چند راهکار ساده برای نوشتن توضیحات محصولی که منجر به فروش شود

چند راهکار ساده برای نوشتن توضیحات محصولی که منجر به فروش شود
چهارشنبه 4 بهمن 1402

تاریخ به روزرسانی: آبان 1402

اگر فروشگاه اینترنتی خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و به دنبال روش هایی برای جلب اعتماد مشتریان نسبت به محصولات خود هستید یا هنوز توضیحات مناسبی برای محصولات خود در فروشگاهتان وارد نکرده اید، این مقاله مناسب شماست. توضیح محصول یکی از فرایندهاییست که استفادد درست از آن، منجر به فروش بیشتر محصولات خواهد شد.

نوشتن توضیحاتی معمولی و پیش پا افتاده برای محصولات، اشتباه رایجی است که گاهی حتی نویسندگان حرفه‌ای هم مرتکب می‌شوند. چرا اشتباه؟ چون توضیح یک محصول، باید محصول شما را بفروشد، نه این‌که تنها توصیف ساده، مختصر و کلیشه‌ای ارائه کند.

 

در این مقاله می‌خوانید:

9 نکته برای نوشتن توضیحات محصولی که می‌فروشید:

توضیحات محصول چیست؟

توضیحات محصول سایت فروشگاهی

توضیحات محصول، به خودی خود یک روش بازاریابی و فروش است که توضیح می‌دهد که یک کالا چیست و چرا ارزش خرید دارد. هدف توضیحات محصول، عرضه‌ی جزئیاتی از ویژگی‌ها و کارایی آن محصول به مشتری است که بفهمد به محصول نیاز دارد و باید محصول را خریداری کند.

در اینجا به 9 راه ساده برای نوشتن توضیحات محصول اشاره می‌کنیم؛ توضیحاتی که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را به خرید ترغیب کند:

 

1- ​در توضیحات محصول روی خریدار مورد نظر تمرکز کنید!

زمانی‌که طیف گسترده‌ای از خریداران را در نظر گرفته‌اید و شروع به نوشتن توضیحات محصول می‌کنید، در نهایت توضیحات هدفمندی برای محصول خود نمی‌نویسید و در نهایت شما هیچ‌یک از مشتریان را توجیه نمی‌کنید.

بهترین توضیحات محصول، مستقیماً روی مشتری هدف تمرکز و او را را توجیه می‌کند؛ به‌گونه‌ای به او اطلاعات می‌دهید که انگار در حال صحبت رو در رو هستید. کلماتی را بکار می‌برید که خریداران شما نیز به‌کار می‌برند.

توضیحات محصول با تمرکز بر نیاز مخاطب

مثال زیر توضیحاتی است که یک فروشگاه اینترنتی خارجی پوشاک و محصولات تفریحی برای نوجوانان، درباره‌ی یک لامپ LED نوشته است:

«می‌دونید چه چیزی در مورد لامپ‌های عادی خیلی بیخوده؟ این‌که فقط 2 تا رنگ دارن: سفید و سفید مایل به زرد که ما رو یاد دندونای یه آدم معتاد میندازه. خب اون لامپ‌ها چه چیز باحالی دارن؟ جواب اینه که هیچ چی! می‌دونید چی باحاله؟ استفاده از لامپ‌های چند رنگ !LED واسه این‌که وقتی دارید دور آتیش داستان زامبی‌ها رو تعریف می‌کنین، یه صورت مریض سبز رنگ از شما نشون بده! آتیش ندارید؟ با LED نارنجی رنگ یکی درست کنید.»

زمانی‌که خواستید توصیف کالای خود را بنویسید، در نظر بگیرید که اگر در فروشگاهتان مشغول فروش این کالا بودید، چطور با مشتری صحبت می‌کردید؟ با تصور اینکه با خریدارتان رو در رو در حال صحبت هستید نوشتن را شروع کنید.

مخاطب هدف شما چه اخلاقی را می‌پسندد؟ چه رفتاری را بهتر درک می‌کند؟ از چه کلماتی استفاده می‌کند؟ آیا با کلمات عامه‌پسند مشکلی ندارد؟ چه سؤالاتی ممکن است بپرسد که شما باید در توضیحات محصول به آن‌ها پاسخ دهید؟

حالا سعی کنید آن لحن مکالمه را در وب‌سایت پیاده کنید. در نهایت شما می‌توانید مکالمه آنلاین مشابهی با مشتری داشته باشید که تداعی کننده گفتگوی رو در رو باشد.

 

2 – در توضیحات محصول با ویژگی‌های غیرمادی هر کالا، نظر خریدار را جلب کنید!

این حقیقت وجود دارد که ما با شرکت خود، محصولات خود و هم‌چنین وب‌سایت خود زندگی می‌کنیم و فروش هر یک از این محصولات ما را هیجان زده می‌کند؛ ولی مشکل اینجاست که خریداران بالقوه‌ی ما اینطور علاقه‌ای به ویژگی‌ها و جنبه‌ی معنوی محصولات ندارند. مشتریان می‌خواهند بدانند این محصول چه کارایی برای آن‌ها دارد و کدام نیاز آن‌ها را رفع می‌کند. به همین دلیل شما باید ویژگی‌های هر محصول را برای آن‌ها دقیقاً مشخص کنید.

مثلاً، برای توضیحات یک ژل شستشوی دست، شما باید توضیح دهید که با خرید این محصول تنها دست شما تمیز و لطیف نمی‌شود؛ بلکه حس و حال خوبی با استفاده از این محصول به‌دست می‌آورید.

که می‌توان به شکل زیر نوشت:

  • گاهی شاید رایحه‌ی بهاری یک شوینده‌ی دست، تمام چیزی باشد که نیاز داریم تا حال و هوای تعطیلات نوروزی به جریان بیفتد. این محصول در پکیجی از رایحه‌های شاد به خانه‌های شما می‌آید. ژل شستشوی دست ما که از ترکیبات طبیعی تشکیل شده است دستان شما را تمیز و لطیف می‌کند، مطمئناً وجود این رایحه‌ها در تعطیلات نوروز، بهترین زمان سال را برای شما رقم خواهد زد.

 

این نوع نوشتن بیان می‌کند که ویژگی این شوینده فقط تمیز و لطیف کردن دست نیست؛ بلکه این شوینده حس و حال بهتری به تعطیلات شما می‌دهد که سبب می‌شود اوقاتی شادتر و در نتیجه لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

حالا ویژگی‌های هر یک از محصولات را در نظر بگیرید که چقدر این محصول سودبخش است و مشتری را خوشحال‌تر و سالم‌تر می‌کند، چه مشکلاتی را بدون زحمت برای مشتری شما حل می‌کند و در نهایت چگونه تجربه‌ی خوبی را برای آن‌ها رقم می‌زند؟

به خاطر داشته باشید که صرفاً کالا نفروشید؛ بلکه تجربه‌ی مرتبط با محصول خود را عرضه کنید.

 

3 – اجازه ندهید جمله‌ی «بله، البته که همه اینو می‌گن» از ذهن خریدار عبور کند!

معمولاً زمانی که در انتخاب کلمات به بن‌بست می‌خوریم و نمی‌دانیم چه چیزی به توضیحات محصول اضافه کنیم، تعاریفی کلیشه‌ای، مانند «محصولی با بهترین کیفیت» را به کار می‌بریم.

جواب مخاطب به این تعریف، عبارت «همه همینو میگن» است. به محض این‌که خریدار بالقوه‌ی شما این عبارت را می‌خواند با خود می‌گوید «کی می‌گه ماست من ترشه؟». تا حالا شنیده‌اید که کسی برای توصیف کیفیت محصول خود از کلمات «متوسط»، «نه خیلی خوب» و یا عجیب‌تر از آن، «بد» استفاده کند؟

مسلماً با این جملات، خریداران کمتری را می‌توانید مجاب کنید. برای جلوگیری از این واکنش منفی، سعی کنید تا جایی که ممکن است، خاص باشید. مثلاً برای توصیف کیفیت یک جفت کفش، به جای استفاده از کلمه «عالی»، به توصیف جزئیات تخصصی این نوع کفش و فواید آن بپردازید.

به مثال زیر که برای توضیحات یک جفت کفش، از عکس استفاده کرده، توجه کنید:

توضیحات صفحه محصول برای یک نوع کفش

  • این مدل کفش، از سبکی قایقی و کلاسیک، در طراحی مدل زنانه الهام گرفته است.
  • کاملاً ساخت دست برای راحتی در دراز مدت
  • رویه‌ی چرم ضد آب و ضد لک برای استفاده مداوم
  • دوردوزی کامل با روزنه‌های ضد آب برای یک پوشش مطمئن
  • قالب‌بندی به شکل بالشت در مرکز کفی کفش، جهت راحتی کف پا در یک روز کامل
  • حالت موجی لاستیک کف خارجی برای مقابله با گرما و رطوبت

هیچ‌کدام از نکاتی که در بالا ذکر شده مستقیماً به کیفیت محصول اشاره نکرده‌اند؛ ولی هر نکته درکی از کیفیت محصول به شما می‌دهد. هم‌چنین توجه داشته باشید که هر نکته از توضیحات محصول، برای مشخص کردن ویژگی و مزیت محصول از یک الگوی ساده پیروی می‌کند.

کاملا ساخت دست (ویژگی) / برای راحتی در دراز مدت (مزیت)

حاصل درج جزئیات محصول، ایجاد اعتبار و در نتیجه قابل قبول بودن خرید محصول است. پس این جزییات هستند که منجر به فروش می‌شوند. در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید بیش از حد جزئیات به توضیحات محصول خود اضافه کنید، پس منحصر به فرد باشید.

 

4 – مخاطب را توجیه کنید که «... ترین» محصول را استفاده کند!

ممکن است استفاده از «ترین»ها صادقانه به نظر نرسد؛ اما این تصور تا زمانی پا برجاست که شما ثابت کنید که چرا محصول شما «بهترین»، «ساده‌ترین» و یا «پیشرفته‌ترین» است.

در مثال زیر می‌بینید که وب‌سایت آمازون چطور توجیه می‌کند که Kindle Paperwhite پیشرفته‌ترین کتاب‌خوان الکترونیکی در دنیا است.

  • پیشرفته‌ترین کتاب خوان الکترونیکی، بالاترین وضوح تصویر، صفحه لمسی با بیشترین کنتراست، نور مخصوص مطالعه و باتری با عمر 8 هفته؛
  • نور داخلی که به طور انحصاری برای این کتاب خوان ساخته شده همواره صفحه را روشن می‌سازد تا تجربه‌ی مطالعه بی‌نقصی را در تمام شرایط نوری فراهم کند؛
  • دارای 62% پیکسلِ بیشتر برای وضوح بالاتر؛
  • دارای 25% کنتراست بیشتر برای متن‌های تیره و کمرنگ شده؛
  • نمایش متن‌هایی شفاف و واضح و عکس‌هایی بدون بازتاب نور؛ حتی زیر نور خورشید

هنگامی که در نوشتن توضیحات از کلمه‌ی «انحصاری» یا «مخصوص» استفاده می‌کنیم، خواننده دقیقاً درک می‌کند که این یک کالای خاص است. آمازون با ارائه‌ی چندین آمار درصدی، نشان داده است که چرا Paperwhite کنتراست بهتر و رزولوشن بالاتری دارد و چقدر می‌تواند مفید باشد.

اگر محصول شما واقعا بهترین است، پس دلیل خاصی برای اثبات آن ارائه کنید. در غیر این صورت باید توضیحات را کپی کنید و به خریدار بگویید کالای شما بهترین کالایی است که تا به حال استفاده کرده است!

 

5 –تخیلات مشتری بالقوه را فعال کنید!

تحقیقات علمی ثابت کرده است که اگر افراد کالایی را در دست بگیرند و در واقع کالا را لمس کنند، تمایل بیشتری برای داشتن آن کالا و در نهایت خرید آن دارند.

درگیر کردن تخیلات مخاطب با توضیحات محصول

توجه داشته باشید که شما یک فروشگاه آنلاین را مدیریت می‌کنید؛ پس بازدیدکنندگان سایت قادر به لمس کالا نیستند. تصاویر بزرگ و ویدیو‌های شفاف می‌توانند کمک کننده باشند ولی ترفند دیگری هم برای افزایش اشتیاق خرید وجود دارد؛ روشی که بسیاری از فروشندگان اینترنتی به کار می‌برند: اجازه دهید خواننده حس و حال داشتنِ آن محصول را تصور کند؛ این که این داشتن آن محصول چطور می‌تواند باشد.

در مثال زیر می‌بینید که فروشگاه فرضیِ سپهر، چطور تخیلات شما را با توصیف یک دستگاه گریل چندکاره فعال می‌کند:

«اینجا یه وسیله داریم که استاد همه‌ی کباب‌زن‌هاست و چیزی نیست به جز دستگاه گریل سپهر. حتماً یادتونه که در پیک‌نیک‌ها به پدر و مادرهامون که در حال درست کردن کباب بودن، نگاه می‌کردیم و اون‌ها فقط از ما انتظار داشتن که در تهیه سالاد کمک کنیم؛ چون کباب زدن واقعاً کار سختی بود! حالا که نوبت ماست، تکنولوژی به ما لبخند زده و به کمک این دستگاه می‌تونیم مثل حرفه‌ای‌ها کباب درست کنیم.»

برای تمرین این تکنیک نویسندگی، با کلمه «تصور کنید» و یا «فرض کنید» شروع کنید و جمله یا پاراگرافتان را با توضیح این که خواننده در زمان استفاده از محصول دقیقاً چه حسی دارد، به پایان برسانید.

 

6 – با نوشتن داستان‌های کوتاه، معرفی محصول را آسان‌تر کنید!

روایت داستان‌های کوتاه در توضیحات محصول، از تکنیک‌های متقاعد کننده است که معمولاً می‌تواند مؤثر باشد. فراموش کنید که قرار بوده محصولی را بفروشید و تنها به نوشتن تاریخچه‌ای از آن بسنده کنید.

احتمالاً شما هم داستان تولید شلوار‌های جین و برند «لی» را شنیده‌اید. وقتی می‌خواهید درباره محصولتان روایتی را بیان کنید، از خودتان بپرسید:

  • این محصول تولید کجاست؟
  • برای ساخت این محصول از چه چیزی الهام گرفته‌اند؟
  • برای توسعه‌ی این محصول چه موانعی را باید پشت سر می‌گذاشتند؟
  • آزمایش محصول به چه صورت بوده است؟

معرفی کامل محصول 

 

7 – از کلمات حسی استفاده کنید تا خواننده را اغوا کنید!

مدت زمان زیادیست که رستوران‌ها بر این باورند که کلمات حسی فروش را بالا می‌برد و از این روش استفاده می‌کنند؛ زیرا این کلمات قدرت پردازش ذهن را بیشتر درگیر می‌کند.

در اینجا نمونه‌ای از توضیحات محصول یک تولید کننده شکلات برای خط تولید شکلات تلخ را می‌بینیم:

در نظر داشته باشید صفت‌های حسی استفاده شده، فقط به طعم شکلات اشاره نکرده؛ بلکه صدا (ترد بودن) و حالت (نرم بودن) هم در نظر گرفته است.

صفت‌های معمولی اغلب به جملات شما معنای ویژه‌ای نمی‌دهند و بهتر است حذف شوند، ولی صفات حسی کلمات تأثیرگذاری هستند. زیرا باعث می‌شوند که خواننده تجربه‌ی شما از استفاده‌ی آن محصول را به خوبی درک کند. خواننده را با توضیحات واضح ترغیب کنید. به کلماتی مانند مخملی، نرم، ترد، براق و ... فکر کنید. 

 

8 – کیفیت محصولتان را با نظر کاربران به اثبات برسانید!

وقتی بازدیدکنندگان وب‌سایت مطمئن نیستند که چه کالایی را سفارش دهند، به پیشنهادهای ویژه‌ی وب‌سایت و نظرات کاربران توجه می‌کنند و اغلب به خرید محصولی که بیشترین تعداد نظرات مثبت را دارد، تمایل دارند.

به‌علاوه، کاربران دارای عکس پروفایل؛ به‌خودی خود به فروشگاه اعتبار می‌بخشند، فروشگاه آنلاین را جدی‌تر نشان می‌دهد و تشویق می‌کند که مشتریان تماس بگیرند و پاسخ سوالات و درخواست‌هایشان را دریافت کنند.

نمایش نظرات مثبت می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد و آن محصول را به عنوان یک محصول محبوب معرفی کند و اکثر افراد نیز به خرید کالاهای مورد قبول تمایل دارند. پس کالاهای محبوب را در وب‌سایت مشخص کنید.

 

9 – توضیحات محصول را جذاب‌تر کنید!

آیا طراحی وب‌سایت‌تان بازدیدکنندگان را ترغیب به خواندن توضیحات محصولات می‌کند؟

اینجا نمونه‌ای از یک طراحی زیبا و خوانا را می‌بینید:

طراحی زیبا و خوانا برای صفحه محصول

طراحی زیبا و واضح برای توضیحات سبب خوانایی بیشتر و در نتیجه جذب مشتریان بالقوه می‌شود.

در اینجا به قسمت‌هایی که باید هنگام طراحی روی آن تمرکز داشته باشید، اشاره شده است:

  • ویژگی‌های محصول را به‌صورت موردی با عناوین و تیترها مطرح کنید؛
  • از میانبر‌های واضح با کاربری آسان استفاده کنید (توضیحات بیشتر، محصولات مرتبط و ...)؛
  • صفحه باید شامل قسمت‌های خالی نیز باشد؛
  • برای افزایش خوانایی، اندازه فونت را تا حدی بزرگ در نظر بگیرید؛
  • در بخش‌های مختلف توضیحات، از دو یا سه رنگ استفاده کنید تا جلب توجه بیشتری داشته باشد؛
  • عکس محصول را واضح و گویا انتخاب کنید و ترجیحاً چند عکس مختلف برای آن بارگذاری نمایید؛
  • موجود بودن کالا را با یک علامت واضح (مثلاً ✅) مشخص کنید؛
  • دعوت به اقدام (Call to Action) منحصر به فرد و یکتا داشته باشید. در صفحه‌ی محصول، مهم‌ترین دکمه‌ی فروشگاه، افزودن به سبد خرید است؛ مخاطب را با دکمه‌ها و لینک‌های متفرقه، به سمت صفحات کم‌اهمیت‌تر منحرف نکنید!
  • توضیحات محصول را بیش از حد طولانی نکنید؛ بهینه و باکیفیت بنویسید.

 

نحوه‌ی نوشتن توضیحات محصول متقاعد کننده

هر چه که در مورد محصول می‌دانید و برای مشتری شما مهم است، به اشتراک بگذارید. تاریخچه‌ای بیان کنید و حتی به کوچکترین جزئیات مفید هم اشاره کنید. سعی کنید خسته کننده نباشید؛ بلکه بازدیدکنندگان وب‌سایت از توصیفات جذاب شما لذت ببرند. و مهم‌تر از همه این‌که با شور و شوق بنویسید، زیرا اشتیاق و هیجان شما به محصولتان، می‌تواند به خواننده نیز منتقل شود.

 

 

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorشیدا ویلانی
کلیدواژهlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

سفارش طراحی لوگوی ارزان با بهترین قیمت با بیش 200+ نمونه

طراحی لوگوی ارزان شعار اصلی برخی از شرکت‌های طراحی است که صاحبان مجموعه‌های نوپا را برای ثبت سفارش طراحی به تکاپو وا می‌دارد. با توجه به رقابت بالایی که بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، تبلیغات و لوگوی مناسب تأثیر مهمی بر وجهه یک برند دارد. لوگوی یک مجموعه باید هویت شرکت موردنظر را به بهترین شیوه ممکن به مشتریان معرفی نماید. به همین دلیل انتخاب و طراحی لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و باید با وسواس زیادی انجام گیرد.
✍🏻 نوید کوهی
ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت کیست؟ مدیریت سایت، حقوق و وظایف برای مدیران و کارجویان

ادمین سایت یا مدیر وبسایت یک موقعیت شغلی بسیار پر مخاطب و فنی است که نیاز به آگهی کامل در حوزه مدیریت سایت دارد و ادمین سایت می تواند وظایف متفاوت و متعددی را ...
✍🏻 میلاد رضایی
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰