7 راه عملی برای کسب درآمد از اینترنت

7 راه عملی برای کسب درآمد از اینترنت
چهارشنبه 4 بهمن 1402

آخرین به‌روزرسانی: فروردین 1400

از صبح که به اینستاگرام سر می‌زنیم یا بنرهای تبلیغاتی وب‌سایت‌ها را می‌بینیم، یک عالمه راه و وعده برای پیشرفت سریع و فرمول موفقیت به چشم‌مان می‌خورد. کافی‌ست چند مورد را امتحان کرده و نتیجه نگرفته باشیم؛ دیگر هیچ کدام از این وعده‌ها را باور نمی‌کنیم. حقیقت این است که موفقیت، یک فرمول یک خطی یا نکته‌ی پنهانی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از عوامل مانند مداومت، پیگیری، واقع‌بینی و بهبود مستمر است.

راهکار واقع‌بینانه یعنی پیشنهادی که با شرایط متناسب است و خیال‌پردازی نیست؛ وگرنه همه می‌دانند که فروش آنلاین چه مزایا و جذابیت‌هایی دارد.

در این نوشته این اصل را مدنظر قرار می‌دهیم تا پیشنهادها شفاف و شدنی باشند: مجموعه‌ای از راهکارها، چند نمونه و ابزارهای مورد نیاز. بیایید بدون معطلی به سراغ این راه‌های کسب درآمد آنلاین برویم.

- فروش با موتور جستجوی محصولات (ترب و ایمالز)

اگر نام یک محصول خاص را در گوگل جستجو کنید، در نتایج ابتدایی، به غیر از دیجی‌کالا به وب‌سایت‌هایی برمی‌خورید که فروشنده‌ی محصول نیستند، بلکه اطلاعات محصولات هزاران فروشگاه آنلاین را جمع‌آوری کرده و به شما نمایش می‌دهند. به این ترتیب، خریدار با نمونه‌های زیادی از محصول مورد نظرش مواجه می‌شود که هر مدل آن با قیمت‌های مختلف از چندین فروشگاه مختلف جمع‌آوری شده است.

موتور جستجوی محصول ترب

وب‌سایت‌های ترب و ایمالز دو موتور جستجوی کالا در ایران هستند. یک راه بسیار کارآمد کسب درآمد آنلاین، این است که با ایجاد یک فروشگاه آنلاین و همکاری با این وب‌سایت‌ها، محصولات خود را بفروشید و از همان روزهای ابتدایی تأسیس، شانس دیده شدن توسط خریدار واقعی را داشته باشید. وب‌سایت ترب نیز تنها در قبال بازدیدهای انجام شده از محصولات شما، هزینه دریافت می‌کند. برای توضیحات کامل‌تر این‌جا را ببینید: چطور محصولات مان را در سایت ترب بفروشیم؟

خرید از ترب

فروشگاه‌ساز سپهر، امکان متصل کردن فروشگاه آنلاین شما به موتورهای جستجوی ترب و ایمالز را فراهم می‌کند. در حقیقت بدون آن‌که نیاز به دانش برنامه‌نویسی داشته باشید و یا حتی بابت آن کسی را استخدام کنید، فروشگاه خودتان را راه بیاندازید و تا یک ماه به رایگان استفاده کنید.

چطور در وب‌سایت ترب و ایمالز به فروش برسم؟

1- در فروشگاه‌ساز سپهر ثبت نام کنید و فروشگاه بسازید.

2- با چند کلیک، در فروشگاه‌تان محصول وارد کنید.

3- نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) را فعال کنید. (چطور اینماد بگیریم؟)

نحوه اتصال به ترب در پنل فروشگاه ساز سپهر

4- به کمک سپهر به ترب و ایمالز متصل شوید.

(ثبت نام رایگان در سپهر)

در تصویر زیر نیز، یک نمونه کالا در گوگل جستجو شده و ایمالز دو فروشگاه را به خریدار معرفی می‌کند. فروشگاه اول با بیش از 5 هزار محصول و واقع در یوسف‌آباد تهران است و فروشگاه دوم با حدود 200 محصول، در شهر سرپل ذهاب کرمانشاه قرار دارد. این دو فروشگاه توانسته‌اند برای کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کارشان، تنها با داشتن یک فروشگاه آنلاین، به یک میزان دیده شوند.

خرید در ایمالز

- دراپ‌شیپینگ

دراپ‌شیپینگ -که ظاهراً هنوز ترجمه‌ی فارسی رایجی ندارد- برخلاف غریبه بودن عنوانش، ساز و کار ساده و قابل درکی دارد. در این روش، شما به عنوان صاحب یک فروشگاه با یک تأمین کننده‌ی کالا همکاری کرده و بازاریابی و فروش محصولات را انجام می‌دهید. مشتری مبلغ محصول را به شما پرداخت می‌کند و تأمین کننده که محصولات را در اختیار دارد، آن‌ها را برای مشتری بسته‌بندی و ارسال می‌کند. در نهایت مبلغی که از قبل با تأمین کننده توافق کرده‌اید به او می‌پردازید. مابقی متعلق به شماست.

مدل درآمد دراپ شیپینگ

چطور دراپ‌شیپینگ را شروع کنم؟

- برقراری ارتباط با تأمین کننده‌ی محصولات

- ساخت فروشگاه آنلاین در کمترین زمان و با مناسب‌ترین هزینه

- بازاریابی و فروش آنلاین با اینستاگرام و ربات تلگرام

- درآمدزایی از یوتیوب و آپارات

وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی، مانند یوتیوب و آپارات، عمدتاً از طریق تبلیغات بر روی ویدیوهای منتشر شده، کسب درآمد می‌کنند. از آن‌جایی که تولیدکنندگان این ویدیوها نقش اساسی را در این درآمدزایی ایفا می‌کنند، با داشتن چند شرط ابتدایی، این وب‌سایت‌ها بابت هر بازدید موفق از تبلیغات قرار گرفته بر روی ویدیو، مبلغی را به صاحب کانال پرداخت می‌کنند. برای کسب درآمد از یوتیوب، باید محتوای غیرتکراری تولید کرده، بیش از 4 هزار ساعت بازدید در یک سال گذشته و حداقل 1000 دنبال‌کننده داشته باشید.

درآمد از یوتیوب

در مورد آپارات نیز قوانین مشابهی وجود دارد و در صورتی که طبق تعریف این شرکت، «تولید کننده‌ی محتوا» باشید، می‌توانید در طرح کسب درآمد از آپارات شرکت کرده و با تولید محتوای ویدیویی، به کسب درآمد از تبلیغات مشاهده شده از روی ویدیوهای خود بپردازید. ساختن صفر تا صد ویدیوها، داشتن حداقل 200 دنبال کننده و حداقل 3 هزار ساعت بازدید در سه ماه اخیر شرایط شراکت با مجموعه‌ی آپارات است.

درآمد از آپارات

- همکاری در فروش

همکاری در فروش یکی از راه‌های رایج افراد برای‌ کسب درآمد از اینترنت است. افرادی که می‌توانند بر مخاطبان یا اطرافیانشان تأثیر بگذارند و محصولات مورد نیازشان را به آن‌ها معرفی کنند، از این طریق می‌توانند درآمد خوبی به‌دست آورند. روش انجام همکاری در فروش به این شکل است که متقاضی در ابتدا با فروشندگان وارد همکاری شده و دارای حساب کاربری می‌شود. در ادامه، از طریق حساب کاربری، لینک‌های فروش خود را ایجاد کرده و در اختیار خریداران بالقوه‌ی دیگر قرار می‌دهد. تمام کلیک‌ها و خریدهای انجام شده از طریق لینک‌های هر معرف قابل رؤیت و اندازه‌گیری هستند و به ازای هر خرید، مطابق توافق، درصدی از مبلغ به معرف تعلق می‌گیرد.

درآمد از همکاری در فروش

مقایسه همکاری در فروش با دراپ شیپینگ

گرچه دراپ شیپینگ و همکاری در فروش در ظاهر شبیه‌اند؛ اما تفاوت‌های تعیین کننده‌تری دارند. دراپ شیپِر و همکارِ فروش هر دو کاری با انبارداری و ارسال ندارند، مدل‌های درآمدی کم‌ریسکی محسوب می‌شوند، به دلیل داشتن هزینه‌های پایین، امکان کسب حاشیه سود بالا دارند، زمان و هزینه‌ی آغاز به کار در هردو مورد پایین است و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت این دو فرد تبلیغات و بازاریابی است. با این حال، در یک دراپ شیپر در پاسخگویی به مشتریان مسئول است، اما یک همکار فروش هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. هم‌چنین، یک همکار فروش نقشی در قیمت‌گذاری، ارائه‌ی تخفیف و بازی کردن با حاشیه‌ی سود خودش ندارد؛ در حالی که دراپ شیپر تعیین کننده‌ی قیمت فروش است و معمولاً با داشتن اعتبار و پشتیبانی لازم می‌تواند حاشیه سود بالایی داشته باشد. در عین کم‌هزینه بودن هردو، همکاری در فروش رسماً بدون هزینه است؛ اما دراپ شیپر نیاز به برخی زیرساخت‌ها دارد. ضمناً یک همکار فروش باید منتظر پرداخت از سوی صاحب فروشگاه باشد؛ اما دراپ شیپر مستقیماً مرجع پرداخت مشتری است.

در نهایت دراپ شیپینگ با توجه به برخی نیازمندی‌ها، مناسب تیم‌ها و شرکت‌ها به‌نظر می‌رسد، اما همکاری در فروش را یک فرد هم می‌تواند انجام دهد. همه‌ی این ویژگی‌های گفته شده بر روی طرف دوم قرارداد دراپ شیپینگ و همکاری در فروش (که به‌ترتیب تأمین کننده و صاحب فروشگاه نامیده می‌شوند) تأثیرگذار است و از ویژگی‌های مثبت هریک می‌توان برای برای ایجاد همکاری استفاده نمود.

کسب درآمد آنلاین با همکاری در فروش چگونه است؟

به‌عنوان فروشنده، بعد از ایجاد فروشگاه‌تان در فروشگاه‌ساز سپهر، می‌توانید امکان «همکاری در فروش» را فعال کرده تا کاربران بتوانند با معرفی محصولات شما به دیگران، پس از فروش موفق، درصد تعیین شده‌ی پورسانت را دریافت نمایند.

- فروش محصول آنلاین، به‌جای محصول فیزیکی

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که تجربه‌ی ارائه‌ی خدمت به مشتری را دارند، این پیشنهاد مخصوص شماست. ارائه‌ی خدماتی مثل طراحی وب‌سایت، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا، ترجمه و ... طیف قیمتی مشخصی دارند و شما برای انجام این فعالیت‌ها زمان محدودی در شبانه روز دارید. مثلاً شاید بتوانید در هفته چند سفارش را به مشتریان تحویل بدهید. شاید حتی بتوانید با تجربه‌ی کافی و فعالیت فشرده‌تر آن تعداد را دو برابر هم بکنید؛ اما نه بیشتر. نه این‌که از این خدمات پول مناسب در نمی‌آید؛ ولی همیشه سقفی برای میزان فعالیت شما به‌عنوان یک شاغل وجود دارد.

درآمد آنلاین فروش در اینستاگرام، یک عکاس و یک مدرس عکاسی

به نظر شما کدام یک از این افراد تصویر بالا پتانسیل بیشتری برای کسب درآمد دارند؟

حال به این سناریو فکر کنید که بتوانید تمام این تجربه و دانشی را که در اختیار دارید، به متقاضیان یادگیری ارائه کنید. اگر سری به اینستاگرام بزنید، صفحات متعدد آموزش تولید محتوا در اینستاگرام را می‌بینید. بازاری بزرگ با ترفندها و راهکارهای بسیار زیاد، که همگی از طریق شبکه‌های اجتماعی برای محصولات خود بازاریابی می‌کنند. چه محصولاتی؟ دوره‌ها و کتاب‌های آموزشی. به لینک‌های موجود در بایوی این صفحات که سر بزنید، به وب‌سایت‌های فروشگاهی آن‌ها وارد شده و امکان خرید دوره‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و دستورالعمل‌های متنوع را دارید. تمام مراحل تولید، خرید و توزیع، آنلاین انجام می‌شود. برای محصول، تنها یک‌بار مطالعه و کسب تجربه انجام شده و تا زمانی که مشتری باشد، فروش وجود خواهد داشت.

با تخمین سرانگشتی درآمد فروشگاه‌های آنلاین محصولات الکترونیکی، می‌بینید که پیج‌های اینستاگرامی که تنها به تبلیغات می‌پردازند، خیلی هم پردرآمد به‌نظر نمی‌رسند!

یک نمونه‌ی ساده، یک صفحه‌ی کم‌مخاطب آموزش خوشنویسی با خودکار است. خانمی جوان که با حدود چهار هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام، به تولید محتوا و تبلیغ دوره‌ی آموزشی خوشنویسی خود می‌پرداخت. این صفحه، با هدایت خریداران به فروشگاه اینترنتی خود، یک دوره‌ی کامل را به ارزش 500 هزار تومان می‌فروشد. به گفته‌ی مدرس و صاحب صفحه، در ماه گذشته (دی‌ماه 99)، بیش از 16 میلیون تومان درآمد از طریق این صفحه‌ی تازه تأسیس به‌دست آورده است. ینی تنها 32 نفر، کمتر از یک درصد از دنبال‌کنندگان، به خریدار تبدیل شده‌اند.

برای فروش محصول الکترونیکی چه باید بکنم؟

- یک محصول آماده کنید: کتاب الکترونیکی، ویدیوی آموزشی، داستان، طراحی و ...

- بدون معطلی فروشگاه آنلاین خودتان را راه بیاندازید: درگاه‌های بانکی، قالب‌های از پیش آماده شده فروشگاه، اپلیکیشن موبایل اختصاصی، فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی و ... همگی در فروشگاه‌ساز سپهر از پیش آماده شده‌اند و فقط نیاز دارید که محصولات‌تان را وارد کنید، همین!

- ایجاد دوره و کارگاه آموزشی آنلاین

همه‌ی ما توانایی‌ها، علایق و استعدادهایی داریم. می‌توان با تسلط بر این دانسته‌ها، در بسترهای متعدد آنلاین آن‌ها را با سایرین به اشتراک گذاشت و در ازای آن مبلغی را دریافت کرد. مثلاً وب‌سایت‌های زیادی در حوزه‌ی دوره‌های آموزشی با مدرسان همکاری می‌کنند. فرادرس، یکی از وب‌سایت‌های شناخته شده در این حوزه است. مدرسان با تخصص‌های مختلف به تولید دوره‌های آموزشی ویدیویی پرداخته و طی شراکت با این وب‌سایت، آن‌ها را به فروش می‌گذارند. بدیهی است که مبلغی از این فروش متعلق به وب‌سایت است.

حالت دیگری که وجود دارد این است که دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تولید شده را در وب‌سایت خودتان برای فروش بگذارید. در این روش، از طرفی بازاریابی دوره‌ها بر عهده‌ی شما و از سوی دیگر قیمت‌گذاری، ارائه‌ی تخفیف و مالکیت کل محصول متعلق به شما می‌باشد.

یک راهکار ترکیبی می‌تواند این باشد که یک‌سری دوره‌های مقدماتی را با همکاری وب‌سایت‌های آموزشی و کیفیت بالا ایجاد کرده و به جذب مخاطب بپردازید. در ادامه، دوره‌های پیشرفته و مفصل‌تر را در وب‌سایت و فروشگاه شخصی خود برای فروش بگذارید. در این میان، از بسترهای آنلاین مثل اینستاگرام، کانال و ربات تلگرام، برای بازاریابی دوره‌های خود استفاده کنید.

چطور دوره‌ی آموزشی آنلاین تولید کنم؟

درآمد از آموزش آنلاین

در حالتی که می‌خواهید به همکاری با وب‌سایت‌های آموزشی بپردازید، طبیعتاً شرایط و حداقل‌هایی مدنظر آن‌ها را بایستی رعایت کنید؛ مواردی هم‌چون ابزارهای مورد استفاده و کیفیت ظاهری مورد انتظار از دوره. در حالت دوم که فروشگاه خودتان را دارید، با تمرکز جدی بر کیفیت محتوای آموزشی، برای شروع از ابزارهای معمولی ضبط صدا و تصویر، مثل دوربین موبایل و هندزفری مناسب استفاده کنید. در آموزش‌های نرم‌افزاری نیز، ضبط تصویر صفحه‌ی لپ‌تاپ ایده‌آل است.

- بلاگر شدن

وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کسب درآمد آنلاین است. افرادی که علاقمند به جستجو، نوشتن و تولید محتوای تصویری در یک موضوع خاص هستند، پتانسیل ایجاد یک وبلاگ پرمخاطب را دارند. مثلاً با تمرکز بر یک حوزه‌ی موضوعی خاص مثل خودرو، تکنولوژی، کسب و کار، سینما، موسیقی، طنز، سرگرمی و ... می‌توان با برنامه‌ریزی و حرکت آهسته و پیوسته، به نتایج خوبی دست یافت. بسیاری از بلاگرهای معروف که وب‌سایت یا صفحات اینستاگرام دارند، در مراحل ابتدایی کار، مشغول به کار تمام وقت بوده و در زمان‌های آزاد خود به تولید محتوا پرداخته‌اند.

میز یک بلاگر

برای ایجاد یک وبلاگ، باید موضوع فعالیت و جامعه‌ی مخاطب خود را از همان گام اول تعیین کنید. در ادامه، با تولید منظم محتوا و تلاش برای پاسخگویی به سؤالات پرمخاطب در قالب یک بلاگ‌پست، می‌توانید ارزش مطالب خود و جایگاه‌تان در نتایج جستجوی گوگل را بالا ببرید. گرچه در حال حاضر بلاگر شدن تنها به نوشتن وبلاگ محدود نشده و افراد زیادی در اینستاگرام یا تلگرام نیز مشغول هستند. هم‌چنین می‌توانید از سرویس‌های شناخته شده و معتبر داخلی و یا خارجی برای جذب مخاطب و هدایت آن‌ها به صفحات مورد نظرتان استفاده کنید. وب‌سایت «Medium» و «ویرگول» به‌ترتیب نمونه‌های خارجی و داخلی این سرویس‌ها هستند.

سایت ویرگول

روش‌های کسب درآمد بلاگرها

همه چیز به میزان توجه مخاطبان برمی‌گردد. در هر بستری که فعالیت کنید، هرچقدر توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنید، امکان کسب درآمد آنلاین از روش‌های مختلف وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند در ترکیب با راهکارهای بالا انجام شوند. به‌عنوان مثال، همکاری در فروش و انتشار لینک‌های فروش محصول می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند. دیگر نمونه‌ی متداول‌تر، تبلیغات بنری در وبلاگ‌هاست. وبلاگ‌ها می‌توانند به‌عنوان ناشر، با شرکت‌های مختلف داخلی همکاری کرده و تبلیغات آن‌ها را بر صفحات وبلاگ خود نمایش دهند.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorمحمدرضا قاری
کلیدواژهidea
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
طراحی سایت فروش لوازم یدکی و پخش مویرگی قطعات خودرو + اپلیکیشن

طراحی سایت فروش لوازم یدکی و پخش مویرگی قطعات خودرو + اپلیکیشن

ساخت و طراحی سایت لوازم یدکی خودرو به همراه امکان پخش مویرگی به همراه اپلیکیشن PWA. طرحی سایت فروش لوزام یدکی خودرو این امکان را به شما می دهد که در هر کجا از ایران باشید...
✍🏻 میلاد رضایی
پنج ایده فروش در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

پنج ایده فروش در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

فروش در شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها از این بستر جهت ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند.
✍🏻 راسا

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰