7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

شش چک لیست مهم برای سئو وب سایت در سال 1403 + نمونه

شش چک لیست مهم برای سئو وب سایت در سال 1403 + نمونه
شنبه 12 اسفند 1402
آخرین بروزرسانی : اسفند 1402


در این مقاله یک چک لیست کامل از اصولی که باید برای سئو وبسایت‌تان انجام دهید، برای شما آماده کرده‌ایم. رعایت این اصول به ترافیک بیشتر وب سایت شما کمک می‌کند. بسیاری از این اصول در مورد انواع سایت‌ها قابل استفاده است؛ از جمله سئو وبلاگ‌ها، سئو وب سایت های فروشگاهی، سئو وبسایت های شخصی و ... .

چگونه باید از این چک لیست سئو استفاده نمایید؟

به این لیست به چشم یک لیست خرید برای تهیه‌ی یک کیک شکلاتی خوشمزه نگاه کنید! منظورم این است که برای تهیه کیک شکلاتی به تمام مواد ذکر شده در دستور پخت آن نیاز دارید. اما بعضی از آنها مهم‌تر هستند و اگر نباشند کیکی هم وجود نخواهد داشت. بعضی موارد هم میتوانند باشند یا نباشند؛ به ذائقه‌ی شما بستگی دارد. پس در اینجا هم نیازی نیست که همه‌ی موارد موجود در این فهرست را پیاده‌سازی کنید. فقط توصیه‌های کلیدی را در هر بخش دنبال کنید و تمام تلاش خود را انجام دهید.

 ما تمام کارهایی را که نیاز است برای سئو وب سایت تان در هر قسمت انجام دهید، به‌طور کامل لیست کرده‌ایم. برای رفتن به هرکدام از بخش‌ها کلیک کنید:

موارد اصلی برای شروع سئو

یک‌سری از کارها به خودی خود تأثیری در افزایش رتبه‌ی شما در صفحه جستجوی گوگل ندارند؛ اما موارد اصلی و پایه‌ای برای شروع فرایند سئو هستند و باید قبل از هر اقدامی آن‌ها را حتما انجام دهیم. مثل ایجاد نقشه‌ی سایت (Sitemap) برای شناساندن هرچه بهتر و کامل‌تر وب سایت به موتورهای جستجو که در صورتی که با فروشگاه‌ساز سپهر وبسایت خودتان را ایجاد کرده باشید به‌طور اتوماتیک این نقشه ایجاد خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر سئو در فروشگاه ساز سپهر را ببینید.

1- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را نصب کنید.

گوگل آنالیتیکس ابزار رایگانی است، که این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات جامعی از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود داشته باشید. این ابزار بدون شک یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای تحلیل آمارهای وب سایت است. از جمله امکانات بسیار زیاد آن می‌توان به نرخ فروش، مشخصات فردی کاربران (جنسیت، شهر محل سکونت، علاقمندی‌ها و ...)، میزان ورودی از منبع‌های مختلف (مانند موتورهای جستجوگر، شبکه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌ها) و بسیاری امکانات دیگر اشاره کرد.

یکی از گزارش های گوگل آنالیتیکس

مقاله‌ی مرتبط: راهنمای نصب گوگل آنالیتیکس

2- کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) را تنظیم کنید.

حتماً پاسخ این سؤال‌ها برای‌تان مهم است: وب‌سایت من در نتایج گوگل چه جایگاهی دارد؟ کدام کلمات باعث ورودی بیشتر به سایت من شده‌اند؟ و ... 

گوگل سرچ کنسول

پاسخ این سؤالات را می‌توانید در گوگل سرچ کنسول یا همان کنسول جستجوی گوگل، پیدا کنید. کنسول جستجوی گوگل ابزاری قدرتمند و ضروری برای همه وب مسترها و مدیران وب سایت هاست. به کمک آن می‌توانید مشکلات احتمالی سایت خود را- که گوگل آن‌ها را تشخیص داده است- بفهمید، از میزان ترافیک دریافتی و تاریخچه رتبه‌ی کلمات کلیدی آگاه شوید، دسترسی ربات‌های گوگل به سایت را ارزیابی کنید، لینک‌های دریافتی از سایت‌های دیگر (بک لینک‌ها) را بسنجید و با استفاده از این موارد، زمینه را برای بهبود رتبه‌ی سایت در گوگل فراهم کنید.

3- استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

گوگل تگ منیجر یکی دیگر از ابزارهای تحت وب و رایگان گوگل برای مدیریت تگ‌هایی است که در صفحه‌ی وبسایت‌تان قرار می‌دهید. این ابزار به این دلیل برای شما مفید است که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و مراجعه پی‌درپی به سورس کدها می‌توانید، تگ‌های مورد نیاز خود را ایجاد، حذف یا مدیریت کنید.

گوگل تگ منیجر

هم‌چنین، ابزارهای آنالیز وب‌سایت (مثل گوگل آنالیتیکس)، دارای محدودیت‌هایی می‌باشند و برای آنالیز رفتار هر کاربر و جمع‌آوری اطلاعات آماری از موارد بخصوصی که شما به دنبال آن‌ها هستید به یک سیستم مدیریت قوی تگ نیاز دارید. شما با کمک تگ منیجر این اطلاعات آماری دقیق، کاربردی و ارزشمند از رفتار کاربران وبسایت خود را بدست می آورید. به‌عنوان مثال اگر بخواهید بدانید که دکمه‌ی «افزودن به سبد خرید» در کدام صفحات فروشگاه شما بیشتر کلیک شده، باید از گوگل تگ منیجر برای تعریف این رخداد (Event) استفاده کنید و گوگل آنالیتیکس به‌تنهایی اینطور اطلاعات را به شما نمی‌دهد.

تگ چیست؟

تگ چیست؟

تگ، قطعه کد کوچکی است که برای جمع‌آوری داده‌هایی مشخص و ارسال آن به نرم‌افزار تجزیه و تحلیل به وب‌سایت اضافه می‌شود. هر تگ وظیفه‌ی جمع‌آوری اطلاعات خاصی را دارد. تگ ها کاربردهای وسیعی دارند و شما می‌توانید برای بررسی هر هدف خاصی از آن‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال، تشخیص مکان‌هایی از صفحه که کاربران روی آن ها بیشتر کلیک میکنند، یا میزان اسکرول کاربر در صفحه و بسیاری موارد دیگر.

4- یک فایل robots.txt بسازید و به سایت خود اضافه کنید.

Robots.txt یک فایل متنی ساده است که به موتورهای جستجو دستور می‌دهد که اجازه‌ی بررسی (Index) کدام صفحات سایت شما را دارند و به چه صفحاتی نباید وارد شوند. اگر فروشگاه خود را با فروشگاه ساز سپهر ایجاد کرده‌اید، نیازی نیست نگران این مورد باشید. سپهر این فایل را به‌صورت خودکار برای فروشگاه شما ایجاد می‌کند.

چک لیست تحقیق برای پیدا کردن کلمه کلیدی

تحقیق عبارات و کلمات کلیدی شاید مهم‌ترین قطعه از پازل سئو باشد. از این گذشته، اگر ندانید مخاطبان شما در پی چه چیزی هستند، چگونه می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و آن‌ها را به دست مخاطبان (و مشتریان خود) برسانید؟

واضح است که محتوا مهم‌ترین بخش یک وبسایت است. حال شما با انتخاب بهترین عباراتی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند می‌توانید محتوای مورد نیاز آن‌ها را تولید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید. برای پروسه‌ی تحقیق و بررسی کلمات کلیدی شما باید کارهای مختلفی از جمله آنالیز رقبا، پیدا کردن بازار هدف، تهیه‌ی استراتژی سئو و ... را انجام دهید.

1- یک کلمه کلیدی اصلی را به عنوان هدف پیدا کنید.

پیدا کردن کلمه کلیدی برای سئو

هر صفحه یا مقاله در وب سایت شما باید یک کلمه ی کلیدی اصلی به عنوان هدف داشته باشد. برای پیدا کردن کلیدواژه‌ی اصلی و مرتبط برای مقاله و صفحه‌ی وبسایت خود، از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner یا kwfinder می‌توانید استفاده کنید.

مقاله‌ی مرتبط: چطور کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟

2. عبارت‌های طولانی‌تر شامل کلمات کلیدی خود را پیدا کنید.

وقتی شما کلمه کلیدی هدف خود را پیدا کردید، باید آن را بسط بدهید. منظور از بسط دادن، حدس زدن و یافتن عباراتی است که کاربران هنگام جستجوی آن، کلمه‌ی کلیدی مورد نظر شما را در نوار جستجو تایپ می کنند. افراد با استفاده از عبارات مختلفی به جستجوی یک چیز مشترک می‌پردازند و این عبارات بسیار زیاد و متنوع هستند. طبق آمار گوگل در هر ماه، 15٪ از جستجوهای این موتور جستجو کاملاً جدید و قبلاً هرگز جستجو نشده است.

ما در اینجا عباراتی را که به کلمه‌ی کلیدی مورد نظر شما متصل می‌شوند، «دنباله عبارت» می‌نامیم. به همین دلایلی که بیان کردیم، بهینه‌سازی برای تغییرات دنباله‌ی عبارات کلمات کلیدی نیز مهم است.

چگونه عبارات طولانی‌تر یا «دنباله عبارات» را برای کلمات کلیدی خود پیدا کنیم؟

یکی ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن چنین کلمات کلیدی استفاده از پیشنهادات خود گوگل برای کامل کردن عبارت است. بگذارید با یک مثال این موضوع را بررسی کنیم:

فرض کنید شما می خواهید با عبارت «کاشت مو» در نتایج گوگل دید شوید. کلمه‌ی کلیدی خود را در گوگل تایپ کنید و پیشنهادهای دنباله‌ی عبارات مانند این را مشاهده کنید: عبارات دنباله‌دار مثل «کاشت مو در تهران»، «کاشت موی سر» و ... .

کلمات کلیدی دنباله دار

3- درک هدف جستجوی مخاطبان

تاحالا برایتان پیش آمده که چیزی را در گوگل جستجو کنید و در نتایج اولیه‌ای که گوگل برای شما می‌آورد، به نتیجه دلخواه خود نرسید؟ شاید بگویید: هیچ وقت! و یا به ندرت! دلیلش آن است که گوگل در درک هدف جستجو بسیار خوب عمل می کند. درک هدف یعنی آن‌چه کاربر هنگام جستجوی برخی از کلمات در موتور جستجو به دنبال آن است.

کاربران بنا به نیاز و یا خواسته‌ای شروع به جستجو در اینترنت می‌کنند، پس هر کدام هدفی دارند. گوگل مرتبط‌ترین و کاربردی‌ترین نتیجه را بر اساس جستجویی که کاربر انجام داده، در صفحه‌ی اول لیست می‌کند؛ قرار گرفتن در این لیست براساس میزان رضایت کاربران قبلی می‌باشد.

اگر شما هیچ امیدی به رتبه‌بندی برای یک کلمه کلیدی خاص نداشته باشید، باید روی این ویژگی گوگل متمرکز شوید. یعنی باید هدف جستجو را از کلمه کلیدی مورد نظر خود درک کنید. با نگاهی به نتایج رتبه بندی کنونی در صفحه نتایج موتور جستجو می‌توانیم به شما کمک کنیم تا این موضوع را بفهمید. بیایید این کار را برای کلمه‌ی «SEO» انجام دهیم. همان‌طور که می‌بینید، نتایج به‌دست آمده مقالات وبلاگ هستند. هیچ محصول یا تبلیغی وجود ندارد؛ زیرا چیزی نیست که مردم به‌دنبالش بوده‌اند.

صفحه نتایج گوگل برای کلیدواژه seo

4- روی سؤالاتی که مردم از گوگل می‌پرسند، عمیق‌تر شوید!

بیایید دوباره روی گوگل کردن عبارت «SEO» نگاهی داشته باشیم: با این جستجوها می‌توانید از تجزیه و تحلیل هدف جستجو مطلع شوید. این‌که هدف جستجو، تحقیقاتی است که در آن کاربران به دنبال اطلاعات، آموزش‌ها و راهنماها هستند و یا به دنبال تهیه‌ی یک خدمت یا محصول می‌گردند.

اما کاربران چه سؤالات مشخصی دارند؟ و شما چه اطلاعاتی را باید در محتوای خود بگنجانید؟

برای به دست آوردن ایده‌های بیشتر بخش «People Also Ask» را نیز در نتایج جستجو بررسی کنید. این بخش، سؤالات مشابه دیگری که کاربران پرسیده‌اند، نشان می‌دهد:

بخش «دیگران جستجو می‌کنند» در نتایج گوگل

و همین طور بخش «جستجوهای مرتبط» یا همان «Related Searches» در پایین صفحه‌ی نتایج:

بخش جستجوهای مشابه در نتایج گوگل

5- مطمئن شوید که رتبه بندی برای کلمه‌ی کلیدی انتخابی شما قابل دستیابی است.

هیچ چیز بدتر از دنبال کردن یک کلمه کلیدی غیرقابل وصول نیست. البته کلمه‌ی کلیدی که واقعاً غیرقابل دستیابی باشد، وجود ندارد! با این حال، گرفتن و دستیابی به برخی از آن‌ها تقریباً غیرممکن است؛ به ویژه اگر با صفحات و وب‌سایت‌های قدرتمند رقابت می‌کنید.

کلیدواژه را گوگل کنید و صفحه نتایج را خودتان بررسی کنید. مواردی که نشان می‌دهد کلیدواژه‌ی سختی را در نظر گرفته‌اید، عبارتند از:

  • تعداد زیادی از نتایج به دامنه‌های قدرتمند تعلق دارند.
  • صفحات متعدد از یک وب سایت در نتایج برتر
  • حداقل یک رقیب بزرگ در 10 نتیجه‌ی برتر
  • رقبای متوسط متعدد در نتایج برتر

چک لیست سئو در صفحه (On-Page)

سئو در صفحه یا سئوی آن‌پیج عبارت است از بهینه‌سازی محتوا و هم‌چنین کدهای HTML صفحات وب‌سایت. به‌طور کلی تمامی اقداماتی که برای بهبود سئو درون وب‌سایت ما انجام می‌شود، سئو در صفحه نام دارد. بعضی از اقدامات دیگر سئو، مانند لینک‌سازی، در خارج از وب‌سایت انجام شده و به آن‌ها سئو خارج از صفحه (Off-Page) می‌گویند. اقدام بعدی شما در این مراحل، سئو در صفحه است که چک‌لیست آن در زیر گفته شده است:

1- از URL های کوتاه و توصیفی استفاده کنید

صفحات با URL های کوتاه‌تر رتبه‌ی بهتری دارند. این موضوع طبق مطالعه و بررسی در مورد 2 میلیون کلمه کلیدی در سال 2016 گفته شده است.

تاثیر تعداد کاراکتر لینک ها بر بهبود جایگاه گوگل

اما توصیف کامل را برای اینکه آدرس صفحه طولانی شده، فدا نکنید. URLهای شما باید توصیف مناسبی برای آنچه که کاربر هنگام کلیک کردن انتظار دارد، ارائه دهد. مثلاً این نشانی https://sepehrcc.com/article/seo-checklists به شما می‌گوید که از محتوای آن، چک لیست اقدامات سئو را انتظار داشته باشید. مزیت دیگر استفاده از URL های توصیفی این است که کلمه کلیدی مورد نظرتان را در بر بگیرند. این مسئله برای سئوی آن کلمه‌ی کلیدی خاص مفید است.

2- عنوان و توضیحات متقاعد کننده بنویسید.

حتماً پیش آمده که به شما گفته‌اند که کلمه‌ی کلیدی مدنظرتان را هرطور شده در تگ عنوان (Title) و توضیحات متا (Meta Description) اضافه کنید. توضیحات متا همان بخشی است که زیر عنوان اصلی صفحه‌ی شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود و در تصویر زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است:

توضیحات متا در نتایج گوگل

آیا این توصیه برای استفاده از کلمه‌ی کلیدی اشتباه است؟ خیر؛ اما این‌که به هر قیمتی بخواهید کلمه‌ی کلیدی خود را در تمامی نوشته‌های مهم صفحه جای دهید، منطقی نیست. بنابراین بیش از آن که نگران استفاده از کلمه‌ی کلیدی باشید، تلاش کنید عنوان و توضیحاتی خلاصه، مفید و دعوت کننده بنویسید تا کاربر را مجاب کند که روی لینک وب‌سایت شما کلیک کند. حتی طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر صفحاتی که در صفحه اول گوگل رتبه‌ی خوبی دارند، الزاماً کلمه کلیدی را در عنوان عیناً به‌کار نبرده‌اند. در موارد بسیاری، گوگل منظور کاربر را از جستجو می‌فهمد و نتایج مرتبط را پیدا می‌کند. مثلاً در تصویر زیر می‌بینید که در صورت جستجوی «کالاهای پرفروش»، یکی از نتایج اول مربوط به وبلاگ سپهر است که دارای کلمه‌ی کلیدی «پرفروش ترین محصولات اینترنتی» است؛ به این شکل گوگل مفهوم جستجوی کاربر را درک می‌کند.

تفاوت کلیدواژه جستجو شده با کلمه کلیدی نتایج برتر

در مورد توضیحات متن نیز همین موضوع صادق است. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، براساس تحقیقات انجام شده، میزان استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا، تأثیر خاصی بر روی جایگاه در نتایج گوگل نداشته است.

 میزان استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا

3- از یک H1 در صفحه خود استفاده کنید و کلمه کلیدی خود را در آن وارد کنید.

گوگل اخیراً اظهار داشته است که هر تعداد تگ H1 که می‌خواهید می‌توانید در صفحه خود استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که استفاده از فقط یک H1 کافیست. اما در اینجا سوالی پیش می‌آید که آیا باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در آن‌جا وارد کنیم؟ طبق مطالعه انجام شده در مورد دو میلیون کلمه کلیدی، 85 درصد از برترین صفحات اینترنتی، کلمات کلیدی را درون تگ H1 قرار نداده‌اند.

با این حال، دو دلیل مهم برای درج کلمه کلیدی شما درون تگ H1 وجود دارد:

  • استفاده از کلمه کلیدی در این تگ، به کاربر این اطمینان را می‌دهد که نتایج مرتبط و درستی را مشاهده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که مخاطب، قبل از ورود به صفحه شما بداند که با موضوعی که دنبال آن است، برخورد می کند.
  • افراد معمولاً با استفاده از عنوان صفحه، به صفحه شما لینک می‌دهند. گنجاندن کلمه کلیدی در تگ H1، شانس شما برای دریافت لینک با کلمه کلیدی مورد نظرتان را افزایش می دهد.

4- لینک دهی به صفحات مرتبط داخلی و خارجی

لینک دهی به صفحات داخلی و خارجی برای بهبود سئو

صفحات وبی که به منابع دیگر لینک داده‌اند، بالاتر از صفحاتی قرار می‌گیرند که این کار را انجام نداده‌اند. بنابراین نباید از لینک دادن به صفحات دیگر هراس داشته باشید. فقط مطمئن شوید که به مطالب مرتبط و با کیفیت بالا لینک می‌دهید. لینک‌های داخلی هم مهم هستند. هر زمان که چیز جدیدی منتشر کردید، سعی کنید به مطالب قبلی‌تان لینک بدهید.

5. برای تصاویر وب‌سایت، توضیحات جایگزین (Alt Text) مرتبط بنویسید.

70 درصد از صفحات برتر، کلمات کلیدی مورد نظر خود را در برچسب تصاویر قرار نداده‌اند. پس نتیجه می‌گیریم که که توضیحات Alt مهم نیستند؟ نه! به‌خاطر داشته باشید که هدف از این توضیحات، برای این است که اگر تصویر به هر دلیلی به او نمایش داده نشد، اطلاعاتی درباره‌ی آن به خواننده ارائه شود. اهمیت دیگر آن هم این است که بعضی از کاربران ممکن است مجهز به صفحه‌خوان باشند که تمام متون را برای آن‌ها به‌صورت صوتی می‌خواند؛ این ابزار در کاربران کم‌بینا و نابینا بسیار متداول است. صفحه‌خوان‌ها وقتی به تصاویر می‌رسند، نوشته‌ی Alt را می‌خوانند. بنابراین، سعی کنید با نوشتن متن Alt، توصیف قابل قبولی از تصویر ارائه دهید. این موضوع باعث می‌شود که تصویر شما در بین تصاویر گوگل نیز جایگاه مناسب‌تری بیابد.

چک لیست محتوا

تولید محتوا با موضوعاتی که پتانسیل جستجوی بالایی دارند و هم‌چنین انجام موارد اساسی سئو در صفحه بسیار مهم است؛ اما اگر محتوای جذاب ایجاد نکنید، تلاش شما بیهوده خواهد بود. برای تقویت محتوای خود، از نکات زیر استفاده کنید:

1- طوری شروع کنید که مخاطب جذب شود!

اگر طی چند ثانیه‌ی اول نتوانید مخاطب را جذب کنید و او را قانع کنید که قرار است در به او چیزی که می‌خواهد ارائه دهید، سریع‌تر از آن‌چه که فکر می‌کنید، روی دکمه بازگشت کلیک خواهند کرد! این نوع رفتار نتیجه‌ی نارضایتی فوری و برای یک وب سایت چیز بدی است. برای جلو گیری از این اتفاق، تنها کاری که از شما برمی‌آید، شروع با یک مقدمه قانع کننده است.

یک مقدمه‌ی خوب باید سه کار انجام دهد:

  • ارتباط گرفتن با خواننده
  • ایجاد اعتماد
  • نوید یک راه‌حل برای مشکل کاربر

مطلب را طوری شروع کنید که مخاطب جذب شود

پرش و بیرون رفتن از صفحات شما، شاید به‌طور مستقیم در رتبه‌بندی گوگل مؤثر نباشد؛ اما دلایل دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد یک مقدمه‌ی قانع کننده، هنوز برای SEO مهم است:

هیچ کس قبل از این‌که محتوای شما را بخواند، به آن صفحه لینک نمی‌دهد. بنابراین، برای جذب افراد برای لینک‌دهی به سایت شما - که ارتباط زیادی با رتبه‌بندی سایت‌ها دارد-، خواننده ابتدا باید به اندازه کافی با مطلب شما درگیر شود. به همین دلیل است که مقدمه شما مهم‌ترین بخش از صفحه شماست.

2- روی خوانایی مطالب تمرکز کنید.

هیچ کس نمی خواهد یک دیوار بزرگ پر از متن را بخواند. به همین دلیل همیشه باید محتوای خود را با زیرنویس‌ها، تصاویر، نقل‌قول‌ها و ... تزیین کنید. از هر چیزی که خواننده را در صفحه نگه می‌دارد، استفاده کنید.

محتوا با خوانایی بالا

3- از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید

مردم به دنبال خواندن و فهمیدن سریع هستند. از پیچیده نوشتن پرهیز کنید. قاعدتاً همه‌ی مخاطبین شما افرادی با مدارک بالای علمی نیستند. همچنین:

  • از بکار بردن اصطلاحات مخصوص یک صنف خاص یا یک لهجه‌ی خاص دوری کنید.
  • به جای کلمات پیچیده، از کلمات ساده استفاده کنید.
  • توضیحات غیرضروری را حذف کنید.

4- با ارزش‌ترین و کاربردی‌ترین مطالب مربوط به موضوع را ایجاد کنید

اگر محتوایی که تولید می‌کنید، برای کاربر مفید و کاربردی نباشد، گوگل این‌قدر باهوش هست که متوجه این موضوع بشود! پس شما کار بیهوده انجام داده‌اید و محتوای تولید شده هیچ اثر و ارزشی نخواهد داشت. حتی این کار به ضرر شما هم تمام خواهد شد! زیرا کاربر به محض ورود و خواندن چند تیتر یا جمله، از آن خارج می‌شود و گوگل متوجه این موضوع می‌شود و رتبه‌ی وبسایت شما کاهش خواهد یافت.

وقتی شروع به نوشتن میکنید کافیه به مخاطبتان فکر کنید و نیاز نیست برای گوگل بنویسید! گوگل و دیگر موتور های جست و جو به تکنیک های بسیار پیچیده و دقیقی برای بررسی این موضوع مجهز هستند.

چگونه می‌توانید بهترین مطالب را در مورد موضوع مدنظرتان ایجاد کنید؟

پاسخ: ت - ا - م

«تام» مخفف تخصص، اعتبار و مطمئن بودن است. این همان چیزی است که گوگل ادعا می‌کند در دستورالعمل‌های رسمی ارزیابی کیفیت جستجو، در حال بررسی است.

در اینجا نگاهی عمیق‌تر به این سه ویژگی مهم می‌اندازیم:

  • تخصص داشتن خالق محتوا
  • اعتبار خالق محتوا، خود محتوا و وب سایت
  • مطمئن بودن خالق محتوا، خود محتوا و وب سایت

این موارد به مرور و در طولانی مدت برای کاربر و هم‌چنین گوگل اثبات می‌شود. به‌عنوان مثال، وقتی مدت قابل قبولی به تولید محتوای کاربردی، تخصصی و مفید درباره‌ی راه‌های کسب درآمد در اینترنت پرداختید، کاربران و گوگل، به‌مرور نویسندگان، محتواها و در نهایت خود وب‌سایت را به‌عنوان یک منبع قابل اتکا خواهند شناخت؛ در شرایط برابر با رقیب، گوگل آن را بالاتر نشان می‌دهد و زمانی هم که در جایگاه‌های اول نباشد، به‌دلیل اعتماد شکل گرفته از قبل، کاربر به سراغ این لینک می‌رود، تا لینک‌های اول.

چک لیست SEO فنی

معمولاً بعضی مسائل فنی باعث می‌شود یک سایت به رتبه‌ای که شایسته‌ی آن است، نرسد. بیشتر افراد فکر می کنند سئو فنی دلهره‌آور و پیچیده است. خبر خوب این است که کارهای فنی seo خیلی هم سخت نیست و ما به شما آمورش خواهیم داد که چگونه بدون این‌که به کسی نیاز داشته باشید، خودتان موارد فنی سئو وبسایت‌تان را نیز انجام دهید. با این حال، از آن‌جا که این پست هدفش فقط سئو فنی نیست، آنچه در ادامه می‌آید، چند مورد از موضوعات رایج و قابل حل آن است.

1- خطاهای خزیدن را شناسایی و برطرف کنید.

خطاهای خزیدن (Index Error) بدان معنی است که Google در مشاهده محتوا و ایندکس در سایت شما مشکل دارد. اگر خزنده (Crawler)های گوگل نتوانند محتوا را در وبسایت شما مشاهده کنند، آن را رتبه‌بندی نمی کنند. به همین سادگی. به همین دلیل است که باید هر چه سریعتر چنین مواردی را برطرف کنید. خطاهای خزیدن را می توانید در کنسول جستجوی گوگل (Search Consloe Google) در زیر بخش Coverage پیدا کنید.

نمایی از رفع سرچ کنسول در بخش Coverage

2- اطمینان حاصل کنید سایت‌تان در کمترین زمان ممکن بارگیری می‌شود.

سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت در دسکتاپ و موبایل، به ترتیب از سال‌های 2010 و 2018 جزو عوامل مؤثر در رتبه‌بندی صفحات گوگل بوده‌اند. زیرا وقتی شخصی برای مشاهده بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و بلافاصله باز نشود، منتظر نمانده، از آن خارج شده و نتیجه‌ی دیگری را کلیک می کند. این امر نه‌تنها باعث از بین رفتن بازدیدکنندگان می‌شود، بلکه معیارهای مهمی همچون زمان ماندن کاربر در صفحه (Time on Page) را نیز خراب می‌کند. می‌توانید از GTMetrix استفاده کنید تا سرعت بارگیری وب سایت خود را مشاهده کنید. کارهایی که باید برای افزایش سرعت صفحه انجام شود، می‌تواند پیچیده باشد. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، باید سرعت سایت را در حدی حفظ کنید که زمان بارگذاری کامل آن زیر 3 ثانیه باشد.

3- لینک‌های شکسته بیرونی را دوباره ترمیم کنید.

لینک شکسته به آن‌هایی می‌گویند که به صفحات ناموجود پیوند دارند. صفحاتی که به دلایل مختلف دیگر در سایت مقصد وجود ندارند. این لینک‌ها برای تجربه کاربری بد است و تجربه کاربر چیزی است که Google به آن اهمیت زیادی می دهد. به همین دلیل گوگل الگوریتم خود را به گونه‌ای تنظیم کرده تا به دنبال سایت‌هایی دارای با لینک های شکسته یا از بین رفته در طی چند سال گذشته باشد.

ارور 404 در لینک شکسته

به این منظور، در بازه‌های مختلف زمانی، پست‌های وبلاگ و صفحات اصلی وب‌سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید به صفحات ناموجود (دارای خطای 404) منتهی نمی‌شوند. برای راحتی کار، می‌توانید از دو ابزار زیر برای لیست کردن لینک‌های شکسته استفاده کنید:

  • افزونه‌ی «Check My Links» برای گوگل کروم: پس از اضافه کردن این افزونه به مرورگر کروم، در هر صفحه‌ای که می‌خواهید لینک‌هایش را بررسی کنید، قرار بگیرید و روی افزونه کلیک کنید. همان‌طور که می‌دانید افزونه‌ها فقط در مرورگرهای کامپیوتر کار می‌کنند.
  • ابزار «Broken Link Checker» در وب‌سایت Ahref: با وارد کردن آدرس صفحه یا سایت مورد نظر خود در این ابزار، تمامی لینک‌های ناموجود صفحه را به شما نشان می‌دهد.

4- مطمئن شوید که سایت شما از نظر موبایل مناسب است.

با گسترش روز افزون استفاده از موبایل و وبگردی کاربران از طریق آن بیشتر جستجوها در تلفن‌های همراه صورت می گیرد. بنابراین داشتن یک وب سایت واکنش‌گرا یا Responsive از همیشه مهم‌تر شده و هرچه پیش می‌رویم اهمیت آن بیشتر از پیش نمایان خواهد شد.

وبسایت واکنش گرا یا ریسپانسیو

در تکنولوژی Responsive یا طراحی واکنش‌گرا، ابعاد طراحی شده با هر دستگاهی اعم از انواع گوشی‌های تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ، آی‌پد، مانیتور کامپیوتر خانگی و تلویزیون سازگاری دارد و در نتیجه کاربران به راحتی قادر به مشاهده‌ی وبسایت خواهند بود و به دلیل ظاهر نامناسب سایت شما را ترک نمی‌کنند که این خود باعث افزایش بازدید سایت می‌شود.

5- از https استفاده کنید.

پروتکل https

گوگل اعلام کرده https یک عامل برای رتبه‌بندی می‌باشد. اگر هنوز از https استفاده نمی‌کنید، بنابراین وقت آن رسیده که به سراغش بروید. جدای از این‌که این موضوع باعث بهبود جایگاه سایت در نظر گوگل می‌شود، استفاده از پروتکل https باعث حفاظت از داده‌های کاربران می‌گردد؛ مخصوصاً اگر در وب‌سایت خود فرم‌های تماس دارید و از آن مهم‌تر، اگر پسورد یا اطلاعات بانکی از کاربر دریافت می‌کنید. در این مورد خاص هم، فروشگاه‌های ساخته شده با سپهر به‌صورت پیش‌فرض از پروتکل https استفاده می‌کنند و اگر از سپهر استفاده می‌کنید، از این بابت خیال‌تان راحت باشد. در عین حال اگر این مورد برای فروشگاه‌تان هنوز فعال نشده، می‌توانید از طریق ثبت تیکت یا ارسال پیام به پشتیبانی موضوع را با پشتیبانی سپهر در میان بگذارید.

6- محتوای تکراری (کپی) نداشته باشید!

محتوای تکراری وقتی رخ می‌دهد که دو یا چند صفحه بسیار مشابه یا یکسان در وب‌سایت خود داشته باشید. و این باعث ایجاد مشکلاتی میشود زیرا گوگل نمیداند کدام صفحه را باید رتبه بندی کند. این موضوع در کپی کردن از مطالب دیگر در فضای وب نیز وجود دارد. گوگل براساس اعتبار دامنه و زمان درج مطالب، اصالت مطلب اول را متوجه شده و مطلب کپی را فوراً شناسایی می‌کند. اگر هم به هر شکلی از مطالب موجود در اینترنت در محتواهای خود استفاده می‌کنید، آن‌ها را بازنویسی کرده و نگذارید کپی شناخته شود

چک لیست ساخت لینک

لینک سازی در سئو

لینک‌سازی شاید چالش برانگیزترین کار SEO باشد. به این دلیل که همه چیز تحت کنترل شما نیست و غالباً به دیگران متکی هستید. افرادی که به دلیل تلاش‌ها و محتواهای شما، سعی می‌کنند که با وب‌سایت شما ارتباط برقرار کنند. به‌طور کلی لینک‌سازی عبارت از این‌که وب‌سایت‌های دیگر، به صفحه‌ای از وب‌سایت شما لینک بدهند. این موضوع هم باعث دعوت مخاطبان آن‌ها به وب‌سایت شما می‌گردد و هم از دید گوگل باعث افزایش اعتبار وب‌سایت شما می‌شود. در اینجا چند تاکتیک ساخت لینک پیوند وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

1- لینک های رقبا را تکرار کنید.

رقبای شما احتمالا بک‌لینک‌هایی از سایت‌های مختلفی دارند. اگر یک وب سایت به رقیب شما لینک داده، این احتمال وجود دارد که با شما هم بخواهد ارتباط برقرار کند. بنابراین سعی کنید وب‌سایت‌هایی که به رقبای‌تان لینک می‌دهند پیدا کنید. برای این‌کار ابزارهای مختلفی در سطح وب وجود دارد. یکی از آن‌ها ابزار Get Competitors Backlinks است. با وارد کردن آدرس سایت رقبا و در پایین صفحه، آدرس سایت خودتان می‌توانید وب‌سایت‌هایی که به رقبا لینک داده و به شما لینک نداده‌اند، پیدا کنید.

بک لینک های رقبا

2- نظارت و پس گرفتن لینک‌های از دست رفته

لینک‌ها تا همیشه باقی نمی‌مانند. به دلایل مختلف، بک‌لینک‌های شما در وب‌سایت‌های مختلف ممکن است از بین بروند. به همین دلیل سعی کنید یک فایل اکسل شامل بک‌لینک‌های ارزشمندتان داشته باشید و به‌صورت دوره‌ای آن‌ها را سرکشی کنید.

3- از وب‌سایت‌هایی که از شما نام می‌برند، لینک بخواهید!

بعضی اوقات پیش می‌آید که وب‌سایت‌ها بدون لینک دادن به شما، به برند یا نام فروشگاه‌تان اشاره می‌کنند. طبیعتاً اگر بتوانید این اشاره‌های بدون لینک را به خود پیوند دهید، در اعتبار شما بسیار تأثیر خواهد داشت. کافی است به نویسندگان آن مطالب مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید که متن را قابل کلیک کنند. از آن‌جا که آن‌ها با شما آشنا هستند، احتمال زیادی وجود دارد که با کمال میل این تغییر را برای شما ایجاد کنند.

با این حال، این سؤال باقی می‌ماند که چگونه این اشارات را پیدا کنید؟ به‌زودی در وبلاگ سپهر منتظر این مقاله باشید!

4- محتواهای خود را به دست مخاطبان واقعی برسانید!

اگر افراد از وجود محتوای شما اطلاعی نداشته باشند، نمی‌توانند به آن لینک بدهند. به همین دلیل باید تلاش آگاهانه‌ای کنید تا محتوای خود را به دست افراد مناسب برسانید. اما این افراد «مناسب» چه کسانی هستند؟ مخاطب مناسب دو ویژگی دارد:

  • به احتمال زیاد به مطالب شما علاقه‌مند هستند.
  • توان لینک دادن به شما را دارند.

این افراد اغلب با نام «لینک دهنده» شناخته می شوند. لینک‌دهنده به شخصی می‌گویند که با تعداد زیادی از افراد دیگر در ارتباط است. چنین شخصی دارای یک شبکه ارتباطی گسترده است. لینک‌دهنده‌ها مثل یک پویش در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند بر طیفی از مخاطبان تأثیرگذار باشند.

سخن آخر

سئو اصول و قانون‌هایی دارد که همیشه در حال به‌روزرسانی و دائماً در حال تغییر است. پس نمی‌توان این نکات مهم را دائمی قلمداد کرد و در یک چک‌لیست ابدی جای داد. اما این نکته را برای ناامید کردن شما بیان نکردم؛ برعکس اگر به موارد لیست بالا رسیدگی کنید، حتماً در رده‌بندی‌های بالاتر قرار خواهید گرفت. هم‌چنین احتمالاً از سایر رقبا پیشی خواهید گرفت. ولی برای این‌که همیشه بتوانید بالا بمانید، دست از مطالعه برندارید و همیشه با آخرین متدهای به‌روز و الگوریتم‌های جدید گوگل آشنا باشید. ما در وبلاگ سپهر همیشه شما را آپدیت نگه میداریم.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorشهاب الدین برادران
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰