می‌کنیم.

تعرفه طراحی سایت بر اساس نظام صنفی 1403

فرض کنید که می‌خواهید یک وب‌سایت برای کسب و کار خود راه اندازی کنید و برای این‌کار با چندین شرکت نرم افزاری صحبت کرده‌اید. مهم‌ترین سوالی که برای شما بوجود می‌آید این است که شرکت‌های نرم افزاری بر چه اساس و پایه‌ای قیمت‌های پروژه‌های نرم افزاری را مشخص می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که با توجه به pdf رسمی نظام صنفی رایانه‌ای، 3 فاکتور اصلی برای تعیین قیمت پروژه‌های نرم افزاری وجود دارد:
  1. پروفایل و امتیاز شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات نرم افزاری
  2. تعداد نیروی لازم برای انجام کار و میزان ساعت کاری مورد نیاز
  3. تخصص هر کدام از نیروها

فرمول محاسبه ی امتیاز شرکت و تخصص نیروی انسانی


F = f1 x f2
f1 = پروفایل شرکت ارائه دهنده پروژه
f2 = ضریب نیروی انسانی و تخصص های استفاده شده

در ادامه بصورت ریز و جزئی به توضیح این فرمول و روش محاسبه تعرفه‌ی طراحی سایت بر اساس نرخ مصوبه‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌پردازیم.
 

امتیاز شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات نرم افزاری چطور محاسبه می‌شود؟

یکی از محورهای محاسباتی هزینه‌ی انجام خدمات نرم افزاری، ویژگی‌ها و امتیازهای شرکت ارائه دهنده‌ی آن خدمات است. این ویژگی‌ها بصورت خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

1. رتبه شرکت بر اساس نظام رتبه بندی شرکتهای انفورماتیکی توسط سازمان برنامه و بودجه (جدول ۲-۸)
image
2. حوزه فعالیت شرکت (جدول ۲-۹)
image

بر اساس این جدول‌ها و امتیازات آن، هر شرکت دارای یک امتیاز و ضریب خاص می‌شود که یکی از المان‌های محاسبه‌ی هزینه‌ی انجام پروژه می‌باشد.

ضریب نیروی انسانی و تخصص های استفاده شده

یکی دیگر از محورهای اصلی محاسبات هزینه‌ی انجام پروژه را نیروی انسانی متخصص و درگیر مستقیم در موضوع مشخص می‌کند. نیروی انسانی و تخصص استفاده شده در هر پروژه نیز شامل یک سیستم رده بندی و امتیاز بندی می‌باشد که توسط المان‌های زیر مشخص می‌شود:
  1. رده شغلی
  2. مرتبه شغلی
  3. مدرک تحصیلی
  4. سابقه کاری مفید (سال)
  5. رده مدرک تحصیلی
اطلاعات کامل نحوه‌ی امتیاز بندی نیروی متخصص انسانی، در جداول صفحه‌ی ۱۹ و ۲۰ آمده است.

فرمول نهایی محاسبه هزینه‌ی پروژه در سال 1403

بعد از آنکه ضریب امتیاز شرکت و نیروی انسانی محاسبه شد، با استفاده از فرمول زیر می‌توانیم هزینه‌ی دقیق انجام پروژه‌ی طراحی سایت را طبق مصوبه‌ی نظام صنفی ۱۴۰۳ مشخص کنیم:
image
توضیح فرمول:

B: برآورد بهای خدمت یا پروژه
S: نرخ ساعت پایه خدمات (ساعتی ۲۳۱/۳۰۰ تومان برای سال ۱۴۰۳ طبق جدول صفحه ۱۸)
Fi: بهای هر نفر-ساعت کار نیروی متخصص در شرکت مورد نظر (بر اساس عنوان شغلی)
ti: برآورد مجموع میزان کار نیروی متخصص (ساعت)
N: تعداد نیروی متخصص انسانی

نکته‌: در صورت شمول، مالیات بر ارزش افزوده در فروشگاه اینترنتی جداگانه به برآورد فوق اضافه خواهد شد.
شاید در نگاه اول این فرمول سخت و پیچیده به نظر برسد. در ادامه به صورت ساده و با یک مثال واقعی به توضیح این فرمول می‌پردازیم.

محاسبه‌ی هزینه‌ی یک پروژه‌ی واقعی طبق فرمول بالا

فرض کنید که می‌خواهیم یک پروژه‌ی طراحی سایت را طبق مصوبه‌ی ۱۴۰۳ سازمان نظام صنفی قیمت گذاری کنیم. برای طراحی یک وب‌سایت، به نیروهای متخصص مختلفی نیاز داریم که برای درک بهتر این موضوع آن‌ها را به همراه پارامترهای دیگر در جدول زیر وارد کرده‌ایم:

(اعداد ذکر شده در جدول به صورت تقریبی و مثال هستند)
image
طبق فرمول اعلامی نظام صنفی، این پروژه برای اینکه از صفر طراحی، برنامه ریزی، طراحی پایگاه داده، برنامه نویسی، تست، رفع خطا و… شود ۹۳۵.۷۲۴.۱۵۰ تومان هزینه خواهد داشت.
خبر خوب: این هزینه برای تولید یک نرم افزار از صفر محاسبه شده است. در فروشگاه ساز سپهر به این دلیل که  نرم افزار ما از قبل توسط تیم حرفه‌ای سپهر برنامه نویسی و آماده شده است، هزینه های طراحی سایت بسیار کمتر است.
برای مشاهده لیست قیمت های سپهر کلیک کنید پشتیبانی سرویس‌های نرم افزاری به چه صورت است؟ بعد از آنکه یک سرویس نرم افزاری مثل وب‌سایت آماده‌ی تحویل شد، یک مبحث بسیار مهم دیگر مانند پشتیبانی مطرح می‌شود که هزینه‌ی آن نیز روش محاسبه‌ی مخصوص به خود را دارد که در این قسمت به بررسی آن می‌پردازیم.

به طول کلی خدمات پشتیبانی نرم‌افزار شامل حوزه‌های زیر است:
  • رفع خطاهای کارکردی در کد نرم‌افزار
  • رفع خطاهای امنیتی در کد نرم‌افزار
  • رفع خطاهای مربوط به کارایی در کد نرم‌افزار
  • رفع خطاهای عملکردی نرم‌افزار مرتبط با زیرساختهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری 
  • پاسخگویی به سوالات راهبران/کاربران در خصوص نحوه استفاده از نرم‌افزار 
  • ارائه نسخه جدید حاوی قابلیت‌های جدید یا بهبود در قابلیتهای قبلی 
  • ارائه آموزش‌های مازاد علاوه بر آموزش زمان توسعه/خرید
 

هزینه‌ی پشتیبانی سرویس‌های نرم افزاری به چه صورت محاسبه می‌شود؟

هزینه‌ی پشتیبانی سیستم‌های نرم افزاری بر اساس خدماتی که از پشتیبانی شرکت‌ها دریافت می‌کنند بین ۲۵٪ تا ۳۵٪ هزینه‌ی کل پروژه متغیر است.

برای مثال اگر هزینه‌ی انجام یک پروژه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، هزینه‌ی پشتیبانی آن بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

در جدول زیر (صفحه‌ی ۳۰ فایل pdf) بصورت ریز و جزئی مشخص شده است که با دریافت هر سطح مختلف از پشتیبانی چه درصدی را باید پرداخت کنید.
image

در ادامه یک مثال واقعی از نحوه‌ی محاسبه‌ی پشتیبانی پروژه‌ی نرم افزاری را باهم مرور می‌کنیم (موجود در صفحه‌ی ۱۱۸ فایل pdf نظام صنفی):

مبلغ پایه پشتیبانی: بر اساس توافقات کارفرما و پیمانکار و هزینه های خرید (یا توسعه نرم افزار) و پس از توافق و اعمال یکی از ضرایب 05% تا 15%، مبلغ پایه پشتیبانی 500.000.000 ریال برآورد شده است (طبق جدول شماره 1-3). 

نحوه دسترسی برای انجام پشتیبانی نرم افزار: کارفرما ترجیح میدهد به دلایلی، هیچ امکان دسترسی ریموت (راه دور) به نرمافزار موضوع قرارداد پشتیبانی را به پیمانکار به منظور ارائه خدمات پشتیبانی ارائه ندهد. بر اساس جدول 3-2، 80% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 400.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 900.000.000 ریال است.

انواع پشتیبانی نرم افزار: کارفرما گزینه «نیمه اختصاصی» (یعنی یک نفر برای 10 کارفرما) را انتخاب میکند. بر اساس جدول 3-3، 10% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 50.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 950.000.000 ریال است.

ضریب سطح خدمت: کارفرما تمایل دارد خطاهای حاد ظرف مدت 6 تا 12 ساعت توسط پیمانکار رفع شوند. بر اساس جدول 3-4، 50% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 250.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 1.200.000.000 ریال است.

ضریب سطح خدمت: کارفرما تمایل دارد خطاهای غیر حاد ظرف مدت 10 تا 15 روز کاری توسط پیمانکار رفع شوند. بر اساس جدول 3-4، 25% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 125.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 1.325.000.000 ریال است.

روزهای ارائه خدمت: کارفرما حسب نیازهای خود درخواست دارد پیمانکار علاوه بر روزهای کاری هفته (9 ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه)، در روز پنجشنبه هم خدمات پشتیبانی دریافت کند. بر اساس جدول 3-5 20% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 100.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 1.425.000.000 ریال است.

محیط نصب نرم افزار: به دلیل ماهیت کسب و کاری کارفرما، نیاز است تا پیمانکار علاوه بر سایت اصلی، از یک سایت تستی و یک سایت پشتیبان کارفرما هم پشتیبانی کند. بر اساس جدول 3-6، 20% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 100.000.000 ریال) برای پشتیبانی از سایت آزمایشی و 30% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 150.000.000 ریال) برای پشتیبانی سایت پشتیبان به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون 1.675.000.000 ریال است.

تعداد نفرات راهبر و کاربر مازاد نرم افزار: کارفرما نیاز به یک راهبر مازاد برای راهبری نرمافزار از پیمانکار تقاضا میکند. براساس جدول 3-7، 10% مبلغ پایه پشتیبانی (یعنی 50.000.000 ریال) به کل مبلغ پشتیبانی افزایش میشود. جمع مبلغ پشتیبانی تا کنون  1.725.000.000 ریال است.

● نصب مجدد: در صورت نیاز می تواند با توافق طرفین مشخص شود.
خبر خوب: در فروشگاه ساز سپهر پس از خرید نرم افزار، تا یکسال پشتیبانی و سرویس هاستینگ رایگان است.
با 02167623030 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید
سوال یا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید
نویسنده
authorتیم نویسندگان سپهر
دیدگاه‌ها
author
محمدعلیچهارشنبه 25 مهر 1403
سلام وقتتون بخیر. من با یه شرکت برای طراحی سایت فروشگاهی صحبت کردم هزینه رو به از 70 ملیون به بالا گفتن .میخواستم بگم این قیمت ها طبیعیه؟اونم برای سایت وردپرسی از اون سمت قیمت شما نسبت به این شرکت ها خیلی مناسب تره اگه میشه دلیل این مناسب بودن قیمت ها نسب به بقیه شرکت ها رو هم بگین. مرسی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰