7 تخفیف شگفت انگیز
مشاهده

چگونه تبلیغات مرتبط بر فروش تاثیر می‌گذارد؟

چگونه تبلیغات مرتبط بر فروش تاثیر می‌گذارد؟
چهارشنبه 4 بهمن 1402

"روغن فرد اعلا موجود است." چسباندن چنین آگهی پشت شیشه یک فروشگاه، شاید کمترین میزان تبلیغی باشد که یک کسب و کار بتواند برای افزایش فروش محصولات خود انجام دهد. از ابتدای بشریت تمامی کسب و کارها برای فروش محصولات و افزایش تعداد مشتریان خود تبلیغات انجام می‌داده‌اند و تاثیرات مثبت آن را در رونق کسب و کار خود دیده‌اند.
البته همیشه هم آگهی‌ها آن نتیجه مفید و قابل انتظار را به دنبال ندارند و حتی ممکن است تاثیر منفی نیز روی یک صنعت بگذارند. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، حتما یکی از دغدغه‌هایتان چگونگی انجام تبلیغات است. پس پیشنهاد میکنم در ادامه این مطلب با من همراه باشید تا از سیر تا پیاز انجام تبلیغات را با هم بررسی کنیم.

تبلیغات را از کجا شروع کنیم؟

انجام تبلیغات هم مانند هر کار دیگری راه و روش مخصوص به خود را دارد و نمی‌تواند بدون فکر و برنامه ریزی انجام شود. پس بهتر است اول از همه با مراحل پیش تولید تبلیغات به خوبی آشنا شویم.

شناخت مخاطبان

شاید جمله معروف یکی از بزرگترین صاحبان کارخانه خودروسازی دنیا را درباره تبلیغ نکردن اتومبیل‌های کارخانه‌‌اش در تلویزیون شنیده باشید که گفته بود: "کسانی که می‌توانند محصولات من را بخرند، وقتی برای تماشای تلویزیون ندارند." این جمله علاوه بر اینکه یک جمله انگیزشی یه حساب می‌آید، مثال خوبی برای شناخت مخاطبان نیز می‌تواند باشد.
در یک بیزینس، هر کاری که در ارتباط با مشتری باشد، در قدم اول به شناخت کامل او نیاز دارد. اگر شما بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، می‌توانید بهترین کانال تبلیغاتی بیزینس خود را بیابید. مثلا اگر مخاطبین شما افراد میانسالی هستند که بیشتر اوقات فراغت خود را صرف دیدن تلویزیون یا خواندن روزنامه می‌کنند، بهتر است از این رسانه‌ها برای تبلیغات و معرفی محصولات خود استفاده کنید.
نقاط قوت خود را به مشتری نشان دهید
بعد از اینکه رسانه‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کردید، باید آن را پیاده سازی کنید. یکی از دلایلی که ممکن است مشتریان، شما را به رقیبتان ترجیح دهند، نقاط قوت و مثبت شما است. سعی کنید در تبلیغات خود این نکته را به صورت واضح به همه نشان دهید ولی یادتان باشد که نباید حریف خود را تخریب کنید. همچنین با در نظر گرفتن رقبا و نحوه کارشان، می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید.

کسب و کار خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید

همیشه تصویرها ماندگاری بیشتری در ذهن انسان دارند و به همین دلیل است که اکثر تبلیغات به صورت عکس یا ویدیو طراحی می‌شوند. هرچه از تصاویر جذاب‌تر و خلاقیت بیشتری در آگهی‌های خود استفاده کنید، تاثیر بهتری روی مخاطب خواهید گذاشت. شاید یکی از دلایلی که تبلیغات تلویزیونی این روزها طرفداران زیادی ندارد، یکنواختی آن‌ها است. پس شما با به روز بودن می‌توانید در دل مشتری جای بهتری پیدا کنید. به این ترتیب اگر او زمانی به محصولات شما نیاز پیدا کند، حتما به شما فکر می‌کند.
به طور مثال اگر یادتان باشد چندی پیش یکی از شرکت‌های الکترونیکی بزرگ و معتبر که برای جام جهانی فوتبال تبلیغی انجام داده بود، واکنش‌های بسیار بدی درباره تبعیض جنسیتی در محتوای خود دریافت کرد. این واکنش‌ها تا جایی ادامه داشت که زیر پست اینستاگرام آن شرکت پر از کامنت‌های اعتراضی مردم شده بود. چنین تبلیغی مسلما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود اما به صورت منفی!

نیاز مشتری را شناسایی کنید

اگر شما بتوانید نیاز مشتری خود را شناسایی کنید و محصولات و خدماتی مطابق با آن‌ها ارائه دهید، حتما برای آن‌ها ارزشمندتر می‌شوید. بهتر است با برگزاری نظر سنجی‌ها و ایجاد یک ارتباط قوی با مشتریان خود، نیازهای مهم آن‌ها را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.
از مسائل روز برای ساخت تبلیغات استفاده کنید
سعی کنید اخبار و مسائل روز را دنبال کنید و با استفاده از آن‌‌ها، یک تبلیغ برای کسب و کار خود خلق کنید. هرچه خلاقیت اعضای تیم شما برای طراحی تبلیغات با مسائل و ترندهای روز بیشتر باشد، مشتریان بیشتری از آن بازدید می‌کنند و به استفاده از محصولات و خدمات شما جذب می‌شوند.

تبلیغات خود را آزمایش کنید

یکی از کارهایی که می‌توانید پیش از رسانه‌ای کردن تبلیغات خود انجام دهید، ارزیابی کردن آن تبلیغ روی گروه کوچکی از مخاطبان است. شما می‌توانید از این گروه کوچک نظرسنجی کنید و در صورتی که نتیجه خوبی داشت آن را به صورت عمومی پخش کنید.

هدف کسب و کارها از تبلیغات چیست؟

کسب و کارها دلایل مختلفی برای انجام تبلیغات دارند که تنها یکی از آن‌ها جذب مشتری و افزایش فروش است. برخی برای معرفی محصولات جدید خود کمپین‌‌های بزرگ تبلیغاتی راه اندازی می‌کنند یا حتی از اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند. برگزاری این کمپین‌ها بسته به بزرگ یا کوچک بودن کسب و کار شما و میزان مهم بودن محصولتان، می‌توانند متفاوت انجام شوند ولی سعی کنید همیشه مطابق با بودجه‌تان برای این کار برنامه‌ریزی کنید.
تازگی بعضی از کمپانی‌ها با مطرح کردن مسائل روز و مورد توجه مردم تبلیغات نوینی انجام می‌دهند که شاید به ظاهر هیچ منفعتی ندارد ولی باعث محبوبیت برندشان می‌شود. برای مثال چندی پیش کمپانی بزرگ سامسونگ با تعدادی از بلاگرهای فعال در اینستاگرام، اقدام به ساخت کلیپی در جهت فرهنگ سازی برای مصرف کمتر پلاستیک کرد. با اینکه سامسونگ برند تازه واردی نیست و احتیاجی به شناساندن خود به مردم ندارد ولی ارائه چنین تبلیغی می‌تواند مردم را با حسن نیت آن‌ها به خوبی آشنا کند.

راه های انجام تبلیغات

کانال‌های بسیار زیادی برای انجام تبلیغات وجود دارند ولی همانطور که گفتیم، در ابتدا نیاز است شما رسانه‌های مناسب خود را پیدا کنید. اینجا ما تعدادی از این رسانه‌ها ار معرفی می‌کنیم.

بیلبوردها

بیلبوردهای سطح شهر و جاده‌ها می‌توانند در حافظه مخاطب تاثیر بسیار مثبتی داشته باشند. معمولا روی بیلبوردها شعاری کوچک یا جمله‌‌‌ای جالب درباره آن کسب و کار نوشته می‌شود. این جمله باید بار معنایی خوبی نیز داشته باشد تا تاثیر مورد نیاز را روی مخاطب بگذارد.

تلویزیون

تبلیغات تلویزیونی هزینه زیادی دارند و اگر به عنوان آگهی میان برنامه‌های پرطرفدار نشان داده شوند، حتما قیمت بیشتری دارند. بنابراین اگر تلویزیون رسانه مناسبی برای پخش تبلیغات شما است، حتما هزینه‌های آن را نسبت به بودجه کلی کسب و کار خود در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی بیشتر مناسب کسب و کارهای اینترنتی است و در واقع مقاله‌ای است که روی یک وب سایت معتبر منتشر می‌شود. هزینه این رپورتاژها بسته به معتبر بودن وب سایت میزبان می‌تواند متغیر باشد.

تبلیغات اسپانسری

حتما ویدیوهای سرگرم کننده و تبلیغاتی زیادی را در شبکه های اجتماعی دیده‌اید که نام یک کسب و کار به عنوان اسپانسر آن کلیپ گفته می‌شود. این بدین معنی است که آن کسب و کار تمامی هزینه‌های مربوط به ساخت کلیپ را پرداخت کرده است تا نامش به عنوان اسپانسر در ویدیو گفته شود. همچنین ممکن است یکی دو محصول شرکت اسپانسر نیز در آن کلیپ معرفی شود. البته این نوع از تبلیغ نیز هزینه زیادی دارد و ممکن است بسته به کیفیت و تیم سازنده ویدیو، رنج قیمتی مختلفی داشته باشد.
البته تبلیغات اسپانسری تنها محدود به ساخت ویدیو نیست بلکه بعضی از پادکست‌ها (محتوای صوتی) نیز برای تامین هزینه‌های ساخت خود از اسپانسر استفاده می‌کنند و در بخشی از پادکست آن کسب و کار را معرفی می‌کنند.

بنرهای تبلیغاتی در سایت های مرتبط

یکی دیگر از راه‌های تبلیغاتی کسب و کارها، اجاره بنر در وب سایت‌های معتبر و پربازدید است. بنرها معمولا به صورت عکس هستند و بنا به درخواست شما می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های متفاوت در یک وب سایت درج شوند. علاوه بر این بنرها، شما می توانید به وب سایت‌های پخش کننده فیلم نیز درخواست دهید تا قبل از پخش هر ویدیو، تکه‌ای از آگهی شما را نمایش دهند. اگر تبلیغ شما به اندازه کافی گیرا باشد، احتمال اینکه مخاطب تا آخر آن را ببیند بسیار زیاد است.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی امروزه مهمترین و موثرترین فضا برای تبلیغات کسب و کارها بشمار می‌آیند. از آنجایی که تقریبا تمامی قشرها در شبکه‌های اجتماعی مختلف (بخصوص اینستاگرام و تلگرام در ایران) فعالیت دارند، رسانه مناسبی برای تبلیغات هستند.

استفاده از اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار و فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیرات زیادی در افزایش فروش و جذب مشتری برای یک کسب و کار داشته باشند. برای سپردن تبلیغات به اینفلوئنسرها،‌ بهتر است توجه کنید که آن فرد در حوزه مرتبط با بیزینس شما فعالیت داشته باشد و حتما یکی از افراد معتبر و کاربلد در این زمینه باشد.

آزمون سنجش اثربخشی تبلیغات

بعد از اینکه تبلیغات مورد نیاز خود را انجام دادید، نوبت به سنجش اثربخشی آن‌ها می‌رسد. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، بازخورد گرفتن و نظرسنجی مستقیم از مشتریان است. شما همچنین می‌توانید میزان فروش خود را قبل و بعد از انجام تبلیغات با هم مقایسه کنید تا بتوانید به خوبی درباره موثر بودن یا نبودن آن تحقیق کنید.
به خاطر داشته باشید که اگر یک آگهی در یک بازه زمانی مفید باشد و بعد از آن دیگر جوابگویی لازم را نداشته باشد، بسیار طبیعی است. از آنجا که نیازهای بازار به طور مرتب در حال عوض شدن هستند، شما نیز باید شیوه تبلیغات کسب و کار خود را هر از چندگاهی تغییر دهید و از ایده‌های جدید استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردم نکات کلی و اساسی درباره چگونگی انجام تبلیغات را بررسی کنم. شما برای اینکه بتوانید نتیجه درستی از تبلیغات خود بگیرید، اول از همه باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید و بر اساس علایق آن‌ها یک کانال درست تبلیغاتی را انتخاب کنید. بعد از این مرحله، با انجام تحقیقات کامل و استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی است که می‌توانید بهترین تاثیر را روی مخاطبان خود بگذارید.

پرسش و پاسخ
سوالی برای پرسیدن دارید ؟!
نویسنده
authorراسا
کلیدواژهlearnlearn
دیدگاه‌ها
مقالات مرتبط
چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟ 5 گام عکاسی از محصول با گوشی همراه

عکاسی از محصولات حتی با گوشی، یکی از عناصر حیاتی در جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها است. عکس محصول بیش از 34% بروی تصمیم گیری مخاطبین تاثیر گذار است و همچنین وجود تصویر با کیفیت و مشتری محور نیز باعث 43% تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری است.
✍🏻 نوید کوهی
درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت چیست؟ نحوه دریافت درگاه مستقیم و غیر مستقیم + آموزش

درگاه پرداخت در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود. درگاه پرداخت نیاز به مراحلی مشخصی برای دریافت دارد. شما ابتدا باید نماد اعتماد تجارت الکترونیکی خود را دریافت ...
✍🏻 سحر مهدوی
تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوا چیست؟ چرا و چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش رایگان 0 تا 100

تولید محتوای با کیفیت می تواند میزان فروش یک فروشگاه تا بیش از 50% افزایش دهد. تولید محتوا چیست و چرا باید آموزش ببنیم آن را یک نیاز برای فروشگاه‌های آنلاین...
✍🏻 سحر مهدوی

برای شروع یک کسب و کار رویایی آماده اید؟

هنوز شک دارید! برای مشاوره تماس بگیرید:۰۲۱-۴۷۶۲۳۰۳۰