7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

دامنه چیست (Domain)؟ برای خرید و ثبت دامنه چه نکاتی رعایت کنیم + انواع دامین

دامنه چیست (Domain)؟ برای خرید و ثبت دامنه چه نکاتی رعایت کنیم + انواع دامین
چهارشنبه 9 اسفند 1402

 

دامنه آدرس اینترنتی وب‌سایت شماست، مثلا mywebsite.com یا mywebsite.ir. شما برای اینکه وبسایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید لازم است که در ابتدا یک دامنه به نام برند یا فروشگاه خود ثبت کنید و از این طریق دسترسی به وب‌سایت فروشگاهی خود را ایجاد نمایید. این آدرس توسط یک دولت یا سازمان بین‌المللی ثبت می شود و هزینه‌ی آن به صورت سالیانه توسط آن نهاد ثبت کننده دریافت می شود.

 

در واقع دامنه یک اسم کاربر پسند و قابل حفظ کردن است و به‌جای اینکه کاربرها مجبور باشند ip سایت شما که چیزی شبیه به 125.25.14.23 است را به خاطر بسپارند می‌توانند نام دامنه‌ی شما را یادداشت یا به خاطر بسپارند.

 

چطور یک دامنه ثبت کنم؟

برای ثبت دامنه می‌توانید به سایت‌های اصلی ثبت دامنه مراجعه نمایید یا اگر فروشگاه اینترنتی خود را در فروشگاه ساز سپهر ایجاد کرده اید، از طریق بخش مدیریت، بخش دامنه ها کار ثبت دامنه را به ما بسپارید.

چه نامی ثبت کنم؟

اولین مرحله برای ثبت دامنه، انتخاب یک اسم مناسب است، مثلا اگر شما یک کفش فروشی بنام کفش رضا دارید. می توانید به نام‌هایی شبیه:

  • rezashop.com
  • Rezashop.ir
  • Rezashoes.com
  • و…

انتخاب کنید.

 

آیا می توانم هر دامنه ای خواستم ثبت کنم؟ 

بررسی در دسترس بودن دامنه

شما می توانید هر دامنه ای ثبت کنید اما چند موضوع وجود دارد.

اول اینکه آن دامنه قبلا توسط دیگری ثبت نشده باشد. 

مثلا rezashop.com یک اسم پر کاربرد است و احتمالا هزاران رضا قبل از شما قصد کرده باشند این دامنه را ثبت کنند. در نتیجه اگر کسی قبل از شما آن را ثبت کرده باشد و هزینه های تمدید سالیانه ی آن را پرداخت کند، این دامنه در اختیار او خواهد بود و شخص دیگری امکان ثبت آن را نخواهد داشت.

دوم اینکه اگر دامنه ی شما .ir است باید مواردی که دولت ایران ممنوع کرده را رعایت نمایید. این موارد شامل اسم های غیراخلاقی، نام های نهادهای دولتی و نام اصلی شهر ها و… می شود.

 

دامنه ی .com با .ir چه تفاوتی دارد؟

دات کام اولین پسوند دامنه‌ای در اینترنت است و محبوبترین آن، معمولا مشتریان انتظار دارند که دامنه‌ی شما دات کام باشد. مشکل اینجاست که به خاطر محبوبیت زیاد آن معمولا پیدا کردن یک دامنه‌ی آزاد (یعنی دامنه ای که قبلا کسی آن را ثبت نکرده باشد) سخت است و معمولا هر دامنه‌ای جستجو کنید قبلا کسی آن را ثبت کرده باشد.

دات کام توسط نهاد بین المللی ICANN ثبت می‌شود و برای ثبت لازم است کارت بانکی بین‌المللی و آدرس خارج از کشور داشته باشید. که برای این موضوع شرکت های طراحی وب سایت و همچنین فروشگاه ساز سپهر به جای شما کار ثبت هزینه و آدرس را انجام میدهند و شما هزینه را به شرکت طراحی سایت خود پرداخت میکنید.

.ir  پسوند دامنه‌ی ملی ایران است و توسط دولت ایران (سامانه‌ی ایرنیک) ثبت می شود. 

مثل هر کشور دیگری که دامنه‌های آن کشور با حروف اول اسم آن کشور ثبت می شود. دامنه های .ir هم دامنه ی کشوری ایران به حساب می آید و اگر مشتریان شما ایرانی هستند، میتوانید دامنه‌ی ir ثبت کنید.

همچنین پسوندهای دامنه‌ی  زیاد دیگری هم هست مانند .net, .org. Co. shop و… که می توانید دامنه‌ای از آنها استفاده کنید.

جالب است که اطلاعات و باورهای غلط زیادی در مورد تفاوت این دامنه‌ها هست مثل اینکه مثلا دامنه‌ی ir برای اینترنت ملی است یا دامنه ی کشوری است و در خارج از ایران باز نمی شود. 

یا اینکه دامنه‌های ir برای سایت‌هایی است که سرور آن سرور مجازی است یا سرور اختصاصی ندارد. 

تمام این موارد غلط است و هر دامنه فارغ از اینکه چه پسوندی دارد کارکرد مشابهی دارد و فقط در اسم دامنه متفاوت است.

 

دات کام(.com) ثبت کنم یا دات آی آر(.ir)؟

پسوندهای دامنه

هر دو و حتی هر سه! 

معمولا وقتی یک دامنه ثبت می‌کنید باید چند پسوند دیگر را نیز ثبت کنید. مخصوصا اگر شما یک سایت تجاری یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید. مثلا اگر شما rezashop.com را ثبت کرده باشید بهتر است حداقل  rezashop.ir را نیز ثبت کنید. حتی برای اطمینان بد نیست چند پسوند عمومی دامنه مثل .net و… را نیز ثبت کنید. 

زیرا دامنه ارزان‌ترین ولی مهمترین بخش سایت شماست. 

دامنه هویت سایت شماست و اگر فقط دات کام را ثبت کرده باشید کسی میتواند با هزینه ی کم .ir را ثبت کند و بعدا به شما با هزینه‌ی زیادی بفروشد. این امر اگر سایت شما بعدا معروف شود، و پربازدید شود میتواند خطرات دیگری هم داشته باشد.

مثلا شما سایت rezashop.com را ثبت کرده اید و بعد از یکی دو سال معروف و پربازدید شوید، هکرها یا افرادی که سوء نیت داشته باشند می توانند با ثبت دامنه‌ی rezashop.ir و طراحی یک سایت شبیه سایت شما، از مشتریانی که اشتباهی وارد آن سایت شوند به نام شما کلاهبرداری کنند.

نکته ی دیگر اینکه اگر شما بخواهید برای دامنه‌ی خود روی سرویس های گوگل تبلیغ کنید. مثلا توسط گوگل ادز و … به خاطر تحریم ها نمی توانید تبلیغ برای دامنه ی .ir انجام دهید و لازم است حتما یک دامنه ی بین المللی داشته باشد.

 

آیا می توانم چند دامنه داشته باشم؟

بله، یک سایت میتواند چندین دامنه داشته باشد. همه‌ی دامنه‌ها به سایت اصلی شما منتقل میشود و مشتری هر کدام از آدرس های rezashop.com یا rezashop.ir و … را بزند به سایت شما میرسد.

مراحل ثبت دامنه

چطور دامنه ی .ir ثبت کنم؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد، دامنه ی دات‌آی‌آر توسط دولت ایران و توسط سایت ایرنیک (nic.ir) ثبت میشود. هر ایرانی که قصد ثبت دامنه داشته باشد باید ابتدا به سایت nic.ir مراجعه کرده، احراز هویت کرده و در آن یک نام کاربری ایجاد کند. 

سپس میتوانید از طریق همان سایت یا از طریق بخش مدیریت دامنه ها در بخش مدیریت فروشگاه اینترنتی خود در فروشگاه ساز سپهر درخواست ثبت دامنه کنید.

برای انتخاب نام دامنه چه نکاتی را رعایت کنم؟

نامه دامنه‌ای خوب است که:

  • راحت در ذهن بماند
  •  ساده باشد
  • از نظر املای انگلیسی برای مشتریان مختلف با سطح سواد انگلیسی ضعیف قابل تایپ باشد. 

یعنی مثلا کلماتی که املای سختی دارند را استفاده نکنید.

دامنه ای انتخاب کنید که اگر پشت تلفن آن را به مشتری گفتید به راحتی متوجه شود و نیاز نباشد برای او تک تک حرف ها را بخوانید!

دامنه نباید شامل فاصله، خط فاصله(-)،خط زیر (underline) و دیگر کاراکتر باشد. 

Reza shop.com

Reza-shop.com

Reza_shop.com

reza@shop.com

 

اگر دامنه‌ای که میخواهم ثبت کنم قبلا ثبت شده چکار کنم؟‌

بعضی از دامنه ها اساساً ثبت می‌شوند تا به قیمت بالاتری فروخته شود. در نتیجه اگر روی آن دامنه سایتی وجود ندارد احتمالا صاحب دامنه حاضر باشد آن را به شما بفروشد. 

همچنین ممکن است وقتی زمان اعتبار دامنه تمام شود دیگر توسط صاحب قبلی تمدید نشود و شما بتوانید آن را تمدید کنید.

اما معمولا دو راه بالا خیلی دست یافتنی نیست، در این شرایط می توانید اسم های دیگر یا پسوندهای دیگری انتخاب کنید.

مثلا اگر rezashop.com قبلا ثبت شده است، میتوانید کلمه‌ی دوم دیگری انتخاب کنید مثلا 

Rezashoes.com

Rezacompany.com

Rezagroup.com

Rezafashio.com

Rezaco.com

Reza24.com

,...

همچنین می توانید پسوندهای دیگر را انتخاب کنید مثلا:

Rezashop.ir

Rezashop.net

Rezashop.co

Reza.market

Reza.store

,...

 

هزینه ی ثبت دامنه .com و .ir چقدر است؟

هزینه ی ثبت دامنه‌ی دات کام، در زمان تهیه‌ی این مقاله بین ۹ تا ۱۱ دلار است. و بسته به اینکه شرکت واسط ثبت کننده‌ی دامنه، دامنه‌ها را به صورت عمده یا تکی ثبت کرده باشد متفاوت است. همچنین بسته به نرخ حواله ی اینترنتی ارز که معمولا از نرخ دلار بازار آزاد بیشتر است ممکن است هزینه‌ی دامنه‌ی شما متفاوت باشد.

هزینه‌ی ثبت دامنه دا‌ آی‌آر، توسط سایت nic.ir که نهاد رسمی ثبت کننده ی دامنه های دولت ایران است مشخص میشود و در زمان تهیه‌ی این مقاله در حدود ۴۵ هزار تومان است.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای، اگر در سپهر فروشگاه اینترنتی ساخته‌اید، به بخش مدیریت وارد شوید و در بخش تنظیمات، بخش دامنه ها، قیمت ثبت دامنه را مشاهده نمایید.

در صورتیکه هنوز فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد نکرده‌اید، میتوانید به صورت رایگان با تکمیل فرم ایجاد فروشگاه اینترنتی سایت خود را ایجاد نمایید.

 

چطور اطمینان پیدا کنم که دامنه ی من ثبت شده است؟

برای اینکه متوجه بشوید چه کسی دامنه را ثبت کرده و به اصطلاح استعلام دامنه‌ی سایت را انجام دهید. تا بتوانید متوجه شوید تا چه تاریخی دامنه اعتبار دارد میتوانید از دامنه whois بگیرید. 

هوایز، شناسنامه ی هر دامنه است که نشان می‌دهد ثبت کننده‌ی دامنه چه کسی است، چه زمانی ثبت کرده است و تا چه تاریخی زمان تمدید دامنه است.

سایت‌های زیادی خدمات whois ارائه میکنند که به راحتی می توانید با جستجو در گوگل آنها را پیدا کنید. برای مثال می‌توانید به وب سایت who.is مراجعه کنید و دامنه‌ی مورد نظر خود را وارد نمایید. 

 

بررسی در دسترس بودن دامنه

 

با کلیک روی دکمه‌ی جستجو، سایت اطلاعات مربوط به ثبت این دامنه را به شما نمایش میدهد:

اطلاعات دامنه ثبت شده

 

همانطور که می بینید دامنه در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار ثبت شده است و آخرین بار در سال ۲۰۲۳ برای آن هزینه‌ی تمدید پرداخت شده است و تا ۱۰ - ۹–۲۰۲۴ اعتبار دارد.

 

در ادامه‌ی صفحه اطلاعات ثبت کننده، آدرس و تلفن آورده شده است:

اطلاعات تماس دامنه

 

خرید و فروش دامنه چگونه است؟

خرید دامنه یا فروش آن یک امر رایج در کسب و کارهای اینترنتی است، افرادی هستند که شغلشان پیدا کردن دامنه‌های آزاد همنام با برندها یا کسب و کارها است، آنها این دامنه‌ها را ثبت میکنند به امید آنکه به قیمت چندین برابری به برندها و شرکت‌ها بفروشند.

وب سایت‌های زیادی هم برای پیدا کردن این دامنه‌ها یا برای خرید و فروش دامنه‌ها وجود دارد که می توانید در آنها به جستجوی دامنه ی مربوطه بپردازید.

 

یک نام دامنه برای ساخت ایمیل، یا مفهوم domain در آدرس ایمیل چیست؟

برای داشتن ایمیل سازمانی یا ایمیلی که با پسوند دامنه‌ی شما باشد مثلا info@rezashop.com باید ابتدا دامنه‌ی خود را ثبت کنید و سپس روی آن دامنه سرویس ایمیل راه‌اندازی کنید. 

سرویس ایمیل توسط فروشگاه ساز سپهر و بسته به پلنی که خریداری کرده اید ارائه می شود.

 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorنوید کوهی
کلیدواژهstart
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی
فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا

فروشگاه ساز چیست؟ تفاوت آن با وردپرس + بررسی هزینه، معایب و مزایا

آیا فروشگاه‌سازها دارای امکانات و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به CMS آماده همچون وردپرس، شاپیفای و دیگر موارد دارند؟ هزینه طارحی سایت فروشگاهی با وردپرس بیشتر است یا با فروشگاه‌سازها همچون فروشگاه ساز سپهر
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰