Chat GPT چیست و چه کاربردهایی دارد؟


تا همین چند سال پیش کمتر کسی تصور می‌کرد که امکان بحث و گفت‌وگو با یک ربات وجود داشته باشد و نتایج دریافتی معتبر و قابل استناد باشند. چت جی پی تی اما تصورات را تغییر داد. این مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، توسط Openai عرضه شد و در مدت زمانی کوتاه توانست در میان کاربران به محبوبیت رسیده و اعتبار کسب کند. در حال حاضر افراد زیادی از این ابزار برای تحقیقات، نوشتن مقالات، رفع ابهام و... استفاده می‌کنند. در این مطلب ضمن پاسخ به این سوال که Chat GPT چیست پاسخ دهیم، روش‌های استفاده رایگان از این ابزار را نیز به شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

image

Chat gpt چیست؟ 

چت جی پی تی یا جی بی تی، ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که در اصطلاح به آن چت‌بات گفته می‌شود. این ربات هوشمند قادر به پاسخگویی انواع سوالات است و امکان درک انواع مسائل و مطالب پیچیده در حوزه‌های مختلف مانند ریاضی، برنامه نویسی و... را دارد. 
این ربات توسط شرکت OpenAl و دو نابغه حوزه تکنولوژی ایلان ماسک و سم آلتمن عرضه شد. این ربات، نوعی هوش مصنوعی مولد است و توانایی پردازش زبان طبیعی را دارد. در واقع درک زبان انسانی با استفاده از الگوریتم‌ها برای این ربات قابل انجام بوده و این توانایی را دارد که پاسخ را باز هم به زبان انسانی و به صورت متن ارائه کند. 

عملکرد chat gpt به چه صورت است؟

از زمان عرضه chat gpt و شروع کار رسمی این ربات، همواره یک سوال مهم در مورد آن وجود داشته است و آن سوال نحوه کار و ارائه پاسخ‌ها توسط ربات است. پشتیبانی این ربات توسط زبان برنامه نویسی بزرگ یا LLM انجام می‌شود، در واقع برای اینکه چت جی پی تی قادر به ارائه پاسخ لازم به کاربران باشد، یک دیتا برنامه‌ریزی شده بزرگ در اختیار دارد و از طریق حجم عظیم داده‌ها، پاسخ‌های انسان مانند را به پرسش‌ها ارائه می‌کند. 
image

نسخه LLM با عنوان GPT-3.5 شناخته می‌شود که از دیتایی نسبتا بزرگ برخوردار است اما نسخه ارتقا یافته آن یعنی GPT-3، بیشترین دیتا را در اختیار داشته و با چیزی حدود 175 میلیارد پارامتر در دیتای خود، یکی از بزرگ‌ترین مدل‌های Al تا کنون است. 

چگونه از chatgpt استفاده کنیم؟ 

در ادامه مقاله chat gpt چیست، قصد پاسخ به یکی دیگر از سوالات مهم کاربران یعنی نحوه استفاده از آن را داریم. سازندگان این ربات برای استفاده از آن سایت هوش مصنوعی gpt که سایت رسمی این ابزار است را پیشنهاد داده‌اند. این سایت رایگان بوده و هر چند زبان اصلی آن انگلیسی است اما با دیگر زبان‌ها هم می‌توان از آن استفاده کرد. حتی کاربران ایرانی هم قادر به استفاده از این ابزار به صورت رایگان هستند اما ChatGPT برای ایرانیان محدودیت‌هایی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. روش‌های استفاده از این ابزار عبارتند از: 

استفاده از chat gpt از طریق سایت OpenAI

اولین روش برای استفاده از چت‌بات جی پی تی، مراجعه به سایت openai به نشانی https://openai.com/ است. در این سایت می‌توانید به گفتگو با ربات پرداخته و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنید. این سایت کاملا رایگان است و برای استفاده، تنها باید در آن ثبت‌نام کنید. همان‌طور که گفته شد کاربران ایرانی محدودیت‌هایی برای استفاده از این سایت دارند که مهم‌ترین آن‌ها همین موضوع ثبت‌نام است. 

image

ثبت‌نام در این ابزار با استفاده از شماره موبایل انجام می‌شود و شماره‌های ایرانی در لیست تحریم این سایت قرار دارند، در نتیجه برای ثبت‌نام و اتصال نیاز به شماره مجازی دارید. همچنین اتصال و استفاده از این ربات در ایران نیاز به VPN دارد اما نباید آی‌پی شما را دائما تغییر دهد. جایگزین مناسب این سایت برای ایرانیان https://chatbot.theb.ai است که بدون شماره مجازی هم می‌توان از امکان گفتگوی آن استفاده کرد. 

استفاده از chat gpt از طریق ربات‌های تلگرامی 

در ادامه پاسخ به سوال chat gpt چیست یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از این ابزار یعنی ربات‌های تلگرامی را معرفی می‌کنیم. ربات‌های تلگرامی محدودیت‌های سایت را نداشته و برای استفاده از آن‌ها نیازی به ایجاد حساب کاربری و شماره مجازی نیست. حتی با اکانت‌های تلگرام ایجاد شده با شماره ایرانی هم می‌توانید از این ربات‌ها استفاده کنید. در حال حاضر دو ربات Tel_ChatGptBot@ و JWGPT3_bot@ کاربردی‌ترین ربات‌ها برای استفاده از چت‌بات جی پی تی هستند. هر دوی این ربات‌ها توسط ایرانیان قابل استفاده هستند. 
 

استفاده از chat gpt از طریق اپلیکیشن موبایل 

آیا می‌دانید روش دیگر استفاده chat gpt چیست؟ دیگر روشی که برای استفاده از این ربات وجود دارد، اپلیکیشن موبایل است. دانلود چت جی پی تی برای اندروید و ios امکان‌پذیر بوده و در هر دو سیستم عامل می‌توان از این ابزار استفاده کرد. برای دانلود ChatGPT راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها مراجعه به سایت چت جی پی تی رایگان و اصلی یعنی openai است. 

image

به جز این سایت ابزارهای دانلود نرم‌افزارها مانند گوگل پلی نیز امکان دانلود چت gpt را فراهم کرده‌اند. در مورد اپلیکیشن موبایل هم محدودیت‌های سایت وجود دارد و کاربران ابتدا باید در آن ثبت‌نام کرده و بعد از ایجاد حساب کاربری امکان استفاده از آن را دارند. با این حال، در دسترس بودن اپلیکیشن و وجود نسخه‌ای از سوابق چت و تولید محتوا که به صورت آفلاین هم در دسترس است، مزیت این نسخه محسوب می‌شود. ایرانیان برای استفاده از چت جی پی تی اندروید یا ios هم باید از شماره مجازی و VPN استفاده کنند.

استفاده از chat gpt از طریق سایت‌های دیگر

به جز سایت هوش مصنوعی gpt اصلی یعنی openai، سایت‌های دیگری هم وجود دارند که امکان استفاده از این چت‌بات را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. برخی از این سایت‌ها نسبت به سایت اصلی هم کاربردی‌تر بوده و محدودیت‌های کمتری دارند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به poe chatgpt اشاره کرد. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که تفاوت این سایت با سایت اصلی chatgpt چیست. در پاسخ باید گفت که این سایت امکان ثبت‌نام با ایمیل را نیز برای کاربران خود فراهم کرده، در نتیجه کاربرانی که شماره‌ آن‌ها در لیست تحریم openai قرار دارد هم به راحتی می‌توانند از این سایت استفاده کنند. 
البته برای استفاده از این سایت هم نیاز به فیلتر شکن است که باید ip ثابت داشته باشد. سایت‌های دیگری مانند سایت رسمی مایکروسافت ادج، perplexity و.... نیز برای استفاده از این چت‌بات وجود دارند. البته باید به این نکته دقت کنید که بعضی سایت‌ها مانند perplexity با وجود رایگان بودن، دارای محدودیت پاسخگویی در روز هستند. برای مثال این سایت نهایتا امکان 5 بار استفاده در روز را برای کاربران خود فراهم کرده است.

image

اصلی‌ترین کاربردهای chat gpt چیست؟

در ادامه پاسخ به سوال chat gpt چیست، به یکی از اصلی‌ترین موضوعات در مورد این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی یعنی کاربردهای آن می‌رسیم. این ابزار مخصوص پاسخ و گفتگوی متنی است، در نتیجه برای تولید هر نوع متنی می‌توان از آن استفاده کرد، برای مثال: 
  • تولید محتوای سایت 
  • طراحی انواع سایت مانند طراحی سایت فروشگاهی 
  • برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف مانند پایتون
  • حل مسائل پیچیده در رشته‌های ریاضی، فیزیک و...
  • آموزش و انتقال مطالب علمی 
  • گفتگو و یافتن پاسخ سوالات 
  • و...
با وجود اینکه در کاربردهای این ربات به امکان تولید محتوای سایت اشاره کردیم، اما توصیه می‌شود که این کار را انجام نداده یا محتوای دریافتی توسط آن را مستقیما در سایت منتشر نکنید. با توجه به اینکه یکی از قوانین سئوی سایت توسط گوگل، اعتبار و واقعی بودن محتوا است، استفاده از محتوای ربات‌ها باعث کاهش رتبه سایت و محتوای آن توسط گوگل می‌شود. به جای استفاده از محتوای چت جی پی تی می‌توان از طریق روش‌هایی مانند سئوی داخلی یا سئو تصاویر برای بالا بردن رتبه سایت تلاش کرد. 

مزایا و معایب chat gpt چیست؟

حالا که می‌دانید chat gpt چیست و چه کاربردهایی دارد، نوبت به بررسی مزایا و معایب آن می‌رسد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
image

مزایای chat gpt چیست؟

 آیا می‌دانید مزایای chat gpt چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ از مهم‌ترین مزایای این ربات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
  • امکان برقراری ارتباط به صورت طبیعی، گویی با انسانی در حال مکالمه هستید، اولین مزیت استفاده از این ربات است. 
  • چت جی پی تی، زبان‌های نوشتاری را درک می‌کند. 
  • این ابزار در حل پیچیده‌ترین مسائل کارآمد است. 
  • از این ابزار می‌توان برای جستجوی انواع مطالب استفاده کرد. 

معایب chat gpt چیست؟ 

chat gpt هم مانند هر ابزار دیگری در کنار مزایا، معایبی هم دارد. مهم‌ترین معایبی که می‌توان برای این ربات عنوان کرد، عبارتند از:
  • احتمال رخ دادن اشتباه در اطلاعات ارائه شده
  • امکان تولید محتوای تکراری
  • قطع و وصل سرور مجازی و عدم پاسخگویی به سوالات
  • موضع و جهت‌گیری در پاسخ به بعضی سوالات و...
image

سخن پایانی 

در این مطلب به پاسخ سوال chat gpt چیست پرداختیم و در مورد این ربات، کاربردها و نحوه استفاده از آن به طور مفصل صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد chat gpt ابزاری کاربردی است که در صورت استفاده صحیح از آن، در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد اما نکته مهمی که در مورد کار با این ابزار باید در نظر گرفت، معایبی است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. شما کدام روش استفاده از این ابزار را ترجیح می‌دهید؟ تجربیات خود از کار با chat gpt را با ما در میان بگذارید. 
 
سوال یا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید
نویسنده
authorامیر یوسفی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰