چطور سوپرمارکت اینترنتی راه اندازی کنیم؟

چطور سوپرمارکت اینترنتی راه اندازی کنیم؟
چهارشنبه 4 بهمن 1402

حتماً از رونق فروش آنلاین و راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌های اخیر باخبر هستید. از یک طرف فرهنگ خرید اینترنتی و اعتماد مردم به خرید آنلاین افزایش یافته است و از طرف دیگر با شیوع کرونا استقبال از خرید آنلاین، مخصوصاً از سوپرمارکت های اینترنتی بسیار زیاد شده است. با روندی هم که از واکسیناسیون برمی‌آید، حالا حالاها این شرایط ادامه خواهد داشت و کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید حضوری، کالاهای سوپرمارکتی خود را از طریق اینترنت سفارش دهند.

حتی پس از رفتن کرونا نیز، عادت و فرهنگ خرید آنلاین باقی مانده و بسیاری از افراد، در شرایط معمول هم ترجیح می‌دهند که به صورت آنلاین خرید کنند. در حال حاضر سوپرمارکت‌های آنلاین بسیاری در ایران ایجاد شده‌اند که در سطح کشور و یا شهرستان‌ها در حال فعالیت هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به سرویس سوپرمارکتی دیجیکالا، اکالا، اسنپ مارکت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوثر شهرداری اصفهان و … اشاره کرد.

چند نمونه سوپر مارکت اینترنتی در کشور

برای رفتن به هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید:

چرا راه اندازی سوپر مارکت اینترنتی ایده‌ی خوبی است؟

فرقی ندارد که شما صاحب یک سوپر مارکت کوچک در یک محله باشید یا یک هایپرمارکت زنجیره‌ای؛ در هر دو صورت امکان خرید آنلاین می‌تواند شما را در برابر تعطیلی‌ها و قرنطینه‌های احتمالی ایمن کند. در نتیجه تا دیر نشده و هنوز مشتریان فعلی از شما به‌صورت حضوری خرید می‌کنند، خرید آنلاین را هم فعال کنید و به آن‌ها از طریق بنرها و تراکت‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

سوپرمارکت اینترنتی با هر مقیاسی ممکن است

ایجاد سوپرمارکت آنلاین چه چالش‌هایی دارد؟

به این موضوع هم باید اشاره کرد که راه‌اندازی یک سوپرمارکت اینترنتی به سادگی ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، مثلاً در زمینه‌ی کالاهای دیجیتال نیست و به‌خاطر ماهیت فروشگاه، محصولات و شرایط آن، چالش‌های مخصوص خود را دارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع و تعداد زیاد محصولات

سوپرمارکت‌ها به نسبت دیگر فروشگاه‌ها، تنوع محصولات بالاتری دارند. از یک سوپرمارکت محلی گرفته تا یک هایپرمارکت، محصولات متنوع و بسیارند. وارد کردن تمام این دسته‌بندی‌ها و کالاها در سوپرمارکت اینترنتی می‌تواند دشوار باشد.

  • تغییرات زیاد موجودی کالاها

خرید و مصرف کالاهای سوپرمارکتی معمولاً به‌صورت روزانه و هفتگی اتفاق می‌افتد و موجودی کالاها خیلی سریع تغییر می‌کند. این تغییرات لحظه‌ای ممکن است مشتری یا حتی مدیریت سوپرمارکت را نیز دچار مشکل کند.

  • کالاهای فاسد شدنی و نیاز به ارسال سریع

همان‌طور که مشخص است، بیشتر محصولات سوپرمارکتی مواد غذایی و فاسد شدنی هستند و یک سوپرمارکت اینترنتی باید ساز و کار قابل قبولی برای ارسال سریع محصولات داشته باشد.

  • محدوده‌ی تحت پوشش

به‌دلیل جنس محصولات، تکرار خریدهای هفتگی و ماهانه بالاست و هم‌چنین امکان ارسال محصولات به فواصل طولانی وجود ندارد؛ بنابراین فروش و ارسال محصولات در یک محدوده جغرافیایی مشخص انجام می‌شود و باید کنترل شود که مشتری سوپرمارکت آنلاین در این محدوده باشد.

  • چند شعبه بودن فروشگاه

بسیاری از سوپرمارکت‌های اینترنتی برای دسترسی بهتر و ارسال سریع‌تر محصولات در محدوده تحت پوشش، چند شعبه یا انبار دارند؛ پس این چالش وجود دارد که با توجه به محل سکونت مشتری آنلاین، به‌طور خودکار سفارش خرید و ارسال برای نزدیک‌ترین شعبه ثبت شود.

  • قیمت مصرف کننده و داشتن تخفیف‌های همیشگی

بسیاری از سوپرمارکت‌ها برای رقابت بهتر و جذب مشتری بیشتر، تخفیف‌هایی را بر محصولات خود اعمال می‌کنند و این تخفیف‌ها ممکن است همیشگی باشند. این نیاز وجود دارد که این تخفیف‌ها به‌راحتی قابل تغییر باشند و آخرین قیمت‌های با تخفیف (قیمت مصرف کننده) و قیمت اصلی، هردو در صورت حساب مشتری نمایش داده شوند.

برای چالش‌های سوپرمارکت اینترنتی چه راه حل‌هایی وجود دارد؟

فروشگاه‌ساز سپهر چالش‌های موجود را بررسی کرده و برای حل آن‌ها راهکارهایی دارد:

1- در صورتی که هم‌اکنون به یک نرم‌افزار حسابداری متصل هستید، برای موضوع تنوع و تعداد محصولات، می‌توانید سپهر را به حسابداری فعلی فروشگاه خود وصل کنید. به این شکل تمام کالاها از آن‌جا خوانده می‌شوند.

2- هم‌چنین می‌توانید از محصولات خود یک خروجی اکسل بگیرید و در سپهر، از طریق امکان «ورود از اکسل»، به‌صورت یک‌جا محصولات خود را در سوپرمارکت اینترنتی وارد کنید.

3- از آن‌جایی که کالاهای سوپرمارکتی عمومیت دارند، نیاز نیست از هر محصول عکس بگیرید؛ با سپهر می‌توانید از امکان گرفتن عکس از گوگل استفاده کنید.

4- برای تغییرات زیاد موجودی می‌توانید با اتصال فروشگاه به حسابداری، موجودی را در هر لحظه با فروشگاه فیزیکی هماهنگ کنید.

5- برای ارسال سریع نیز می‌توانید از سامانه‌ی لجستیک سپهر استفاده کنید که کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین مسیر را با توجه به ترافیک و ... مشخص می‌کند.

6- محدوده‌ی تحت پوشش سوپرمارکت خود را نیز می‌توانید در سپهر، روی نقشه مشخص کنید. به این ترتیب صرفاً برای ارسال به این مناطق سفارش ثبت می‌گردد.

7- هایپرمارکت‌های بزرگ می‌توانند از امکان چند شعبگی سپهر استفاده کنند. برای هر منطقه یا شهر، یک سوپر مارکت آنلاین مستقل با مدیریت انبار مستقل داشته باشید. به این شکل، کاربر بر اساس آدرس کاربر، نزدیک‌ترین فروشگاه به او متصل می‌شود.

بر اساس آدرس، در هر منطقه یک فروشگاه

8- در اپلیکیشن سوپر مارکت سپهر، این امکان وجود دارد که قیمت مصرف کننده و قیمت اصلی به صورت جدا نمایش داده شوند و در پایان خرید هم در فاکتور خرید میزان سود مشتری از خرید نمایش داده می شود.

سوپرمارکت آنلاین همیشه تخفیف

علاوه بر این می‌توانید بدون نیاز به اطلاعات فنی و تخصصی سوپرمارکت اینترنتی خود را ایجاد کنید. در ادامه قصد داریم که راهنمای کاملی برای شروع و راه اندازی یک سوپر مارکت اینترنتی ارائه کنیم و به‌صورت گام به گام مراحل مختلف آن را بررسی کنیم. اولین مرحله، اسمی است که می‌خواهید با آن شناخته شوید.

انتخاب نام سوپرمارکت اینترنتی

نام فروشگاه آنلاین شما در حقیقت همان دامنه یا آدرس وب سایت شماست؛ مثل supermarket.ir. نام انتخابی شما ترجیحاً باید کوتاه باشد و راحت تلفظ شود. معنای مرتبط با کسب و کار و جستجوی راحت آن هم مهم است و البته باید دامنه‌ی مورد نظرتان قبلاً توسط کسی ثبت نشده باشد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌ی «انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی» را ببینید. 

ثبت دامنه برای فروشگاه

اگر تا به حال هیچ دامنه‌ای را برای خود ثبت نکرده‌اید، باید بدانید که روال ثبت دامنه سوپرمارکت اینترنتی مانند سایر وب‌سایت‌ها است. بنابراین کافی است با مراجعه به وب سایت شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ، آدرس مدنظرتان را جستجو و ثبت کنید. این آدرس می‌تواند با پسوندهای مختلفی اعم از «ir»، «.com»، «.net.» و ... باشد. یکی از پسوندهای مرتبط به فضای فعالیت سوپرمارکت‌های آنلاین «market.» است و فروشگاه‌های مختلفی مانند اسنپ مارکت و فروشگاه‌های کوثر شهرداری اصفهان، از آن استفاده می‌کنند.

راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی

حالا که نام فروشگاه خود را نیز ثبت کردید، وقت راه اندازی سوپر مارکت آنلاین شما رسیده است. بهترین و بهینه‌ترین راه این است که از یک فروشگاه ساز ابری استفاده کنید. فروشگاه‌ساز به شما کمک می‌کند که سوپرمارکت اینترنتی خود را در چند دقیقه ایجاد کنید؛ بدون آن‌که نیازی به دانستن برنامه‌نویسی یا استخدام یک برنامه‌نویس داشته باشید.

محبوب‌ترین نوع فروشگاه سازهای آنلاین با استفاده از کشیدن عناصر و رها کردن بر روی صفحه، کار می‌کنند؛ درست مانند تصویر زیر. این عناصر می‌توانند نوشته‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، منوها و سایر موارد مورد نیاز شما باشند که به دلخواه خود در صفحات وب‌سایت جای‌گذاری می‌کنید.

همان‌طور که می‌بینید، روش استفاده از فروشگاه‌ساز بسیار ساده است و در کمترین زمان می‌توانید سایت سوپرمارکت را بالا آورده و محصولات خود را وارد کنید.

مراحل ایجاد سوپرمارکت آنلاین با استفاده از فروشگاه ساز

در این نمونه، ایجاد سوپرمارکت اینترنتی در فروشگاه‌ساز سپهر را بررسی می‌کنیم که مراحل آن به ترتیب زیر است:

  • ایجاد یک حساب کاربری: مطابق عکس زیر، تنها وارد کردن همین اطلاعات برای ایجاد فروشگاه کافیست. پس از ورود به پنل کاربری نیز امکان اتصال دامنه‌ی خود را دارید.

ایجاد سوپرمارکت اینترنتی در فروشگاه ساز سپهر

  • انتخاب قالب برای سوپرمارکت اینترنتی: پس از ورود به پنل کاربری از بین قالب‌های مختلف می‌توانید قالب مدنظر خود را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توانید از سپهر بخواهید که برای سوپرمارکت آنلاین شما قالب اختصاصی طراحی کند.

تم های فروشگاه ساز سپهر

  • ویرایش و شخصی‌سازی فروشگاه آنلاین: در ادامه می‌توانید با افزودن و تغییر عناصر موجود، قالب انتخابی را مطابق نیازتان تغییر دهید.
  • وارد کردن محصولات: آخرین مرحله نیز برای راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی شما، وارد کردن محصولات است. با استفاده از پنل کاربری خود، تصویر، توضیحات، قیمت و سایر مشخصات هر محصول را وارد کرده و در فروشگاه در دسترس مشتریان قرار خواهید داد.

افزودن محصول جدید در فروشگاه ساز سپهر

تأمین و ارسال محصولات سوپرمارکت اینترنتی

یکی از بخش‌های مهم در راه‌اندازی هر کسب و کار آنلاین، نحوه‌ی تأمین محصولات و ارسال آن‌ها برای مشتریان است. معمولاً فروش محصولات در سوپرمارکت آنلاین، به دو شیوه انجام می‌شود: مدل انبارداری محصولات و مدل دراپ‌شیپینگ (Drop Shipping).

در مدل اول، شما با ارزیابی بازار و شرایط فروش آتی، محصولات را در انبار نگهداری کرده و به هنگام فروش، برای مشتری ارسال می‌کنید. در این حالت نیاز است به مدت زمان نگهداری محصولات، خواب سرمایه، هزینه‌های نگهداری و انبارداری و ... توجه کنید. هم‌چنین ارسال محصولات نیز بر عهده‌ی شماست و می‌بایست محصولات سوپرمارکتی را در مدت زمان خواسته شده برای مشتری ارسال کنید.

در مدل دوم، یعنی دراپ شیپینگ، تأمین و نگهداری محصولات توسط عمده‌فروش یا تولیدکننده انجام می‌شود و به محض ثبت سفارش، شما محصول را از تأمین کننده «خریداری» می‌کنید و ارسال برای خریدار نیز توسط او انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مدل دراپ شیپینگ، مقاله‌ی روش‌های کسب درآمد از اینترنت را ببینید.

مدل درآمدی سوپرمارکت اینترنتی

جمع‌بندی

اگر صاحب یک سوپرمارکت فیزیکی هستید و می‌خواهید فروش آنلاین هم داشته باشید و یا اینکه در زمینه‌ی کالاهای سوپرمارکتی فعالیت نکرده‌اید اما در حال حاضر به‌دنبال ایجاد یک سوپرمارکت اینترنتی هستید، با در نظر گرفتن نکات این مقاله و فراهم کردن موارد موردنیاز، می‌توانید به کمک سپهر و با استفاده از راهکارهای سوپرمارکتی و کالاهای تندمصرف سوپر مارکت آنلاین خود را راه اندازی کنید.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorمحمدرضا قاری
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰